Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Usch, måste bestämma mig...

Skrivet av Edie m S + bf 15/6
Hoppas att ni här inne kan hjälpa mig lite. Min dotter kommer att vara 17 månader när hon börjar på dagis i februari. Vi har tänkt ha henne där max femton timmar i veckan. Grejen är att vi väntar syskon i juni, så då blir det inskolning och sen inte så många månader innan hon ska hem igen. Är det dumt att skola in henne? eller kan det rent av vara en trygghet för henne?

Vi måste inte ha dagisplatsen eftersom jag är arbetslös men man vet ju aldrig om ett jobb dyker upp och då är det ju bra att ha barnomsorgen ombesörjd.

Jag vet varken ut eller in, och kan inte fråga ngn eftersom vi ännu inte berättat om det nya barnet...
Svar på tråden: Usch, måste bestämma mig...

jag tycker nog

Skrivet av  ElZa
att du ska skola in henne om det känns bra för er. Du vet ju inte om du hinner hoppa på nåt jobb eller om du kommer få en hemsk graviditet (hoppas inte det men man kan aldrig vara säker) och då är det kanske skönt att ha henne på dagis så du kan vila lite. Kanske får hon kompisar och tycker det är jättekul. Och det är inget som säger att man inte kan ha en dag hemma iaf trots att man bara har 15 timmar.
Kanske även är skönt att ha en dagisplats när nya bebisen kommer om hon trivs där.

Fungerar det inte alls däremot så då tycker jag absolut att du ska vara hemma med henne. Men det kan du bara veta efter att du provat.

Lycka till!
 

Vi skolar in nu

Skrivet av  Hulma m Totil +
och väntar syskon i april. Sonen är 20 månader.

För oss känns det bara bra, inskolningen går fint än så länge. Jag ska visserligen jobba innan nästa bebis kommer, men sedan har vi ju valmöjligheterna öppna. Funkar dagis bra kan storebror gå kvar så mycket som känns lagom, funkar det inte är det bara en kort tid, och sedan kan han vara hemma med mig och bebis.

Så jag röstar på att försöka. Du har ju dessutom möjlighet att ha en lugn/lång inskolning. Och funkar det inte kan ni skippa det.
 

Tack för svaren!

Skrivet av  Edie m S + bf 15/6
Tack till er båda för era åsikter. Jag har bestämt mig för att göra som ni säger. Det går ju bra att prova och funkar det inte så måste jag ju inte ha henne där utan kan ta hem henne och låta henne börja när hon är mogen.
tack igen!
 

Artiklar från Familjeliv