Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang pistoler/vapen pa dagis mm

Skrivet av Mom m2
Jag blev jatteförvanad nar nagon skrev att de har de pa dagiset! Att barn leker vapen/tillverkar sjalva (trapinne etc) aven pa dagis ar val helt ok men att personalen köper in sadana prylar förvanar mig. Langtifran alla föraldrar accepterar sant hemma. Pa vara dagis har ar de inte tillatna, ibland far barnen ta med leksak att leka med (bestamd dag) men vapen accepteras inte.Bade pga att det faktiskt finns risk att de gör varandra illa med plastsvard mm och for att man inte vill ha in vald pa dagiset.
A andra sidan verkar vart dagis valdigt vettigt pa andra plan ocksa. Inte en massa sotsaker, alla kalas firas gem. 1 ggr i manaden, fredagsmys ar tex pyamasparty (utan godis/snacks) nalledag nar alla tar med sitt favoritgosedjur, eller nat annat kul "tema".
Tycker numer att svenska dagis verkar lite... orovackande kanske... Fast man kanske inte hor sa mkt om just alla de som ar bra.
Svar på tråden: Ang pistoler/vapen pa dagis mm

tja vårat dagis var också ett bra dagis!

Skrivet av  mandelblomman
hemlagad ekologisk mat (man odlade mycket själva).
Mycket lite sösaker, inga sockerbomber o liknande
mycket utelek
bra barnapassade lokaler
osv
Att barnen tillåts pikkadoller o leksakssvärd tycker inte jag alls är liktydligt med att tillåta våld!
Återigen läs "till små pojkars försvar! av en fins banpsykolog!
 

Mer funderingar...

Skrivet av  Mom m2
Har hört om den boken förut faktiskt, ska lasa den... Na jag ogillar val inte pangpang lek, men jag gillar inte vapen (aven om vi inte kör jattestrangt med det, tex har sonen en polisgubbe m. vapen , och jag tillverkade en fin kniv ut kartong till hans Peter Pan drakt) Men jag tycker det ar bra att dagis inte tillater det, det finns ju en massa andra bra o trevliga leksaker. Vapen kan man ju ha hemma ju... Eller ta en spade eller nát.
Jag tycker inte man ska uppmuntra vapenlek (fargglada vattenpistoler ok, möjligtvis svard i riddarelek men det kravs ofta mkt övervakning, som jag inte ar saker pa att de kan ha pa dagis med ofta manga barn ) men inte heller totalförbjuda. Egen fantasi ar ok. Och att man lar barnen "sláss pá lek pá ratt satt!"
 

I debatten nedan...

Skrivet av  Jennypenny...fskl
...hittar jag inget inlägg där det står att det är förskolan som köper in leksaksvapen!

Däremot håller jag till fullo med din förskola som skippar sötsakerna, sådant håller vi sakta men säkert på att jobba bort på min arbetsplats också :-)