Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite sur på dagis...

Skrivet av Jessika och Adrian 020118 (27+4)
blev jag igår. Det var utvecklingssamtal för Adrian och allting var bra, men han är efter i grovmotoriken, hävdar de. OCh på det sättet kan de se att han är prematur, hävdar de också. Till saken hör att Adrian inte är traditionellt "grabbig" Han vill inte klättra, hoppa, springa, rulla, busa, och leva rövare och därför anses han som efter i motoriken. Kan det vara så att han har andra intressen? Grejjen är att min lille kille gillar att pyssla, rita, leka med lera, göra halsband, ploppa och sånt som flickor tycker om och då stämmer han ju inte riktigt in i mallen. Men jag kan inte se att han på någotvis hämmas av att han inte klättrar eller springer lika fort som de andra pojkarna, han vill ju inte det ändå! Vi var ute i skogen och plockade svamp härom dagen och gick i fyra timmar i skogen och han klättrade och kämpade och gnällde ingenting och tyckte det var roligt, så vad är problemet? Kan inte han få vara som han är? Nej, nu ska vi träna honom på att klättra och hoppa, vilket han inte vill. Känns inte det bakvänt? Dessutom kan man väl alldrig veta vad som kommer av att han är prematur och vad som är genetiskt? Han har inga andra "men" från sin tidiga födsel.

Svar på tråden: Lite sur på dagis...

Jag tycker att

Skrivet av  LiAg
du helt enkelt inte bryr dig om vad de sa på dagis utan gör som du vill med ditt bar.
Vill han inte klättra så vill han inte, inget att träna tycker jag och som du skriver så kan han ju när ni var ute, berätta de för personalen och låt pojken få göra det han tycker är roligt.
 

Så tycker jag med!

Skrivet av  Jessika och Adrian 020118 (27+4)
Man kan ju inte gärna tvinga honom att klättra om han inte gillar det, eller? Undrar om de tvingar de andra pojkarna att sitta stilla och pyssla? Skulle inte tro det.
Dessutom är det få som gjort karriär på att klättra, desto fler finns inom konstnärliga yrken ;-)

Kram
 

Jag tror inte

Skrivet av  marikaL m fem
det är viktigt i sig - att ett barn grejar grovmotoriken. Däremot finns ju en hel del teorier/forskning kring hur motoriken hänger ihop med andra delar, t ex inlärning och koncentration. Så jag tror det har med det att göra när man t ex på dagis gör en sån anmärkning - du frågade inget mer kring det? Skulle vara intressant att veta mer kring VARFÖR de vill att ni ska träna honom motoriskt?

 

hej

Skrivet av  Jessika och Adrian 020118 (27+4)
Vad de sa var att han inte klättrade som de andra pojkarna och inte riktigt hängde med i de "grabbiga" lekarna. Han har, så vitt jag kan se, inga problem att koncentrera sig, men är det därför borde de ha sagt något tycker jag. Just nu sitter han och grejjar med lera och har pysslat med det i säkert en halvtimma. Han kan hänga över sina böcker i nästan en timme i sträck så koncentrationen är det nog inte fel på. Jag tror fortfarande mest på teorin att han är så ograbbig i sitt sätt så därför tar de upp det.

Kram
 

Men skit (ursäkta) i mallarna

Skrivet av  Barnmorskan o fyrbarnsmamman
Hej. Du verkar vara en mamma som förstår din lille pojkes behov och fortsätt för 17 med det!!! Om han tycker om lugnt pyssel och lugna lekar låt honom få hållas. Han är kreativ, var glad för det du. Min som var likadan när han var liten och gick på dagis, hemma ville han inte heller vara ute och flänga utan ritade och byggde lego i godan ro medans lillbrorsan var raka motsats.Nu är han 12 år och gillar fortf.att rita egenhändigt komponerade serier sm han & bästisen håller på med. Och han mår bra och är jätteduktig i skolan. Jag blir grinfärdig när jag tänker på att ni ska behöva tvinga er lilla kille att klättra i träd osv. NÄR HAN INTE VILL. Nej stå¨på dej och följ ditt hjärta, du känner din son bäst. Det har inget med att han var prematur att göra om han gillar lugna lekar. DEt finns för tidigt födda barn som blir väldigt rastlösa och har svårt att sitta still o koncentrera sig när de blir större och det hade väl varit värre än att man vill pyssla med lera.
Lycka till och kram till din lilla kille.
 

Standardbarn

Skrivet av  Malinau
Finns ju inga sådana, eller hur? Min son, som är född nästan åtta veckor för tidigt, hade lite dålig grovmotorik faktiskt. Jag tränade med honom genom att gå i skogen och på annat lite utmanande underlag. Samtidigt så är han som din, inte särskilt intresserad av hopp, klättring, fotboll och annat som grabbarna ägnar sig åt. Sedan vet man ju inte om det ena ger det andra förstås. Till viss del är det så i min sons fall, men man måste ju inte klättra heller.

Om din son går i skogen i fyra timmar utan problem så har du väl ingen anledning att oroa dig. Då har han väl inte problem med grovmotoriken? Om han kan sitta och pyssla som du beskriver låter det ju som att han har en mycket god koncentrationsförmåga! Han måste inte ha samma intressen som de andra grabbarna.

Föreslår att du struntar i dagis standardmall och att du istället ser till att läkaren tittar på detta vid nästa läkarkoll på BVC, bara för att utesluta sådant som inte finns.
 

Artiklar från Familjeliv