Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min värld rasade...

Skrivet av maria37_m. anna f.v.23+2
när läkaren berättade att Anna har en cp-skada. Men innan han berättat klart fick jag för mig att den var jätteliten, "satt i högra foten" och att det går att träna bort " felet". Vi ska få börja bada varmbad i bassängen hos sjukgymnasten en gång i veckan. Kan nog vara bra för hennes högerfot.
Kram
Svar på tråden: Min värld rasade...

Hej Maria...

Skrivet av  Ajdan med Livia (26+3)
Tråkigt att höra, men jag tror att det är för att man associerar cp-skada med hjärnskada och utvecklingsstörning. Jag har hört att det är jättevanligt med cp-skador som sätter sig (kan man uttrycka sig så) just i fötterna och benen på prematur-barn. Så vi får väl se hur det artar sig för Livia.
Skönt att ni får hjälp.
kramar
 

Precis...

Skrivet av  maria37_m. anna f.v.23+2
det var ju det jag tänkte på när läkaren sa det. Men man ska ju inte ha för bråttom utan lyssna färdigt på vad dom egentligen säjer...
Kram
 

Kommer nog gå bra

Skrivet av  Emma
Förstår din reaktion delvis, men samtidigt inte. En av mina bästa kompisar sedan barnsben har en cp-skada och han är en verklig inspiration för mig. Han föddes lite för tidigt efter en jobbig graviditet med sängliggande, tror det var v 34, (men det var 70-talet). Han fick under förlossningen en skada som består av att hans högra arm är förlamad och hans högra ben är inte lika utvecklat som det vänstra. Ingenting av skadan märks i intellektet.

Det som märktes när vi var små var att han kunde inte gå lika länge som vi andra barn och fick ha speciallcykel. Idag är en sjuksköterska och har sprungit i de 3 senaste parlympics, nu i Aten fick han springa i en klass för mindre handikappade än honom och han slutade 6:a.

Med träning kommer det går bra för din Anna, hennes cp-skada ska inte behöva stänga några vägar för henne. Min kompis har fått ha en lätt anpassad utbildning och de ha skaffat fram en del hjälpmedel, men idag arbetar han med ett jobb han brinner för och trivs med. Hans arbetsgivare har inte tyckt att cp-skadan skulle vara något hinder, de har dock fått anpassa arbetsuppgifter till honom en del, då han bara har en arm att arbeta med så sätter han inga sprutor själv på patienter.
 

Är helt övertygad...

Skrivet av  maria37_m. anna f.v.23+2
om att Anna fixar även detta. Som jag skrev var det ju en chock när läkaren först berättade det, men när jag lyssnat färdigt var jag helt lugn, det är ju inte hela världen. Det hade ju kunnat vara värre.
 

Ja många

Skrivet av  Annika m. Robin 2,5år & Michelle 4,5 år
förknippar CP skada med att man har en utvecklingsstörning.
Men CP har ingenting alls med intellektet att göra, utan antingen sitter skadan, i armar, ben, bådadera och ibland även i resten av kroppen/musklerna.

Har praktiserat i en klass där flera hade en CP skada och smartare o goare ungar än dom är svårt att hitta.
 

Fördomar...

Skrivet av  maria37_m. anna f.v.23+2
har man ju haft när man var yngre och inte visste bättre, men nu har jag tagit reda på en del och som sagt, det hade ju kunnat vara värre.