Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Råd sökes!! Hur skulle ni göra? (långt och svamlig

Skrivet av Pia, Joel -01 och Thea
Från och med Januari så kommer Joels förskola börja med 8-11 varje dag för 15-timmarsbarnen. Nu har vi 9-14 i tre dagar i veckan.

För det första så är vi sega i starten, kl 9 är vad vi hinner till utan att stressa på morgonen..sen ska jag och Thea hem och typ bara ge henne mellis och sen hämta Joel och sen hem och laga mat.
Dessutom så VET jag att Joel tycker det är roligt, lärorikt etc att äta och vila på dagis. Det säger min personal att det är inte viktigt, nä inte för dem men som det är nu så frågar Joel mig varje morgon, visst kommer du EFTER vilan..han vill vara med på den.

Och ändå trots detta kommer vi att få betala fullt pris,till hösten blir det ju gratis för det är ju 15 timmars fri förskola för 4-5 åringar..tyvärr gäller det inte från födelsedagen :)...

Missförstå mig inte, skulle jag anse att det var det bästa för Joel så skulle jag inte tveka att ha honom kvar men det är det inte..
Det känns som om det blir så stressigt.

Desstutom så är öppnaförskolan här i vår kommun öppen må, ons och fre kl 9-12..så den kommmer vi missa oxå. Och den älskar Joel, antagligen för att han både får leka och vara med mig.

Mitt problem är att Thea inte kommer att börja dagis förren januari -06 och om jag tar ut Joel nu så har han ingen platsgaranti i januari, alternativet är att ta ut honom och sätta in honom i augusti igen (och hoppas på att de ändrat tillbaka tiderna men om det är samma så är det ändå gratis och då kan man ha honom hemma ändå om han vill det och ändå "hålla på platsen till januari").

Till augusti har vi platsgaranti till samma förskola men inte till just hans avdelning.
Det är det som känns så ruttet, för jag vet inte hur Joel kommer känna det att börja dagis igen men inte få gå tillbaka tills sina kompisar och sina fröknar..de kan ju leka på gården men det är inte riktigt samma sak....
Hur skulle ni göra?
Detta blev oerhört svamligt men hoppas ni förstår :)
Kram Pia och Joel

Svar på tråden: Råd sökes!! Hur skulle ni göra? (långt och svamlig

Jag

Skrivet av  Anette mamma till 4
hade det problemet när vi fick tillökning fast då med två små tjejer. I våran kommun är det så att man som föräldrarledig "bara" får ha mellan 8:30-11:30 och betala efter hur mycket man tjänar. Jag har en son som i höstas började förskoleklass och han går då mellan 8:30-12:50. Det kände jag att det inte skulle gå och fick då dispens för Carl på dagis. Han får då gå tre dagar á fem timmar. Vilket underlättade betydligt. Det går inte på något sätt söka dispens för Joel alternativet är ju att bara ha några dagar i veckan så att ni inte förlorar platsen. Visst det blir att betala pengar för tid ni inte utnyttjar men jag skulle nog gjort så om vi inte hade fått dispens. Jag tror det är bra för barn som redan är inskolade och klara att få vara kvar på dagis när de får småsyskon.
 

Artiklar från Familjeliv