Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Räknar oroligt dagarna...

Skrivet av Bangbang
Jag är i v34+5, har haft täta sammandragningar i några veckor. Åkt in och ut till förlossningen senaste veckan. Fick några Bricanyltabletter + en spruta som tyvärr bara hjälpte i stunden. Nu känns varje dag som en seger.

Sist de kollade var jag öppen drygt 1,5 cm och barnet är tydligen lååångt ner, startklar på alla sätt. Inom några dagar är det dags, spår läkarna.

Jag känner mig orolig även om jag vet att många här fött sina barn långt tidigare under graviditeten. Vill höra om alla era erfarenheter: jag vet inte alls hur det är att få ett tidigt barn.

*Vad kan jag vänta mig? Vilken typ av komplikationer?
*Hur ser barnet ut ì den här veckan (förlåt om frågan låter dum)?
*Har ni klarat amningen? Hur?
*Hur länge har ni legat på Neo?
*När klarade ert barn att suga självt?
*Vad hade ni velat veta innan ni födde?
Jag är som ni ser intresserad av allt som ni har att berätta, berätta gärna sådant som jag glömt att fråga om också..

Tack och STOR kram
Bangbang *i orolig väntan*

Svar på tråden: Räknar oroligt dagarna...

Hej, Robin födfdes i v34+3

Skrivet av  Annika m. Robin 2,5år & Michelle 4,5 år
Han vägde då 2440g och var 45cm lång.

*Vad kan jag vänta mig? Vilken typ av komplikationer?

# Robin fick inga komplikationer alls. Han låg i kuvös första natten för "säkerhetsskull". Sen låg han i BB balja med sänghimmel. Han hade en poxymeter på foten som mätte syrehalten i blodet och elektroder på bröstet som höll koll på pulsen. Han fick även en sond i näsan och genom den fick han bröstmjölk.

Annars så är det ganska vanligt att de får gulsot, då får de sola lite. Eller att de har lågt Hb, då kan de ev. behöva en blodtransfusion.

*Hur ser barnet ut ì den här veckan (förlåt om frågan låter dum)?

# inte dumt att fråga alls! De ser ut precis som helt vanliga bebisar, bara liiite mindre. Du kan få se några foton på Robin som nyfödd de finns här:

http://web.telia.com/~u38400500/robins_foton.htm


*Har ni klarat amningen? Hur?

# ja det gick bra. Jag fick ju pumpa på neo, tyvärr visade/förklarade ingen hur man gjorde det bäst. Men det funkade bra tillslut. Jag fick försöka amma honom från första dagen, och han åt längre och mer för varje dag. Jag ammade honom sen delvis tills han var ca 6 månader. Tyvärr räckte inte min mjölk åt honom, han behövde mer. När jag ammade hans storasyster var det tvärtom, jag hade mjölk i överflöd.

*Hur länge har ni legat på Neo?

# Vi låg på neo i 9 dagar.

*När klarade ert barn att suga självt?

# lite från första dagen, sen mer och mer dag för dag. från att han var 7-8 dagar gammal så slapp han sondas, de ville bara se att han fortsatte öka i vikt innan vi fick åka hem.

*Vad hade ni velat veta innan ni födde?

Att det var en sån skillnad på att få ett barn i v36+6 och i v34+3 då Robin kom(då hans storasyster föddes) hon låg bara på BB och var som vilken bebis somhelst.
Och att man kan få amma sitt premisbarn på förlossningen om det mår bra. Det gjorde ju Robin, men jag fick inte det, för ingen frågade mig och jag tänkte inte på det då.

Jag hade även velat ha mer information om hur pass mycket/lite hjälp han skulle behöva, vad som hände på Neo, vad vi fick göra mm
Fick tyvärr ingen bra info alls på Neo.
Men jag var uppe där på besök ca 3 timmar innan han föddes, men var då så chockad så jag minns inte ett ord av vad de sa. Hade precis kommit in till förlossningen pga att vattnet hade gått.
 

oj, föddes IMT

Skrivet av  Annika m. Robin 2,5år & Michelle 4,5 år
 

Vad betyder IMT?

Skrivet av  Elin
Vad betyder egentligen förkortningen IMT som jag ser här ganska ofta??
 

Det betyder

Skrivet av  Annika m. Robin 2,5år & Michelle 4,5 år
Ingen Mer Text

Dvs att man behöver då inte klicka på inlägget för all text står i rubriken.
 

Hej Annika!

Skrivet av  Bangbang
Och tack för alla dina väldigt värdefulla svar. Barnet är fortfarande kvar i magen och det känns som ännu en seger att vi klarat oss in på det nya året! Idag är det v34+6 och jag har en hel del sammandragningar.

Vilka fina barn du har, jag blev alldeles rörd och började förstås grina av förlossningsberättelsen... Det var faktiskt en stor lättnad att se lilla Robin som nyfödd. Eftersom min förra son (nu 2,5 år)kom efter fullgången graviditet, vet jag ju inte hur ett barn ser ut i denna vecka. Robin såg jättefin ut!

Värdefull information om amningen också. Jag hoppas komma igång med amningen så snart som möjligt och hoppas att det här barnet orkar öva på att suga.

Många många tack för ditt svar.
Kram
Bangbang
 

Varsågod!

Skrivet av  Annika m. Robin 2,5år & Michelle 4,5 år
Och jag håller tummarna för att din lilla bebis stannar kvar så länge som möjligt, helst en 2 veckor till, för så slipper ni troligtvis Neo helt, som jag gjorde med Michelle (född i v36+6).

Och om bebisen skulle kika ut snart så kommer det att gå bra ändå, fast att ni får stanna ett tag på Neo.
 

Jag födde också i v34+3

Skrivet av  catta + 4 barn
Så här gick det till när min son Jonas föddes 97.Han föddes den 12 maj men var beräknad den 19 juni.Han vägde 2665g och var 48 cm lång.Började med vattenavgång och senare värkar.
Jag fick ha Jonas hos mig en stund efter förlossningen innan de gick ner med honom till neo.Han föddes på morgonen och fick ligga en lite stund i kuvös men sen fick han komma ut och låg i en balja framåt förmiddagen med sänghimmel.
Vi fick stanna på neo i 9 dagar.Och jag ammade honom själv och även pumpade ur lite i början innan han fick bort sonden.Han såg ut som vilken bebis som helst en del bebisar var mindre än honom så han såg stor ut fast han igentligen var liten i storlek.

Sen gick han upp 500g i veckan så mat fick han i sig i mängder.När han var 6 månader så vägde han 9600g.

Märks inte längre att han var så tjock som liten.

Jag hade gärna velat besöka sjukuset innan!Jag skulle göra de samma vecka som han kom.

Är det något mer du vill veta så fråga gärna !Tiden går så fort min lilla går redan i 1:an.Duktig är han också.
 

Även jag födde i v. 34+3

Skrivet av  Josefine m. Christelle & Cornelia
Och här kommer mina svar på dina frågor:

*Vad kan jag vänta mig? Vilken typ av komplikationer?
- Cornelia hade lågt blodsocker när hon föddes och fick tilläggsmatas från första början. Hon hade svårt att hålla värmen och fick ligga i en värmesäng. Vi fick först prova mata henne med kopp, men det gick inte alls, så hon fick en sond.

*Hur ser barnet ut ì den här veckan (förlåt om frågan låter dum)?
-Som ett fullgånget barn, fast mindre!

*Har ni klarat amningen? Hur?
-På Neo verkade personalen (konstigt nog) inte särskilt angelägna om att jag skulle amma. "Nej, sov du, vi tar hand om sondmatningen" osv, men jag insisterade på att de skulle väcka mig innan varje matning (var tredje timmar) så att jag fick försöka amma innan Cornelia fick sondmat. Därefter pumpade jag, så att mjölken kom igång - varannan timme i ett dygn, jobbigt, men det gav resultat.

*Hur länge har ni legat på Neo?
-Vi låg i två veckor ungefär.

*När klarade ert barn att suga självt?
-Inom två veckor, det var ett krav för att få åka hem.

*Vad hade ni velat veta innan ni födde?
-Inget som jag inte redan visste. Möjligen hade jag viljat bli mer lugnad - jag trodde ju att jag skulle föda en "riktig" prematur och inte bara en liten bebis, om ni förstår!
 

Aliette föddes i vecka 34+4

Skrivet av  Nell med Robert och Aliette
*Vad kan jag vänta mig? Vilken typ av komplikationer?
- Inte många nu, men vissa kan behöva värme, suger dåligt, måste solas och behövar sondmatas, någon kanske kan behöva lite syrgas men ofta så är det nästan inget alls. Aliette hade en temp på 34 när hon föddes så hon fick ligga på värmebädd och sedan hade hon extra värme när hon flyttades över till baljan efter 2 eller 3 dagar. Hon behövde sola en hel del pga höga halter av bilirubin men det var främst pga att jag bildat antikroppar men vissa prematurer behöver även de sola pga förhöjt bililrubin.

*Hur ser barnet ut ì den här veckan (förlåt om frågan låter dum)?
- normalt, en del är mindre men inte så små om det inte föreligger någon tillväxthämning och en del som Aliette var en stor tjej för sin vecka, vägde 2930 och var 48 lång (nästan normalstorlek för en fullgången tjej). Var längre och tyngre än vissa killar som kom i samma vecka

*Har ni klarat amningen? Hur?
Hon hade jättefin sugteknik från start men jag fick inte igång mjölken förrän på 5e eller 6e dagen. Mycket berodde nog på att jag inte var förberedd på at föda barn och att det var stressande och tanken på att det fungerade redan på 2a dagen med sonen gjorde inte sakan bättre med tiden som gick. Hon sondmatades av mig samtidigt som hon sög för att få i sig råmjölken och få igång produktionen. Sedan var det bara att efter matningen sätta sig i pumprummet och pumpa ut några ytterligara stackars droppar som var guld värda till lilltjejen och ge i samboand med nästa sondning. Det var matning var tredje timme på klockslaget och det var också påfrestande. Men till slut så gick det finfint. Det blev sondning, amning och pumpning och sedan en timmes sömn tills nästa mattillfälle. Det var jobigt.
De var väldigt måna om att jag skulle amma så de kunde få skicka hem oss, eftersom efter några dagar var det det enda som var kvar att göra.

*Hur länge har ni legat på Neo?
9 dagar

*När klarade ert barn att suga självt?
Frånförsta taget på kvällen samma dag som förlossningen

*Vad hade ni velat veta innan ni födde?
Att nrä amn går över från sondmating till enbart amning så kan barnet tappa i vikt ochd et är normalt för barnet vet inte hur mcyket det egntligen behöver arbeta för att bli mätt, maten kommer ju utan större anstränging och det kan ta ett apr dagar för barnet att inse att det msåte suga mer och längre för att få i sig tillräckligt. Det var något som jag fick reda på för sent men när jag väl fick reda på det så släppte det med amningen och det kom igång rejält samma dag för oss båda att synka tillgång och efterfrågan.

Du skall se att det kommer gå bra och neovården är toppen. Lycka till

Du kan läsa mer på min hemsida som finns länkad till i min info.
 

Hej!

Skrivet av  nennepullan m Kevin 18/10-04 BF på fredag!
*Vad kan jag vänta mig? Vilken typ av komplikationer?

Det som man kan räkna med är att andningen inte riktigt kommer igång. Därför läggs de allra flesta barn i CPAP, en slang som sitter på näsan, som håller upp trycket i lungorna så barnet lättare kan andas. För tidigt födda är också väldigt infektionskänsliga. Man bör därför undvika stora folkmassor och andra barn under vinterhalvåret det första året.
Har du fått kortisonsprutor för att påskynda lungmognaden?

*Hur ser barnet ut ì den här veckan (förlåt om frågan låter dum)?

Barnet ser ut precis som en vanlig bebis, fast mindre.

*Har ni klarat amningen? Hur?

Tyvärr inte, men det går om man kämpar på. Mitt råd till dig är att inte sätta för stor press på dig. Försök att tänka att du gör så gott du kan, allt behöver inte vara perfekt.

*Hur länge har ni legat på Neo?

Vi låg i 7,5 vecka. Fick sedan hemsjukvård i
3 veckor.

*När klarade ert barn att suga självt?

Han lyckades inte få i sig hela mängden genom amning. När vi sedan började med flaska så tog det en vecka, sen kunde vi ta bort sonden helt!

*Vad hade ni velat veta innan ni födde?

Jag tror inte det är bra att veta alltför mycket. Det är bättre att ta problemen som de kommer.
 

Artiklar från Familjeliv