Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om utveckling

Skrivet av Mimto
Har en son på 6 år, som är född 7 v. för tidigt. Han kom ikapp väldigt snabbt, och vi har inte märkt något av det egentilgen nu efteråt. Men på hälsokontroll i skolan, så sa de att vi behöver träna upp hans finmotorik, han har svårt att ta bollar och så, visste ju det, men har tänkt att det kommer sig väl. Men till frågan; är det någon som vet om detta kan ha att göra med att han föddes för tidigt? Är det någon som haft liknande problem?
Tilläggas ska väl att det var min man som var med, och han tänkte inte ens på att säga att pojken kom för tidigt.
Svar på tråden: Fråga om utveckling

Nja

Skrivet av  Nina m ängeln Valentin 02 och Kalle 03
det ska inte ha någon betydels vad jag vet. Själv är jag född en vecka efter bf och USEL på att ta emot bollar ;o) Kalle som är född 7 veckor för tidigt verkar utvecklas till ett riktigt bollsnille. Tror det mer har med generna att göra, fast träna kan man ju alltid!
 

Inte bara bollsinne

Skrivet av  Mimto
Att man har problem med finmotoriken, och att det tas upp på hälsokontroll innebär ju inte bara att bollsinnet är dåligt. Vi har fått även andra övningar än bollövningar att träna på.
 

Hej hej...

Skrivet av  Ajdan med Livia (26+3)
...min ýngste son som är sju år går på extragympa för att träna fin och grovmotorik, koordination och balans. Han är inte född för tidigt, så jag tror inte att det har med det att göra. Han gillar dock sin extragympa, men fick väldig träningsvärk, tydligen hade han muskler där som han inte visste fanns :-)
 

Artiklar från Familjeliv