Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon med många prematurer?

Skrivet av Anna
Hej!

Jag är 4-barnsmamma. 3 av mina bar har födds för tidigt. Jag känner ibland att jag skulle vilja skaffa ett 5:e barn men vågar inte riktigt eftersom jag är rädd att föda för tidigt ännu en gång... (höll på att förlora ett barn pga. att han föddes så tidigt. han har fortfarande skador).

Jag vet inte varför mina barn fötts tidigt. Dock har de tidiga förlossningarna alla startat med vattenavgång. Inffektionsprover har tagits men de har inte visat något. Man har kontrollerat livmodertappen innan förlossningen och den har inte varit påverkad. Dock har man endast kollat livmodertappen via ultraljud under en graviditet och det råkar vara den enda fullgångna.....

Någon som fött många prematurer? Jag behöver råd....

PS: Jag använder ett annat nick än min vanliga eftersom jag är rädd att folk jag känner ska få veta att jag funderar på att skaffa fler barn... =)
Svar på tråden: Någon med många prematurer?

Nja...

Skrivet av  Hanna m S&A +bf 1/4
har just nu två, men det blir förmodlingen en till här nu inom de närmsta månaderna. Så då har jag ju lika många prematura som dig *ler*. Vi har också funderat på hur många barn vi skulle vilja ha, egentligen fler än 3 men min kropp orkar inte. Att mina barn kommit förtidigt beror på min livmoder och på mig. Så nu får det vara stopp. Men hade grav varit normala i övrigt hade vi nog skaffat fler. Jag har lite skuldkänslor ibland över att jag inte klarat av att gå tiden ut, samtidigt så ångrar jag inte att jag skaffat fler. Jag vet att med största sannolikhet kommer jag bara kunna få prematura barn, men har ändå valt att skaffa iaf 3. Inget jag idag ångrar... Men visst är det jobbigt att aldrig kunna få njuta av graviditeten.
Hade inte barnens förtidiga förlossning varit pga mig hade jag absolut skaffat fler barn!!!
Lycka till med funderingarna!!!
 

håller med...

Skrivet av  Anna
Hej!

Skönt att det är fler än jag som är skaffar fler barn trots att de vill komma tidigt! =)

Jag håller med dig i allt du skriver. Det är jobbigt att inte kunna njuta av graviditeten utan att hela tiden känna en oro. Det går inte att leva ett normalt liv då utan hela tillvaron äts upp av graviditeten! Dessutom så känner även jag mig som en dålig mamma som inte kan gå graviditeten ut. Min senaste förlossning grät jag mig igenom, jag kände mig SÅ usel som inte klarade av att hålla kvar barnet...

Tyvärr vet jag inte varför jag föder tidigt men troligtvis är det mig det beror på, annars borde ju inte 3 av 4 födas tidigt! ....1 kan vara slump men inte 3!

OM jag inte lyckas slå tankarna på fler barn ur skallen så får jag nog boka tid hos bm/läkare för att diskutera riskerna INNAN jag blir gravid igen!

Hur pass tidigt har du fött? Vilken vecka är du i nu?
 

Mina...

Skrivet av  Hanna m S&A +bf 1/4
vildingar är födda i v 33+2 och 33+4. Och nu är jag i v 27+2. Så just nu är jag lagom nervös. Denna gången så har vi försökt pyssla med mannens jobb och vår släkt för att det ska funka med mitt soffliggande *ler*. Barnen går på dagis en del så det funkar rätt bra. Nu så har den äldste sonen lite speciella behov, så han går bara 3 dagar i veckan med assisten på dagis, resten av tiden är han hemma. Men han är ju så pass gammal att han är självgående till stor del (han har precis fyllt 3). Och med lite pysslande löser man det mesta...
Största oron just nu är när jag kommer hamna på sjukhus, om jag gör det. Med äldsta sonen låg från v 22 tills han är född och med yngste sonen blev jag inlagd i v 30 och låg där tills han föddes. Så förhoppningsvis kanske det kan bli en väldigt kort vistelse innan förlossningen denna gången.
Vårt beslut att stanna vid 3 barn känns faktiskt helt okej. Efter yngste sonen kände jag mig inte färdig, men det gör jag nu. Jag är helt nöjd med att säga att vi inte ska ha fler barn och det var jag absolut inte innan. Så på något sätt så känns det som om jag psykiskt och fysiskt nu är klar med att vara gravid. Jätte konstig känsla, hade inte den infunnit sig så hade vi nog skaffat fler. Från början ville vi ha minst 4.
Lät lite svamligt kanske, men jag skyller på hormonerna *ler*.
Mitt råd i din situation är egentligen väldigt själviskt, så det är inget du behöver bry dig om *ler*.
Men om du har sug på fler barn, skaffa det!!! De är ju värda varenda tår och orostanke till slut!
Kram


 

Jag har två små...

Skrivet av  Carina med Isabelle, Angelica & Miranda
prematura tjejer och en flicka som är född efter en fullgången graviditet.
Mina äldsta döttrar kom bägge för tidigt, i vecka 23+2 respektive 26+5 och ingen vet varför. Förlossningarna har bägge gånger startat med kraftiga värkar som inte har gått att stoppa.

Hoppas att allt går bra om du nu bestämmer dig för ett barn till!
Min yngsta dotter som föddes för en vecka sedan kom efter en fullgången graviditet. Under graviditeten har jag gått på täta kontroller av livmoderhalsen/tappen samt gjort tillväxt-ul.
Var även sjukskriven från vecka 11 fram till vecka 37, då jag i stort sett inte gjorde något annat än bara tog det lugnt och vilade.
 

vila...

Skrivet av  Anna
hej!

tack för ditt svar.

Vila, ja... Min senaste grav så hoppades jag att jag skulle få gå ganska länge. Mina tre första är nämligen födda v33, v36 v38 så jag hade ju fått gå längre och längre!! Så jag slet nog ganska hårt...jag jobbade heltid fram till veckorna innan förlossningen (födde i v28) och storstädade, passade de 3 äldre barnen och gjorde allt precis som vanligt....

Kanske skulle det ha hjälpt ifall jag varit sjukskriven och vilat. Troligtvis skulle jag ändå fött tidigt men jag kanske hade fått gå några veckor längre i alla fall!
 

Artiklar från Familjeliv