Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Andromeda!!!

Skrivet av Jennypenny
Att lära min 3-åring att han inte har rätt till snutte vid vila och när han är lessen känns inte ett dugg motiverat för mig! För honom är det en otroligt viktig del, och det tänker jag acceptera.
Istället för att ta kamp och skrik på morgonen och förstöra hela hans dag, så får den följa med till dagis. Där blir den liggande i hans låda hela dagarna, men han VET att den finns där och det är viktigt för honom.
Barn skall inte alltid få bestämma, men ibland måste vi vuxna lära oss att se världen genom ett barns ögon och inte vara så förbannat principfasta!
Svar på tråden: Andromeda!!!

Jenny penny..

Skrivet av  andromeda
jag tycker du har all rätt att välja hur du vill uppfostra ditt barn. Det tänker jag inte säja emot,beklagar om du tog det jag skrev personligt,men jag syftade inte just på dig när jag skrev längre ner.Jag tycker bara rent allmänt att barnen får som de vill alldeles för mycket idag ,för att föräldrarna inte klarar eller inte vill ta strid, för man är så rädd för alla konflikter med sina barn.
 

okidoki..

Skrivet av  Jennypenny
...då förstår jag dig bättre :-)
Kan säga att det här med att ta med saker till dagis är verkligen en av de fåsaker vi INTE tar strid om!
En bra start på dagen är för oss A och O, och då vill man såklart undvika konflikter.
I övrigt håller jag fullständigt med dig om att barn får styra och ställa alldeles för mycket idag.
Ser väldigt många exempel på det i mitt yrke som förskollärare, och även bland vänner och bekanta.
 

Du tror att det beror på det

Skrivet av  Sara med 98+02
att föräldrar är lata och rädda för sina barn? Det tror inte jag. Jag tror du undervärderar föräldrars förmågor och tankar. Jag tror att barn oftare får som de vill idag för att många föräldrar inser att barnens vilja och barnens behov är precis lika viktiga som de vuxnas och att det finns många saker som är rätt onödiga att bestämma över, där barnen helt enkelt kan bestämma själva. Tror man att livet som förälder är lättare när barnen får vara med och bestämma kan jag tala om att så är inte fallet, tvärtom. Men det är värt den ansträngningen, tycker jag!
 

sara med 98+02,

Skrivet av  gwendolyn
du är klok som en bok precis som vanligt. jag känner precis som du, det _är_ jobbigare men det _ger_ ju en massa också! för mig är det väldigt viktigt att allas viljor och önskemål repekteras, även om det är vi som vuxna som tar beslut om säkerhetsfrågor t ex. det betyder ju inte heller att det alltid blir som barnet vill!
 

ursäktsa mig men,

Skrivet av  andromeda
lata och rädda för sina barn??Vad menar du??
 

Tja, du skrev så här:

Skrivet av  Sara med 98+02
"Jag tycker bara rent allmänt att barnen får som de vill alldeles för mycket idag ,för att föräldrarna inte klarar eller inte vill ta strid, för man är så rädd för alla konflikter med sina barn."

"Inte klarar av att ta strid" = ? menar du att föräldrar är inkompetenta eller bekväma?
"Inte vill ta strid" = ? menar du att föräldrar är bekväma eller konflikträdda eller bara ovilliga att handskas med sina barn?
"man är så rädd för alla konflikter med sina barn" = ? för att barnen är hot i konflikterna eller för att konflikterna är hot i sig, och vad hotas då, vad är man rädd för?

Jag menar att "barn får som de vill" många gånger för att föräldrar som jag tex tycker att det finns en poäng i att även barn ska få som de vill, det har alltså inget att göra med förmågan att ta strid eller konflikträdsla.
 

jag...

Skrivet av  andromeda
anser att många föräldrar låter barn få ta beslut långt över barnets kapacitet,låter de ha valmöjligheter över saker som åligger oss som vuxna och föräldrar att ta ansvar för.Därav uppstår konflikter som man inte mäktar med och som är ganska onödiga.Jag har aldrig påstått att detta skulle bero på lathet eller att de skulle vara rädda för sina barn,däremot finns det endel som inte vet hur konflikthantering fungerar på ett konstruktivt sätt,och ger efter på ett aldeles för enkelt sätt som i slut ändan hämmar förälderns(och barnets) möjlighet att "växt"
 

kan du inte ge exemple på situationer

Skrivet av  sara
där du anser att föräldrarna skulle agera annorlunda än vad många gör? Det är svårt att föra en diskussion om man inte vet vad man egentligen pratar om.

 

ett...

Skrivet av  andromeda
exempel,som är vanligt.
Barnet vill ha något.Föräldern säger bestämt nej, barnet fortsätter att vilja ha, föräldern säger nej, det trissas upp ytterliggare ,föräldern börjar bli frusterad men säger nej,barnet tjatar ytterligare och tillsist uppstår en konflikt(diskusion)och föräldern ger med sig med ett ok då. Det uppstår en Vinna/ Förlora situation och barnet är vinnaren.Dessutom har barnet lärt sig att det lönar sig att tjata för att föräldern är inte trovärdig i sitt nej .För att barnet(även mycket små barn) vet och har lärt sig att att föräldern går att manipulera bara man tjatar tillräckligt länge.Där med inte sagt att nejet måste vara kränkande eller hämmande för barnet, utan nej ska vara vänligt men bestäm och tålmodigt.
 

fast

Skrivet av  sara
varför kan man som förälder inte få ändra sig?

Jag säger ibland nej utan att ens tänka efter, om min dotter då kan argumentera för sin sak (tjata, skulle du antagligen kalla det) så är jag inte sämre än att jag kan ändra mig, jag skulle aldrig hålla fast vid ett nej av principskäl.
 

inte jag heller !

Skrivet av  andromeda
men ibland måste man vara mer principfast.
 

måste man? imt

Skrivet av  sara
.
 

nä det är ju förstås...

Skrivet av  andromeda
upp till var och en vad man vill ta ansvar för!
 

det är

Skrivet av  andromeda
dessutom just det nejet som du sara beskriver ,att du säger ibland nej utan att tänka efter. Vad lär du ditt /dina barn då
 

att det är

Skrivet av  sara
mänskligt att fela, att det är ok att ändra sig, att med goda argument kan man komma långt etc etc...
 

dessutom så undrar

Skrivet av  sara
vad menar du att man ska ta ansvar för? Jag tolkar det som att du menar att om man itne gör som du så tar man itne ansvar för sina barn och deras fostran eller vad menar du?

Själv tror at tjag man bäddar för mer konflikter om man ska vara principsfast av rädsla för att inte tas som mesig av föräldrara som gärna bestämmer över sina barn och som anser att barn ska synas men inte höras.

Jag anser att barn är mycket kompetenta och att deras röst och åsikt är lika viktig som vuxnas
 

Jag

Skrivet av  andromeda
vet inte var vi inte förstår varandra?
men självklart får du tycka som du vill, det är ingen (mer än du själv?)som annser att du behöver göra som jag. Barn är oerhört kompetenta och vi som vuxna underskattar ofta det .
 

Andromeda

Skrivet av  Amelie m Saga & Tuva 020923
Jag kan inte mer än att hålla med dig! Barn ska inte bestämma saker de inte kan förstå konsekvenserna av. Jag tycker man ska vara principfast och visst kan man ändra sig någon gång men barnet ska inte lära sig att skrika och gnälla för mamma eller pappa att ge med sig. Det är det värsta jag kan se, barn som totalt styr föräldrarna! Jag tycker synd om dessa barn för man lär inte dem något som kommer hjälpa dem längre fram i livet. Nu pratar jag om extremfall och detta är inte riktakt till någon direkt här inne!
 

Tack,

Skrivet av  andromeda
precis så är det.
 

Artiklar från Familjeliv