Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rutiner på dagis och vid inskolning?

Skrivet av Mamma Tesan
Hur brukar rutinerna på dagis vara på småbarnsavdelning? (1-3år)
Vår pojke börjar inskolning i januari och är då 14 månader...han kommer gå 4-5 timmar per dag.
Hur brukar inskolningen gå till?
Svar på tråden: Rutiner på dagis och vid inskolning?

Så här är/var det för oss

Skrivet av  Hulma m Totil +
Förskolan öppnar 7:30. Vid 9 har alla barn kommit (vi lämnar ca 8:30), då har de samling och fruktstund i små grupper (4-5 barn). Sedan går de oftast ut, om vädret är hyfsat men ibland är de inne och pysslar. Kommer in igen vid 11, lunch halv 12 och efter det sover de. En del barn väcks, andra vaknar när de vill. Vi hämtar vid 2, då brukar alla barn ha vaknat. Halv tre har äter de sedan mellis. Vår förskola stänger klockan fem.

Det varierar ju en del mellan olika förskolor, men jag tror de flesta har samling och frukt när alla kommit, och försöker gå ut varje dag. Lunch relativt tidigt och sedan vila.

Vår inskolning hade inget fast schema, utan föräldrarna kan lägga upp det lite som de vill efter vad de tror barnet orkar med. Vår son var 20 månader, och rätt van att vara iväg på olika utflykter, så vi var där 9-11.30 första dagen, sedan från nio till efter lunch. Efter ungefär fem-sju dagisdagar (med avbrott för sjukdom) provade vi att sova där, och jag provade att lämna en kortare stund. Eftersom sonen alltid sover på vagnpromenad hemma gick det inte så bra för mig att söva honom på madrass på dagis, men när jag inte var med somnade han inne i vagnen. Sedan hade vi en dag när han i princip var där hela tiden, men jag var hemma för att vara i närheten. Och sedan började jag jobba.

Det som kändes bra/viktigt för mig var att jag såg att sonen kände sig hemma på dagis, och trygg med personalen och de andra barnen. Då gick det bra att gå ifrån. Sedan hade vi några dagar när han blev väldigt ledsen när jag gick, jag ringde efter en stund och då var allt bra. Efter några dagar blev han fortfarande ledsen, men slutade gråta innan jag hunnit ut ur hallen. Nu vinkar han bara, så jag rusar iväg för att han inte ska ändra sig och komma på att han ska bli ledsen ;o)

Så för oss var det bra att vara med nästan hela tiden från början, och sedan lämna längre och längre stunder. Speciellt för lite mindre barn kanske det är bra att ta korta dagar i början, kanske 1-2 timmar, och sedan öka på. Dagis kan vara ganska tröttande (fast det har inte märkts så mycket på min son). Hör med personalen, vi ringde och gick dit på ett besök några veckor innan inskolningen för att få veta lite mer.
 

Artiklar från Familjeliv