Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Klamrar sig fast efter jobbet...

Skrivet av Maria med Emmelie
Jag skolade in min lilla tjej på 1 år o 8 mån i 1,5 vecka hos en dagmamma innan jag började arbeta. I början verkade hon glad, men ju längre jag lämnat henne, (började arbeta i onsdags och hon är hos dagmamman i ca 6,5 timmar) desto mer "mammig" har hon blivit. När vi kommer hem får hon panik om hon inte vet var jag är och vill helst bara sitta i mitt knä hela eftermiddagen. Visst älskar jag att känna hennes små armar om min hals, men känner ändå ångest att hon tydligen längtat så fruktansvärt att hon inte kan lämna min sida över huvud taget... Hon har sovit fruktansvärt dåligt några nätter och haft problem med magen... Är detta vanligt i början? Annars är hon en jättebusig och social tjej som jag aldrig trodde skulle ha några problem att börja på dagis eller dagmamma.
Svar på tråden: Klamrar sig fast efter jobbet...

likadant här!

Skrivet av  mint
Hej Maria!
Jag känner igen det du skriver, min dotter är lika gammal och är också extremt mammig. Vi hade en lång inskolning, ca 3,5 vecka och efter det var hon där endast 3h/dag eftersom jag inte har något arbete.
Men sen byggde vi på tiden och hon var där 3x5h istället och det funkade bra. Sen blev hon sjuk....hemma nästan två veckor och nu är vi tillbaks på ruta 1..
Hon kan inte ens vara hos sin moster eller mormor en liten stund utan mig. (känner dem mycket väl, träffas flera gånger i veckan)

Hon är alltså jätteledsen hela tiden så fort jag inte är där, och det går inte över efter en stund som man brukar höra.

Vi får se hur det går med dagis nästa vecka, kanske får vi dra ner på det igen. Tur man inte har ett jobb..(missförstå mig inte) Jag har kommit långt i en rekryteringsprocess och det ser ljust ut. Det glädjer mig mycket men samtidigt känner jag mig lite stressad.

Puh! Vad ska man göra?
Lycka till för er!

kram mint
 

Jag hade också "tur förut...

Skrivet av  Maria med Emmelie
Jag har varit arbetslös i ca 5 månader efter min föräldraledighet och jag har njutit av varje extra dag jag fått med min lilla... Jag har ändå sökt alla jobb jag kunnat söka och fick till slut napp. Njut av all ledig tid du får för tiden går så fort och snart är dom stora. Har en stor kille på 11 år och kan inte fatta vart tiden tagit vägen...
Är ändå glad att ha fått arbete, men det känns väldigt jobbigt att hon är så ledsen och verkar må dåligt. Hoppas verkligen det går över fort... Idag är första dagen på 1 vecka som hon varit sitt vanliga busiga jag och skojat och skrattat. Och då har hon varit ledig lördag, söndag. Får se hur det blir i morgon!
Jag tycker faktiskt också att du har "tur" i detta läget, för nu kan ni ju ta mer tid på er och du behöver bara lämna henne så korta stunder. Tänk vilken ångest om du hade börjat jobba heltid som läget är nu....

Hoppas det går bättre för er med!
 

Artiklar från Familjeliv