Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kaos på dagis idag...

Skrivet av Studentmamma
Imorse när jag skulle lämna min tvååring visade det sig att halva personalstyrkan var däckade av magsjukan som har gått på huset. Vi har 2 småbarnsgrupper och 2 med storabarn och på småbarn var 2 av 3 personal borta på min dotters avd. och en st på den andra. Den fröken som var där imorse verkade vara helt lamslagen och orolig över hur dagen skulle bli (hon är ganska ny själv, har jobbat hos oss i 3 veckor) De fick tag på en vikarie som skulle komma först kl. 10, förskolechefen skulle ev. hoppa in en timme eller två.

Det är sådana saker som händer, och jag som studerar hade möjligheten att vända i dörren med min dotter och ha henne hemma idag, främst för hennes egen skull, men även för personalens. Skulle haft en föreläsning men får klara mig med anteckningar från kurskamrater.

Det jag reagerade emot var att flera av de andra föräldrar som är lediga med småsyskonn glatt lämnade sina barn och gick därifrån med bebin i vagnen... Hörde t om en mamma prata med en annan att hon "måste iväg till stan och fika med andra från mammagruppen". Men hallå, stopp och belägg!!! får inte syskonen vara med då, eller? Kan man inte ha syskonen med hemma en dag som denna???
Svar på tråden: Kaos på dagis idag...

Hrmmm...

Skrivet av  Monica
rent personligen känner jag väl att jag som mamma/förälder inte hade velat lämna mitt barn på dagis under sådana förutsättningar OM jag hade möjlighet att vara hemma med barnet.

Med andra ord, skulle jag "bara" fika på stan med andra mammor hade jag nog tagit med mig storasyskonet också.

Alltså nu får jag kanske andra studerande eller syskonföräldrar på mig men i sådana fall känns det nästan som att jag skulle vilja lämna min plats till dem som inte "kan" vara hemma med sina barn. Men även om jag jobbar hade jag nog en sådan dag valt att vara hemma och ta ut en "lägsta-nivå-dag" från föräldraförsäkringen. Eller kolla om barnets far kunde vara hemma.

Men det är jag det... andra tänker kanske annorlunda.
 

Närå

Skrivet av  Sara med 98+02
Jag tänker som ni. Jag hämtade tex min lilltjej tidigare igår därför att det var kort om personal på hennes avdelning. Vi håller henne hemma om vi kan när det är planering och bara föräldrar som jobbar (föräldrakoop). Det är inte bara för hennes egen skull utan även för de andra barnens, för personalens och föräldrarnas (när de jobbar). Vi pluggar båda två så vi har goda möjligheter att anpassa oss. Jag skulle inte lämnat äldsta syskonet alls om det gick en massa magsjuka på dagis. När jag var hemma med minstingen och stora tjejen gick 3 tim/dag så höll jag henne hemma i flera dagar om det fanns risk för magsjukesmitta. För MIN skull :o)
 

Artiklar från Familjeliv