Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har dom blivit tokiga

Skrivet av Perfekta mamman
På mitt dagis tror personalen på jultomten och påskharen!!! Barnen har kommit hem och storögda förklarat att bägge finns.
I påskas blev det stor besvikelse eftersom inte påskharen kom och knackade på. Ska det nu bli likadant med jultomten???
Hur tacklar man sånt här? Vill tillägga att personalen är väldigt speciell.
Svar på tråden: Nu har dom blivit tokiga

Jag förstår inte riktigt..

Skrivet av  J med N & M
det är väl knappast så att personalen tror att tomten o påskharen finns.. men de har väl låtit barnen tro att de finns? Det tycker jag är självklart.. tycker det är en rättighet för barn att få tro på tomten...
 

En rättighet att tro på tomten?

Skrivet av  knyttet
Jag tycker har valt att inte ljuga för mina barn. Jag ifrågasätter inte att andra gör annorlunda så länge deras barn inte blir livrädda för tomten (som min dotter när hon var liten).

Tycker du att det är en rättighet för barnen att bli ljugna för? Intressant! Vad mer får man ljuga om? Storken? Visst får man göra som man vill med det här med tomten - men jag tycker det är magstarkt att säga att det är en rättighet. En rättighet gäller ju alla. Tvärtom tycker jag det är en rättighet att så småningom få reda på sanningen.
 

då har du

Skrivet av  pappa till 2
berättat för dina barn precis hur du o din man har sex o så för att inte ljuga om typ storken? tog det eftersom du tog upp det själv.

att ta det så hårt med att man ljuger om tomten för små barn är inte klokt, jag håller med det är en "rättighet " att få tro på tomten lika så som en hel värld tror på en bok som heter bibeln, lika uppdig´ktad den med
så då har du talat om för dina barn att det inte finns en gud eller jesus eller någe sånt ??

eller vart drar du gränsen för detta med att ljuga???
tomten är klart mera ofarlig en vad religionen är och det är att ljuga för barnen att tuta i dom den smörjan ....
 

Absolut

Skrivet av  Åsa
att jag (nu var det inte jag som skrev ursprungsinlägget) berättat hur barn verkligen kommer till. Menar du på allvar att du drar valsen om storken?! :-)

Jag vill inte _medvetet_ ljuga vilket jag gör om jag säger att det är tomten som kommer med julklappar eller tandtrollen som gör hål i tänderna eller storken som kommer med bebisar.

Vad gäller Gud och Jesus säger jag att ingen faktiskt vet hur det förhåller sig men att man kan _tro_ på det. Att tro att tomten kommer med klappar hem till oss är faktiskt att tro på en lögn för även om det fanns tomtar (!?) så kommer de i alla fall inte till oss med julklappar.
 

ja inte

Skrivet av  pappa till 2
har jag talat om för mi 6 åriga son hur jag o min fru gjorde föratt han skall komma till inte o inte körde jag med storken heller. men om jag nu gjort det vad är det för fel på det??
jag kan inte fatta varför man är tvungen att berätta allt för små barn elnigt er.
och om du tycker att man kan " tro " som du utrucker det på gud o jesus då anser jag att man lika gärna kan tro på tomten, storken, fantomen och påskharen för dom är lika uppdiktade dom med som bibeln..
så ska du inte ljuga för barnen som du säger så kan du heller inte säga att gud finns eller hur...
 

Jag säger INTE att

Skrivet av  Åsa
Gud FINNS. Jag säger att man kan TRO på honom/henne/det. Visst kan man TRO på tomten också, inget fel med det... MEN det är _inte_ tomten som kommer hem till oss med våra klappar DET är jag 100% säker på:-) Och det är det jag inte vill ljuga om. Att tomten köpt/gjort våra klappar!
 

Pappa till 2

Skrivet av  Åsa
måste bara fråga; du anser att Bibeln är en uppdiktad saga liksom tomten? Jag har uppfattat det rätt?

Du säger till dina barn att tomten finns, de får tro på honom när de är små och sen får de själva komma fram till att han inte finns? Rätt uppfattat?

Om jag har förstått dig rätt så säger du då även till dina barn att Gud finns och att Bibeln är sann? Det måste ju vara den logiska slutsatsen?! Sen får ju barnen själva komma fram till "sanningen" när de blir äldre.

Om det nu är så att du INTE säger att Gud finns utan säger att det är en uppdiktad sak... hur motiverar du då att du säger att tomten finns?
 

Tja inte precis hur det

Skrivet av  knyttet
gick till i varje privat detalj - eftersom det är privat men frågar barnen så ljuger jag inte utan säger att det vill jag inte berätta för det är privat. Men visst vet mina barn att jag och min man haft sex och att det är så barn för det mesta kommer till. (det finns ju andra sätt att få barn, t.ex. provrör och adoption)

Jag har även talat om att jag inte tror på någon gud, men att det finns dom som tror på gud eller Allah eller på andra vis. Min dotter säger för övrigt att hon tror på gud och det får hon göra. För övrigt håller jag med någon annan ovan som skrev att jag vet att jag köpt julklapparna och det är ljug att säga något annat. Om gud finns eller inte är inte lika enkelt, eller hur?

Jag blir inte upprörd över att folk ljuger för sina barn om tomten - men jag blir upprörd över att folk ifrågasätter att jag inte väljer att ljuga.
 

åsa

Skrivet av  pappa till 2
ja jag brukar skämta o säga att tomten finns och han komer med klapparna, det har dom frågat om därför så "berättar "jag det.
gud och det andra tramset har dom inte frågat om än så det har jag heller inte berättat om altså behöver jag inte varken ljuga eller berätta för dom vad jag anser om det.
men den dagen kommer och jag kommer att berätta som det är att för hurlänge sen somhelst så skrev en väldigt "smart" kille /tjej en bok som sen mäniskor tror på att det hänt.
samma som du berättar för dina barn redan ang. tomten

jag vill inte samma som du inte vill att dina barn ska tro på en lögn om tomten så vill inte jag att mina barn skall gå på en sån grej som religionen är

 

Ljuga eller fantisera...

Skrivet av  Hannele
När barn leker fantiserar de och hittar på. Att leka och fantisera om tomten tycker jag är rätt oskyldigt. Det gör tillvaron liiite mer magisk och spännande.

Vi säger att "det kanske finns en tomte och han bor kanske på nordpolen och kanske har han en ren" etc. etc..." Det är klart att barn kan bli rädda för en utklädd farbror, men det behöver inte vara den "riktiga" tomten!
 

Det är inte att ljuga..

Skrivet av  J med N & M
barn tror ju ofta på tomten av sej själv.. för att samhället liksom snackar om tomtar o så.. o jag tycker att det är JÄVLIGT grymt att säga till ett barn som tror på tomten att den inte finns.. Låt de vara barn o tro så länge de vill.. förr eller senare slutar de tro.. Jag är överlycklig för att jag fick tro på tomten o jag var också rädd för den när jag var liten!
 

Bland det mysigaste..

Skrivet av  J med N & M
jag vet är att lyssna på radio på julafton då barnen får ringa till tomten.. de är ju överlyckliga.. hur kan man ta det från barnen?
 

finns

Skrivet av  pappa till 2
en del som läser förmycket och måste bara tala sanning med sina barn, men sånt är livet tyvärr.
kan inget annat än tycka synd om barnen som inte får vara barn och fantisera och leka nu fram till jul
 

knyttet

Skrivet av  pappa till 2
jag blir inte upprörd över att folk inte berättar för sina barn om tomten , jag blir förbannad för att folk blir upprörda över att jag "ljuger" för mina barn .

och det med gud och religion så är det lika enkelt som med tomten och klapparna.
har du sett gud??
han är god säger dom, hur kan då han gå med på att världen ser ut som den gör?
hur kan dom som verkligen tror på gud ta till vapen för att försvara hans namn??
hur kan han gå med på att någon gör det i hans namn ???
enkelt svar: det finns ingen, en uppdiktad story.
den man / kvinna som skrev bibeln skulle nog velat ha 1 kr för varje ex som sålts
 

Fast jag skrev till J med N & M

Skrivet av  knyttet
som faktiskt blev upprörd över att vissa barn inte får tro på tomten.

Jag har inte sett gud och jag är för övrigt ateist. Däremot kan jag inte heller säga att gud inte finns med 100 % säkerhet. Vilket jag inte heller kan göra med tomten - men jag kan med hundra procent säkerhet säga att det inte är tomten (eller gud i.o.f.s. ) som lämnar klappar hemma hos oss!

Min dotter var hysteriskt rädd för tomten när hon var liten t.o.m. för små leksakstomtar. Hennes första jul på dagis så skrek hon hysteriskt när tomten kom - trots att jag naturligtvis berättade att det var hennes dagisfröken som var utklädd till tomte. Trots att min dotter var så rädd så att hon blev hysterisk var det ändå många som ifrågasatte det faktum att jag valde att berätta för henne (naturligtvis så inget annat barn hörde för det är ju deras föräldrars sak) att inte fanns någon tomte. I allafall inte någon som kommer hem till oss med klappar.

Och dina frågor om gud kan jag inte svara på mer än det att jag inte sett gud.
 

Fast jag skrev till J med N & M

Skrivet av  knyttet
som faktiskt blev upprörd över att vissa barn inte får tro på tomten.

Jag har inte sett gud och jag är för övrigt ateist. Däremot kan jag inte heller säga att gud inte finns med 100 % säkerhet. Vilket jag inte heller kan göra med tomten - men jag kan med hundra procent säkerhet säga att det inte är tomten (eller gud i.o.f.s. ) som lämnar klappar hemma hos oss!

Min dotter var hysteriskt rädd för tomten när hon var liten t.o.m. för små leksakstomtar. Hennes första jul på dagis så skrek hon hysteriskt när tomten kom - trots att jag naturligtvis berättade att det var hennes dagisfröken som var utklädd till tomte. Trots att min dotter var så rädd så att hon blev hysterisk var det ändå många som ifrågasatte det faktum att jag valde att berätta för henne (naturligtvis så inget annat barn hörde för det är ju deras föräldrars sak) att inte fanns någon tomte. I allafall inte någon som kommer hem till oss med klappar.

Och dina frågor om gud kan jag inte svara på mer än det att jag inte sett gud.
 

Fast jag skrev till J med N & M

Skrivet av  knyttet
som faktiskt blev upprörd över att vissa barn inte får tro på tomten.

Jag har inte sett gud och jag är för övrigt ateist. Däremot kan jag inte heller säga att gud inte finns med 100 % säkerhet. Vilket jag inte heller kan göra med tomten - men jag kan med hundra procent säkerhet säga att det inte är tomten (eller gud i.o.f.s. ) som lämnar klappar hemma hos oss!

Min dotter var hysteriskt rädd för tomten när hon var liten t.o.m. för små leksakstomtar. Hennes första jul på dagis så skrek hon hysteriskt när tomten kom - trots att jag naturligtvis berättade att det var hennes dagisfröken som var utklädd till tomte. Trots att min dotter var så rädd så att hon blev hysterisk var det ändå många som ifrågasatte det faktum att jag valde att berätta för henne (naturligtvis så inget annat barn hörde för det är ju deras föräldrars sak) att inte fanns någon tomte. I allafall inte någon som kommer hem till oss med klappar.

Och dina frågor om gud kan jag inte svara på mer än det att jag inte sett gud.
 

Fast jag skrev till J med N & M

Skrivet av  knyttet
som faktiskt blev upprörd över att vissa barn inte får tro på tomten.

Jag har inte sett gud och jag är för övrigt ateist. Däremot kan jag inte heller säga att gud inte finns med 100 % säkerhet. Vilket jag inte heller kan göra med tomten - men jag kan med hundra procent säkerhet säga att det inte är tomten (eller gud i.o.f.s. ) som lämnar klappar hemma hos oss!

Min dotter var hysteriskt rädd för tomten när hon var liten t.o.m. för små leksakstomtar. Hennes första jul på dagis så skrek hon hysteriskt när tomten kom - trots att jag naturligtvis berättade att det var hennes dagisfröken som var utklädd till tomte. Trots att min dotter var så rädd så att hon blev hysterisk var det ändå många som ifrågasatte det faktum att jag valde att berätta för henne (naturligtvis så inget annat barn hörde för det är ju deras föräldrars sak) att inte fanns någon tomte. I allafall inte någon som kommer hem till oss med klappar.

Och dina frågor om gud kan jag inte svara på mer än det att jag inte sett gud.
 

Fast jag skrev till J med N & M

Skrivet av  knyttet
som faktiskt blev upprörd över att vissa barn inte får tro på tomten.

Jag har inte sett gud och jag är för övrigt ateist. Däremot kan jag inte heller säga att gud inte finns med 100 % säkerhet. Vilket jag inte heller kan göra med tomten - men jag kan med hundra procent säkerhet säga att det inte är tomten (eller gud i.o.f.s. ) som lämnar klappar hemma hos oss!

Min dotter var hysteriskt rädd för tomten när hon var liten t.o.m. för små leksakstomtar. Hennes första jul på dagis så skrek hon hysteriskt när tomten kom - trots att jag naturligtvis berättade att det var hennes dagisfröken som var utklädd till tomte. Trots att min dotter var så rädd så att hon blev hysterisk var det ändå många som ifrågasatte det faktum att jag valde att berätta för henne (naturligtvis så inget annat barn hörde för det är ju deras föräldrars sak) att inte fanns någon tomte. I allafall inte någon som kommer hem till oss med klappar.

Och dina frågor om gud kan jag inte svara på mer än det att jag inte sett gud.
 

oj -min dator hakade visst upp sig IMT

Skrivet av  knyttet
.
 

Jag håller med dig knyttet

Skrivet av  tomtemor
för man kan bli riktigt rädd för tomten det blev jag när jag var liten sen den gången har vi bara tomtemössor på oss.
 

vad är problemet??

Skrivet av  Jennypenny...fskl
Av din signatur att dömma har jag svårt att ta dittt inlägg på allvar.
 

Sköööönt

Skrivet av  yrla
med tokiga människor :-)
 

verkligen speciell personal

Skrivet av  ElZa
som låter barn få tro på tomten, önskar alla vore som dem! Vad är det för fel med det? Tycker det är mysigt o romantiskt även om jag vet att det inte är på riktigt. I min familj är alla över 12 år o ingen tror på tomten längre men vi "barn" lyckas alltid tjata till oss en tomte ändå *S*

Påskharen har vi dock aldrig kört med men kan du inte be att haren kommer o hälsar på på dagis då om du inte får besök hemma. Så gör vi på vårat dagis att påskharen kommer förbi en förmiddag o leker lite lekar. Ibland tomten med men han brukar bara smyga förbi i buskarna eftersom det inte är "rätt" dag.
 

Jag antar...

Skrivet av  Sofia
...att du väljer att läsa senaste börsnoteringarna för dina barn som godnattsaga?´

Lilla gumman...läs på lite om barns utvecklingsfaser och utgå inte från din vuxna fantasilöshet.
 

För mig handlar det inte

Skrivet av  Åsa
om utvecklingsfaser (som jag faktiskt läst om) utan att man på barnets bekostnad skrattar åt det. "Tänk vad gulligt att han TROR att tomten faktiskt kommer" :-) Det gillar INTE jag.

Sen hörde jag ett barn säga när mamman bad henne köpa tänka ut julklappar till mormor "men varför det, det tar ju tomten hand om". Jag vill att mina barn lär sig givandets gåva och jag vill hellre lära ut varför vi ger julklappar (De tre vise männens gåvor).
 

men stopp nu

Skrivet av  pappa till 2
du vill inte ljuga om tomten, men om dom vise männen som du bara läst om i en bok kan du ljuga för barnen.
är inte det lite konstigt?????

jag har läst om tomten i en bok då måste ju han med finnas eller hur?????
 

Vet inte hur jag

Skrivet av  Åsa
ska förklara så att du förstår vad jag menar... Jag säger inte att tomten INTE finns, jag säger INTE att Gud finns, jag säger INTE att troll inte finns. Jag säger att tomten INTE KOMMER MED VÅRA JULKLAPPAR!!!! Jag säger att vi ger julklappar av gammal tradition som grundar sig på Jesu födelse etc. Inte att det för den sakens skull är sant!!!!

Jag kan tillägga att jag har två barn. Det ena barnet tror inte ett dugg på Gud, Jesus etc men vet ändå varför vi har de traditioner i samhället som vi har.

Det andra barnet är nog mellan ateist och agnostiker skulle jag tro. Det varierar lite.
 

jag vet inte

Skrivet av  pappa till 2
hur jag ska förklara för mina barn där en går på lekis allt detta runt omkring julen om jag ska dra upp den med jesus och så, mitt andra barn skulle inte förstå något då han bara är två och är på dagis.
men en sak är säker dom förstår om man pratar om tomten för honom har dom "sett"...
 

För dig...

Skrivet av  Sofia
...är detta uppenbarligen mer än bara en pedagogisk fråga.

Många skulle nog ifrågasätta ditt ställningstagande kring de tre vise männen, eftersom detta grundar sig i religiösa tankar.

Dessutom...varför tror du att vuxna skrattar åt barnets tro på tomten?
Gissar att du utgår från egna erfarenheter, vilket är beklagligt i så fall.
De flesta vuxna är inte så imbecilla.
Dagispersonal som TILLSAMMANS med barnen skapar en känsla av mystik och fantasi kring sagan om tomten och hans tomtenissar, skrattar inte ÅT barnen, de skrattar möjligtvis MED barnen...och det är en helt annan sak.

Jag tycker du överreagerar enormt....speciellt med tanke på att du uppenbart gärna tar till en annan saga som förklaring till julens julklappar...
 

Saga och saga

Skrivet av  Åsa
vi firar julen till minne av Jesu födelse, sen om man väljer att tro på den eller inte är ju helt fritt upp till var och en. För mig är det viktigt att berätta om vår kultur och på vad den grundar sig. Jag har självklart också berättat om tomten, julbocken etc för mina barn men jag vidhåller - det är INTE tomten som kommer hit med våra julklappar! Och det är DET jag inte vill säga heller eftersom det inte är så.

Men att det ÄR så att julen firas (numera, har även förklarat vinterblotet under vikingatiden) för att minnas Jesus födelse och att de traditioner vi har med klappar har en förklaring i just de tre vise männen. Saga eller inte, det hör till vår kultur tycker jag att veta om det!

Jag har inga tragiska barndomsminnen av tomten men jag har hört ett antal föräldrar i min närhet fnissa över barnens tomtetro... och har även sett ett barn som hörde det fnisset...
 

Ååå vad mysigt det lät

Skrivet av  Åsa
"Dagispersonal som TILLSAMMANS med barnen skapar en känsla av mystik och fantasi kring sagan om tomten och hans tomtenissar"

Kan man inte tänka sig samma sak kring Gud?! Att personalen på dagis tillsammans skapar den där mystiska känslan av Guds närvaro. Att man fantiserar, drömmer och läser sagan om den trygga Guden som finns där för alla?! Att ge barnen en härlig barnatro som ger dem trygghet vore väl underbart?!

Eller!?!
 

Jag håller med dig!

Skrivet av  Jenny 3+1 bf 11/2
Jag förstår vad du menar och är inne på samma linje. Vår äldsta pojke har aldrig trott på tomten, trots att vi har en "tomte" varje jul. Han genomskådade utklädandet ganska tidigt, jag tror han var omkring två år. Däremot låter han småbrorsorna tro på tomten, och har hitills inte avslöjat bluffen.

Vi brukar inte hota med att tomten inte kommer till elaka barn, på samma sätt som vi inte hotar med polisen eller pappa... Kan också tillägga att vi inte heller har någon kontakt med påskharen eller tandfén. Jag är personligen inte emot dessa figurer, men det har liksom inte blivit av att dra in dem i ungarnas uppfostran. Alla är vi ju olika!

Tycker egentligen att tomten är en ganska bisarr figur och det känns fel att barnen ska tacka och ta emot saker från en skäggig gubbe en gång om året och däremellan ska de akta sig för "fula gubbar" som lockar med presenter.... Knepigt, tycker i alla fall jag.

Barnen vet att presenterna kommer från familjen, även om tomten kommer förbi och delar ut dem. Vi är också mer inne på den egentliga innebörden av julen, att vi firar jul pga Jesu födelse. Pojkarna har varsin krubba som vi har pratat om, och Jesus läggs inte fram före julafton. Tycker att det hör till allmänbildningen att känna till varför vi firar jul.
Men det är ju min privata uppfattning!
Ha en bra dag!
 

Problemet är nog större än så

Skrivet av  Eva E
Det finns säkert _andra föräldrar_ på ert dagis som vill att deras barn ska få leva i sin barnatro på tomten och påskharen. Det räcker nog inte att du agerar för att personalen ska förbjudas att prata om tomten - du får nog också gå på övriga föräldrar så att deras barn inte sprider irrläror till dina barn...

Det bästa vore nog om du tog dina barn ur dagis så att de inte fick höra en massa fantasier från andra håll, utan bara korrekta fakta från sin perfekta mamma. Det är säkert det bästa för barnen...
 

konstruktivt svar

Skrivet av  sura Barbara som är trött på parasiter
Föräldrar ska fan i mig arbeta o försörja sina barn och ha barnen på dagis vare sig de tror på tomten eller ej.
 

varför

Skrivet av  pappa till 2
just på dagis???
kan det inte finnas andra ställen vi kan få ha barnen medans vi sliter o släpar för brödfödan????
 

Jag tycker...

Skrivet av  Eva E
...att ditt svar var ännu mer konstruktivt faktiskt :-).
 

Artiklar från Familjeliv