Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

finns väl ingen

Skrivet av Barbara
anledning att vara emot förskolaN. Var ska ungarna annars vara när vi jobbar?
Svar på tråden: finns väl ingen

Hos dagmamma? (imt)

Skrivet av  Linda S
....
 

Precis av den anledningen

Skrivet av  A
"Var ska ungarna annars vara"? Det är ju precis det som debatteras. Att man inte har så mycket val...
 

Inte?

Skrivet av  Amelie-gillar dagis och offrar ingen lyx
Gillar man inte dagis får man väl offra litet lyx?
 

Lite lyx?

Skrivet av  A
Du - hade jag någon som helst lyx att avvara så skulle jag gladeligen göra det. Herregud...
 

Tänk efter!

Skrivet av  Amelie
Hur stor bor du? Tvåa? Flytta till etta!!

Har du bil? Sälj!!

Har du några smycken? Sälj!

Har du lediga helger? Ta ett helgjobb!!

Har du semester? Ta ett sommarjobb!! Stanna hemma!!

Har du möbler? Sälj! Sov på madrasser och ha ölbackar som bord!

Varför hatar hemmaföräldrar dagisnormen när det gäller dagis och arbete men älskar dagisnormen när det gäller standard???
 

Till Amelie

Skrivet av  A
För det första har du ingen aning om hur jag lever. För det andra har du totalt missförstått hur jag menar. Jag vill inte vara hemma och lyxa. Men varför kan inte en del av MINA skattepengar istället för att automatiskt gå till allmän barnomsorg, gå tillbaka till mig, om jag själv vill det, så att jag kan välja att gå ner i tid och själv ta hand om mitt barn under den tiden?
Ta reda på vad folk menar innan du dömer och kristiserar!
 

Ööh...

Skrivet av  Amelie
Dömer ut och kritiserar? Vet jag inte hur du menar? Ja, får jag höra nu: Vad menar du egentligen med att du inte har något val och att du inte har någon lyx att avvara. Du får ursäkta att jag är trög, men jag tyckte det såg ut som om du uttryckte dig ganska klart och jag kunde inte tolka den underliggande meningen i detta. Förklara!

Om du t ex är ensamstående förstår jag att du inte tycker dig ha möjligheter att gå ner i arbetstid, men det är bara om du jämför dig med andra. Det finns folk som har flyttat ut i en hydda utan el, värme och vatten i skogen för att kunna vara hemma (svårt utan bil i och för sig, men finns det bussar på cykelavstånd så går det också).

Jag skulle aldrig i livet kunna tänka mig att prioritera så, och det verkar som om inte du heller vill det, men vad jag ville komma fram till är att valet FINNS, men du, liksom jag, har valt bort det. Om du nu -mot förmodan- skulle ha missförstått vad jag menar.

Förresten är jag inte ens emot hemmafrubidrag. Jag skulle föreslå det i form av förlängd föräldrapenning, t ex ett år fp-dagar och ett år garantidagar per barn, då fick man litet mer möjligheter.
 

Det är väl

Skrivet av  Barbara
ganska självklart att vuxna människor arbetar och betalar skatt. Utan skattepengar stannar Sverige.
Det billigaste för samhället är att ha barn på dagis.
Och du man jobbar ju inte dygnet runt utan 8 timman och har dessutom rätt till 6-timmars dag när man har barn under 8 år.
 

Ja det är ALLDELES

Skrivet av  A
självklart!!!!! Men det är INTE självklart att skattepengarna avseende barnomsorgen skall gå just till dagis! Ta inte så för givet att folk menar att de vill vara hemma och bli försörjda. Det är det sista jag vill!
 

Är det DET du tyckte att jag skulle läsa ut?

Skrivet av  Amelie
Att du vill ha bidraget för dagis till dig själv i stället om du inte utnyttjar dagis. Så långt går inte mina läsa-mellan-raderna-kunskaper, tyvärr, att jag kunde se det på ett påstående om att du inte har något val...

Jag är väl inte tillräckligt bra på att klumpa ihop åsikter till färdiga paket, som köps i sin helhet eller förkastas till sin helhet.

Jag tror inte att valet blir särskilt mycket enklare om du får 25% av 5000 kr till att jobba 75%. Dessutom, om ditt förslag blev verklighet skulle man få kompensera det med något av följande:

1) Sänka hemmafrubidrag och dagissubventioner så det bli dyrare att ha barn på dagis och inte så lönsamt att ha hemmafrubidrag.

2) Sänka hemmafrubidrag och dagissubventioner så att det blir sämre kvalitet på dagis och inte så lönsamt att ha hemmafrubidrag. Dåliga dagis skulle även leda till fler hemmafruar och mindre skatteintäkter, så att man får sänka bidraget ännu mer - ond cirkel.

3) Höja skatterna, vilket i slutänden leder till samma sak som alternativ 1, d v s att de flesta människor får mindre pengar över, och några få hemmafruar vinner kanske en hundring i månaden, en summa som knappast gör det lättare att välja att vara hemma.
 

Billigast?

Skrivet av  Annelie m Anna
Varifrån har du fått den informationen?
Fakta tack!

Av vad jag vet så kostar EN dagisplats samhället 80.000 kronor.
 

De har det alldeles jättebra

Skrivet av  Gyrils mamma
Hemma!
 

Hm

Skrivet av  Viktoria
Jag har nog hellre mina på dagis medan vi är på jobbet.=)
 

Precis

Skrivet av  Barbara
inte vill man väl ha dem hemma själva medan man försörjer sig. Har man däremot en partner som kanske jobbar skift och är hemma vissa dagar så ska man naturligtvis inte utnyttja dagis de dagar då barnent redan har omsorg.
 

Artiklar från Familjeliv