Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här...

Skrivet av Hanna m. twins
Hej!

Jag är en tjej på 25 som bor utanför Gävle. I våras fick jag tvillingar, i v.28+0. Toxicos var bl.a. orsaken. De var väldigt tillväxthämmade, iaf den ena av dem.

Det hela hände mycket hastigt. Vi skulle på vår första tillväxtkontroll i v.27+4 och efter en stund började läkare och barnmorskor få en bekymrad min... "Ni får åka hem och packa och sedan åka direkt till Uppsala" sa de och föste ut oss genom dörren efter att de gett mig en första cortisonspruta... Det var bara att åka hem, ordna hundvakt, packa och styra mot Uppsala.

Väl där fick vi vårt rum och det blev dagliga kontroller med UL och kontroll av blodtryck varannan timme. En andra cortisonspruta fick jag oxå, ett dygn efter den första. V.28+0 var det dags. Då hade inte minstingen i min mage något flöde i navelsträngen länge... Snitt och två små pojkar var födda. Den ena under 700gram och den andre på dryga 800gram.

Jag låg i Uppsala i en dryg vecka, men på pojkarnas femta levnadsdag fick vi flytta till sjukhuset i Gävle. Skönt att komma hem. Kunna sova hemma i sin egen säng, och sköta lite av det vanliga livet på sidan om.

Pojkarna låg i CPAP första månaden. De växte som de skulle. Allt flöt på bra kan man säga. UNDERBAR personal och trevliga "rumskompisar" på salen.

Pojkarna var inskrivna fram till sitt bf, dvs i tre månader, men vi fick komma hem på sk. tidig hemgång efter 2,5månad.

Nu är de snart 8 månader och jag tycker tiden går hur fort som helst. Fattar inte att vi snart börjar på ett nytt år och att de kommer att bli ett år i maj...

Idag bor vi själva jag och pojkarna, tillsammans med vår hund. De träffar sin pappa ofta, men det märks att de blir mer "mammiga" och är de riktigt ledsna så är det BARA mamma som gäller...
Det går bra och vi trivs iaf. Några sjukdomar har de inte haft mer än EN förkylning nu i höstas.

Ville egentligen bara presentera oss, men det blev visst ganska långt... *ler*

Hoppas vi får stanna och läsa och lyssna och ibland kanske xoå svar på frågor om vi kan - med vår upplevelse i bakgrunden.

Kram!
Svar på tråden: Ny här...

Hejsan

Skrivet av  LiAg
Hejsan till denna sida, va kul att det har gått så bra för dina killar fast de var så små vid starten.

Jag bor i Årsta utanför Stockholm och har också tvillingar men tjejer.

Tjejerna kom i v 29+3 pga att moderkakan lossnade på den ena tjejerna, men jag hade lite förblödningar dagarna innan så jag var inlagd på sjukhus och hade hunnit fått cortisonsprutor.
Tjejerna vägde 1040 och 1295, den första och minsta tjejen har Dons syndrom men har inga följdsjukdomar så hon har haft tur den lilla gullungen.
Tyvärr hade hon lite otur när hon var ca 3 veckor för hon blev förkyld och fick ligga i respirator i två veckor på Astrid Lindgrens barnsjukhus BIVA (annars bodde vi på Sachsska (SÖS))och var väldigt nära att dö, men hon är en stark tjej och klarade de hela med glans, den andra tjejen blev också förkyld men behövde bara några extra dagar i CPAP.

Glömde säga att allt detta var nu ett tag sedan, de föddes 17/3-03 och vi kom hem med hemvård den 25/5-03.

Du (och andra också) får om du har tid titta in på tjejerna egna hemsida, adressen dit är, http://www.babyfriends.nu/LinneaAgnes

Lycka till med killarna
 

Hej Hanna

Skrivet av  Pr m Tindra och Vidar
och välkommen. Jag bor också i Gävle, känner några här som också har förtidigtfödda tvillingar (vi och 2 par till) så hör av dig till min mail om du vill prata, vi har haft mycket nytta av varandra, man tror man är ensam...
min mail:[email protected]
 

Hej och välkommen

Skrivet av  Nell med Robert och Aliette
skönt att allt gått bra.
Det blir skoj med ett hejdundrande 1-årskalas då i vår med två killar som skall firas *ler*
Hur går det att ta hand om barnen större delen av tiden själv? Jag tycker det kan vara tungt att ta hand om en trotsig 3 1/2-åring och en lilltjej på snart 6 månadet nrä sambon är borta på utbildning. Men tvillingar och premmisar, har du hjälp?
Min bror har tvillingar och premmisar, även lillebror deras som kom 11 månader senare var en premmis, så vi är en premmissläkt *s* förutom storebror så som väntade 9 dagar efter BF på att kommma *ler*

Jag själv är också en premmis men bara 4 veckor tidig *ler*

*Kram*
 

Artiklar från Familjeliv