Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

sover inte på dagis...

Skrivet av ledsen förälder
Min dotter som är 1,5 år har nu varit på inskolning 3 veckor. Jag är hemma och är sjukskriven på heltid (pga svår graviditet). Jag har ju rätt till heltid, men har tänkt börja ha henne på dagis 15 tim/vecka för att ev öka tiden när hon blir mer van. Hon ska ju vara 15 timmar även sen när jag får barn om ca en månad så det känns onödigt att vänja henne vid mer tid. Det är en syskongrupp. Vid strax efter 12 sover de små barnen middag medan de större barnen vilar och läser böcker. Min tjej har fått prova att sova 2 gånger, men vägrat sova. Båda gångerna har personalen ringt efter mig och sagt att jag får hämta henne för att hon inte sover. Detta trots att hon varit pigg och glad. De har ingen möjlighet att ha ett så litet barn som henne den tiden för personalen måste ha sina raster?! Dessutom säger de att hon stör de andra små som ska sova eftersom hon vill leka och inte sitter still. Jag blev så otroligt besviken, för jag trodde att jag skulle ha rätt till dagisplats 3 dagar veckan, 5 timmar om dagen även om hon inte sover. Känns som att de utnyttjar att jag är sjukskriven och har nära att hämta. Om jag hade jobbat heltid, skulle jag då behöva åka från jobbet för att hämta henne om hon inte sover??? Någon som varit med om liknande situation? Vi har väntat så länge på denna plats, men nu känns det så trist. För jag antar att vi åter får ställa oss sist i kön om vi säger upp denna plats?
Svar på tråden: sover inte på dagis...

tillägg

Skrivet av  ledsen förälder
Vi betalar maxtaxa för denna plats, alltså lika mycket som de som har heltid. Personalen ville först att hon skulle vara 8.30-11.30 varje dag. Alltså inget mål mat om dagen. Men jag vill gärna att hon äter lunch (hon är svår i maten). Dessutom tar det lång tid för mej att gå för att jag har ont trots att vi bor nära, så 5 tim/dag 3 dagar passar bättre. (oj vilket långt inlägg detta blev, tack för att ni orkade läsa!)
 

hej!

Skrivet av  Mia,fskl
Är er inskolning färdig?
Jag tycker att du ska prata med pedagogerna hur de tänker om att sova.
Om din dotter nu kommer att gå 3 dagar i veckan så kommer hon att behöva sova för att orka med.
Om er dotter är van att sova själv så kanske det är så att hon inte vill ha någon brevid sig. 2 ggr är ju ingen tid ... De ger upp för enkelt tycker jag.
 

Håller med Mia, fskl.

Skrivet av  Kia
Personalen har givit upp alldeles för tidigt. Av vilken anledning? Ja, möjligen för att de vet att du är hemma, vilket är respektlöst av dem eftersom du är sjukskriven. Det tar tid för barn att vänja sig vid dagis. Det jag tänker om sovstunden är att du kanske ska prova att väcka henne tidigare de dagar hon går på dagis. Då borde hon vara trött lagom till lunch. Kolla hur de sover på dagis och tala om vilka rutiner ni har hemma om hon sover där. Somnar hon när ni kommit hem från dagis? Är det så är hon väl inte riktigt trygg ännu med att somna på dagis. Jag tycker du ska ställa det kravet att de försöker en längre tid, kanske gemensamt med att du väcker henne tidigare på morgonen.
Dessutom, det är ju faktiskt inte alla barn som sover middag på dagis. Jag tror knappast att personalen ringer hem föräldrar som arbetar för att barnen inte somnar.
 

det var också

Skrivet av  Nallepo m IsabellaMaj03 + BF 20/1
svårt för Isabella att sova på dagis och det tog ett lite tag. Hon störde de andra också men personalen löste detta med att ha henne i ett annat rum helt ensam och då sömnade hon. Sedan lärde hon sig att sömna i rummet med de andra små. Kan vara en lösning för er också!
 

inte ok..

Skrivet av  elisa
enligt min mening. Dom kanske måste prova olika metoder att få henne att sova, ute, i vagn, i famn eller annat. Min dotter började dagis när hon var 1 och vägrade oc´kså att sova tills vi tog dit en spjälsäng som dom ställde in i vilorummet, då somnade hon utan som helst problem. Hon somnade nämligen så hemma, själv i sin säng.
 

vårat dagis

Skrivet av  norpan
nekar alla att 15h barn att ha 5h/3dar utan det är 3h/dag som gäller här. När min lilla kille var 5 månader började den stora då 2år på dagis (för att träffa andra barn vi har inte så mycket barn här där vi bor) Och jag ville att han skulle få gå en dag i 6h så jag kunde jobba för att hålla mig uppdaterad på jobbet eftersom jag bara jobbar extra och på så sett hade haft lättare att ha ett jobb att komma tillbaks till efter föräldraledigheten men det vägrade vår komun att gå med på. Så det är tydligen upp till komunen att bestämma hur de där 15h ska läggas. Jag tycker ju inte att de kan kräva att du ska hämta henne det finns ju faktiskt en del små barn som inte behöver sova på dan, ska då inte de få gå på erat dagis?? Det kan ju inte kräva att du ska kunna komma och hämta tänk om du inte är hemma om du har en tid till mvc eller vad som hälst!!!
 

Artiklar från Familjeliv