Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Carina med Isabelle, Angelica & bf 28/12

Skrivet av Tina med ängeln Emma, Rasmus & bf mars
Jag tog upp det med läkaren på spec.mv i början av graviditeten men då sa han att det är inget dem gör rutinmässigt. Eftersom graviditeten med Rasmus gick bra och att han ändå föddes så pass sent (36+) så behöver jag troligtvis ingen spruta denna gång enl. läkaren, utan vi får se hur graviditeten fortlöper.

Om du jämför alla dina graviditeter, har dem behandlat dig likadant alla gånger; jag tänker på UL, undersökningar, övriga kontroller/besök? Hur ofta har du gått på UL/kontroller etc?

Kram
Tina
Svar på tråden: Carina med Isabelle, Angelica & bf 28/12

När jag hade fått...

Skrivet av  Carina med Isabelle, Angelica & bf 28/12
Isabelle hittade de ingen anledning till varför hon kom så tidigt så när jag blev gravid igen sa de att risken att det skulle hända igen var minimal. Fast jag fick gå på ett par extra kontroller av livmoderhalsen/tappen på spec mvc, sista gjordes i vecka 24. Eftersom allt såg bra ut då betraktades det som en normal graviditet men två veckor senare föddes Angelica.

När jag så blev gravid igen, diskuterades försvagad livmoderhals men det var ingen som trodde det var det heller. Eftersom mina förlossningar startat med kraftiga värkar och det gör det inte vid försvagad livmoderhals. Den här graviditeten har jag gått på täta kontroller på spec mvc från vecka 14-15 fram till vecka 31. Vid dessa kontroller har de mätt livmoderhalsen och kontrollerat att det är helt stängt. De har även mätt bebisen och kontrollerat att den växer som den ska. Nu har det ju visat sig att jag inte har försvagad livmoderhals eftersom den fortfarande är lång och sluten. Så varför tjejerna kommit för tidigt är och kommer nog att förbli ett mysterium.

Vad det gäller kortisonsprutor så ges de nog inte rutinmässigt här heller det var jag själv som bad att få de.

Kram