Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur många timmar

Skrivet av Linda o Kevin 040312
i veckan rekommenderar ni andra att ha inne sin lille kotte i början? efter inskolningen menar jag. man kan väl inte ha honom där på heltid med en gång? känner jag att jag inte vill...han kommer väl bara knappt 1½ år när han ska börja...eller är det för tidigt? just nu är han lätt o lämna iväg, mina föräldrar har honom över natten var 5e vecka eller något...bara för o vänja honom, o så jag o sambon får lite tid för oss själva. :-)
Svar på tråden: hur många timmar

Min son är 16 månader

Skrivet av  Nettan med Alexander
o han går 9 timmar/dag hos dagmamma.Från kl 06.00 till 15.00.Absolut inga problem.
Men alla barn är ju olika.
 

jo det är klart, men

Skrivet av  Linda o Kevin 040312
hur gammal var han när han började? började han med 9h per dag med en gång, eller trappade ni upp det?
 

Hej !

Skrivet av  Mamma till 3
Vi har trappat upp, jag tyckte att min tjej var så liten 14 månader så vi började med 09 och fram till 11,45 hon fick vara med på lunchen. Sedan ökade vi på till 14 då fick hon sova där och lagom till hon vaknade hämtade jag henne. Nu har vi ökat på till 15, så hon hinner med mellanmålet och lite lek.
Vi såg lunchen-vilan-mellanmålet som några stolpar och efter nyår blir det nog 16. Detta har vi gjort under en 2 mån period. Och det har funkat bra för oss.
 

oki...

Skrivet av  Linda o Kevin 040312
tack för tipsen...jag är ju helt novis. :-)
 

Vad har ni för jobb som gör det möjligt

Skrivet av  Anonym
att bara ha så få timmar *vill också*? i vårt fall skulle det vara en omöjlighet tyvärr om vi inte börjat under tiden jag tog ut föräldrapeng.
 

Rätt till 75%

Skrivet av  Solros
Alla föräldrar med barn under 8 år har rätt att gå ner till 75%. Om båda föräldrarna gör det och lägger tiderna omlott (en börjar 2 tim senare och en slutan 2 tim tidigare räknat på normal kontorstid) behöver barnet bara vara bortlämnat ca 4 tim/dag. Plus ev restid. HAr man andra arbetstider kan det bli ännu mindre tid på dagis.
 

Rekommenderar väl inte direkt, men...

Skrivet av  Gummy
... min lille var på dagis 7-16 direkt efter inskolningen. Han var då 18 månader.
Vi resonerade så att om han är pigg och glad när man hämtar så får han vara så långa dagar tills syskonet föds.
Han har varit på dagis i snart 2 månader och det är bara en månad med heltid kvar nu. Det funkar bra på alla sätt och vis, men det ska bli skönt när man får umgås lite mer med honom själv. Hhmm... nåja... och bebisen då....
 

7 tim

Skrivet av  Cecilia
Vår dotter började när hon var 17 mån. Efter 2 veckors inskolning började hon sina "normala" tider, vilket är 8.30-15.30. För henne funkar det jättebra. Hon trivs och dagiset är relativt lugnt.

Vi har turen att jag kan jobba 75%. Annars hade vi försökt flexa för att hålla dagarna lite korta. Även om hon hade "klarat av" längre dagar så hade hon nog varit så trött på kvällen att vi inte hade kunnat umgås. Och det hade ju varit synd :) Nu hinner vi med lite kvalitetstid innan middagen.
 

5-6 timmar

Skrivet av  Nallepo m IsabellaMaj03 + BF 20/1
Isabella började när hon var 1 år och 4 månader. Vi hade henne där mellan 9 och 14.30 men nu ökar vi till kl. 15.00 och hon är 1 1/2 år. Tycker det är lagom. Hon börjar kl. 9.00 för att vi vill ge henne frukost hemma så vi ser att hon äter bra.
 

min son är nu 20 mån

Skrivet av  annika m 15 mån mellan sina
o går 30 tim i v fördelat på 4 dgr o det är helt perfekt för oss.
 

Artiklar från Familjeliv