Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

en sak till , ang vilan!!

Skrivet av orolig redan nu
Läste härinen om div bekymmer med att få små barn att vila.

TVÅ TIMMAR!! läste jag någonstans. Min lilla har sovit ett 30 minuterspass (ibland ett 30-pass till på sen eftermiddag beroende på nattsömnen) direkt efter lunch sedan hon var runt halvåret gammal. detta är hennes rutin. Om hon somnar på dagis och vaknar efter 30 min, komemr personalen då att tvinga min lilla att försöka somna om?

Detta är ju väl fungerande rutiner hemma och så länge hon inte verkar behöva mer sömn än dessa 30 min (sover bra nattetid) ser jag ingen mening med att tvinga henne till mer. Tro mig, jag har provat, många har de gånger varit då jag jämfört henne m andra barn och tyckt att "hon sover för lite".

Självklart kan hon ju bli tröttare av all stimulans på fsk och sova mer, men om hon inte blir det då?

verkar som att det är ganska "hård" miljö på dagis när man läst lite här.. :/ Att barnen MÅSTE sova för att personalen ska få ta ut sina raster osv...
Svar på tråden: en sak till , ang vilan!!

Nej, det tror jag inte

Skrivet av  Cecilia med små troll
blir något bekymmer. För det första tror jag att din lilla tjej kommer att sova längre på dagis än hemma. Min yngsta sover gärna 1,5 timmar på dagis men sover aldrig middag hemma ( har inte gjort det på ett år) och somnar gott på kvällen ändå.

Bra att ni har färdiga sovrutiner med lunch och sedan middagslur för det brukar passa bäst på dagis. Du kan nämna under inskolningen att lillan brukar sova 30 minuter cirka och att detta är OK med er så kommer de inte att prova att söva om henne. Många barn sover bara en liten stund och "arbetsmässigt" är det lika jobbigt att sitta och söva om ett barn som att ta upp det och sitta och mysa en stund. Min erfarenhet är att personalen ganska snabbt tar upp de barn som vaknat för att inte väcka de andra små som behöver sova längre.

Ett tips till dig som snart ska skola in din lilla är att under julhelgen i lugn och ro skriva ner lite viktig information om din flicka till dagis. Det brukar vara uppskattat och då kan all personal i lugn och ro läsa igenom detta och behöver inte få information i andra hand av den personal som skolar in och som nog har fullt upp med att ta kontakt med dottern.

Saker att skriva ner:
Rutiner som sömn, mat osv.
Vad tycker hon om att äta?
vad gillar hon inte?
Vanliga ord som kan vara svåra att förstå för utomstående?
Tycker hon om att vara ute?
Blir hon lätt varm/kall? (underlättar påklädning)
Är hon rädd för något?
Vad gillar hon att leka med?
Vem får hämta henne från dagis?
osv....
 

det ordnar sig nog

Skrivet av  moa
vi har en ett åring som sover ibland 30 min och sover en gång till sen när vi ser att h*n är trött h*n har ibland långa dar så det behövs.ibland chockar h*n oss och sover flera timmar.
det brukar lösa sig efter ett tag på förskolan.
 

inte hos oss iaf

Skrivet av  ElZa
vi tvingar ingen att sova. Och hur lätt är det att somna om om man inte sover mer än så? Ser hellre att det barnet får vara uppe med en personal (alla går ju inte på rast samtidigt) än att barnet ska ligga inne på vilan och kanske väcka andra som behöver sova längre bara för att just det barnet inte kan sova.

Tror inte dte är några problem på erat dagis heller och säkert kanske sover hon något längre där men det ska inte behöva vara ett problem om hon så sover 15 minuter tycker jag.
 

Neej!

Skrivet av  willow
Förstår mig inte på representanter från andra förskolor här. Hos oss och på andra förskolor jag jobbat på är det föräldrarna som bestämmer hur länge barnen får sova. Att gå på rast går ju i alla fall inte för man kan ju inte lämna barnen som sover. Om en förskola kan lösa det så kan alla lösa det helt enkelt. Stå på dig bara.
 

Artiklar från Familjeliv