Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Enkät

Skrivet av Maja E
1. Är du för eller emot dagis?
2. Vad har du för erfarenhet av dagis?
3. Vad har du för erfarenhet av hemmaförälderskap
Svar på tråden: Enkät

egna svar

Skrivet av  Maja E
1. Jag är för att dagis finns. Men föräldrar är bäst på att ta hand om sina barn. Jag är därför för dagis när barnomsorgsbehovet inte kan täckas på annat sätt.
2. Jag har ett års erfarenhet av dagis.
3. Fem års erfarenhet av delat hemmaförälderskap och pusslande med arbetstider har fungerat utmärkt.
 

Mina svar

Skrivet av  Anette mamma till 4
1, Jag är för dagis alt. dagmamma.
2, Jag har haft dagis i 4 år. Och vårat dagis är helt underbart bra.
3, När vi fick Carl så fick man inte ha kvar platsen på dagis och Oscar fick då vara hemma i ett år och efter att ha varit på dagis och sedan helt tvärt få sluta var det kalabalik hemma, jag med en nyfödd som krävde sitt och en tre åring som krävde sitt men det fick gå. Men Oscar skulle mått bäst av att få varit kvar på dagis några timmar per dag.
 

menar du inte att DU

Skrivet av  Linnea med 3
Skulle mått bättre ifall han varit kvar????
Varför är plötsligt dagis bättre än föräldern?
 

För

Skrivet av  Ulrikah
att barnet hade en hel del vänner som han umgåtts med dagligen. För att nn hel del viktiga rutiner försvann från en dag till en annan kanske?

Pojken var tre år och inte ett så jag förstår mycket väl att det blev jobbigt för pojken att dels få ett syskon och dessutom "förlora" sina vänner och en viktig del av hans liv.

Själv förstår jag inte varför sådana som dig är tvungna att skriva så här "anklagande" Varför ska hon vara sämre än dig på att avgöra vad som är bäst för sina barn?
Bara för man forstätter ha barnen på förskoilan några timmar så försvinner väl inte mamman?
 

Suck

Skrivet av  Vickan m EJ
Vänd på det. Varför skulle det vara bra att vara hemma med en uttröttad, ständigt ammande mamma? Och sedan tappa all kontakt med sina kompisar och den personal som barnet faktiskt gillar och ser upp till.

Min son gick 4 dagar på dagis 9-15 och var sedan hemma 3 dagar. Om du räknar ihop det så var han på dagis 24 timmar av veckans ca 100 vakna timmar. Det är ju inte direkt så att han inte fick träffa mig och sin pappa. Vi abdikerade inte. Dagis är bara ett kompliment. Han fick gå på mulle, teater, museum. Är det så fruktansvärt?
Måste barn vara med sina föräldrar 24 timmar / dygn för att må bra eller för att man ska få kallas för bra förälder?
 

Tack

Skrivet av  Anette mamma till 4
för att en del förstår mina barns behov. Det var ju så att Oscar hade ingen kompis som var hemma och det blir ganska tråkigt i längden när man är van att vara på dagis.
 

Varsågod =)

Skrivet av  Vickan m EJ
Samma här. Vi hade sonen hemma i sju veckor när lillasyster var nyfödd och efter fem av dem klättrade han på väggarna och ville till dagis och kompisarna trots att vi gjorde en massa saker tillsammans.
 

Nu var det inte för

Skrivet av  Anette mamma till 4
min skull jag ville att Oscar skulle fått varit kvar på dagis utan att han skulle få komma hemifrån och leka med sina kompisar som alla fanns på dagis istället för att vara hemma hela dagarna med en mamma som var vaken dygnet runt vissa dagar vilket medförde trötthet och vad blir man då jo inte på humör iaf. Sen säger jag inte att dagis är bättre men hur roligt är det för ett barn som har varit på dagis och har kompisar där och sedan tvärt få sluta för att ett syskon kommer. Men alla har en åsikt och därför behöver man inte klanka ned på andra som då tycker att deras barn mår bättre av få komma hemifrån lite och leka. Jag skulle inte ha velat ha heltid och det har jag inte nu heller för Carl som nu efter jullovet längtade tillbaks till sina kompisar.
 

mina svar

Skrivet av  Jenny 3+1
1. Är du för eller emot dagis? - För, om man har ett behov; dvs arbetar eller studerar.

2. Vad har du för erfarenhet av dagis? - Ettan började strax innan ettårsdagen, tvåan vid ungefär 15 månader. Sammanlagt sju år och två förskolor. Både positiva och negativa erfarenheter.

3. Vad har du för erfarenhet av hemmaförälderskap - Varit hemma med trean sedan juni -03. En liten fyra väntas inom en månad, så jag kommer att vara hemma till september -06, om allt går enligt planerna.
Samma svar som ovan; både positiva och negativa erfarenheter av hemmaförälderskap...
 

Svarar gärna

Skrivet av  Hannele o Ellen
1. Är du för eller emot dagis?
Jag är för. Barnomsorg är nödvändigt för att kunna arbeta.

2. Vad har du för erfarenhet av dagis?
Jag har haft mina barn på ett föräldradrivet och på två kommunala. De senare bäst på att "se" barnen och det vi har nu är jag väldigt nöjd med. De har verkligen lyckats att anpassa individuella behov med gruppen. Det föräldradrivna var rätt hemskt nu när jag har erfarenhet av annat.

3. Vad har du för erfarenhet av hemmaförälderskap
Inget egentligen, men jag har varit föräldraledig tre gånger, knappt två år med varje barn. Jag trivdes väldigt bra med att vara hemma med barnen, jag skulle gärna vara "hemmamamma" om ekonomin tillät det. Det var skönt att slippa stress, jäkt och tidsbrist.
 

Mina svar..

Skrivet av  J med N & M
1. Är du för eller emot dagis?
Varken eller längre.. men emot när det gäller små barn! Tycker barn ska vara typ 3 innan de börjar..

2. Vad har du för erfarenhet av dagis?
Jag har gått på dagis själv, jobbat på dagis o haft min dotter på dagis..

3. Vad har du för erfarenhet av hemmaförälderskap?
Ingen alls.. har haft barnen hemma i några år men har alltid pluggat under tiden så jag har aldrig varit hemma på heltid..
 

Mina svar

Skrivet av  Solros
1. Emot, framförallt för barn under 3-4 år. Jag tror mer på andra omsorgsformer i mindre skala t ex dagmammor, barnflickor och trefamiljsystem. OCh att föräldrarna är hemma förstås. Som förskola ca 3 tim/dag några dagar/vecka är jag för förskoleverksamhet i någon form men då mer likt förskoleklassen.

2. Jag har haft en 5-åring på dagis under ett år. Har också besökt dagis en gång per vecka under ett antal års tid när jag var hemma med barnen och dagis hade öppet för hemmaföräldrar den tiden. Har gjort 2 v PRAO på dagis en gång i tiden.


3. Har varit delad hemmaförälder 50% med min man under ca 8 år. Har varit helt f-ledig med alla barnen knappt ett år per barn.
 

Emma svarar

Skrivet av  Emma me elma
1. Är du för eller emot dagis?
Både ock.
jag är för dagis o att det är bra om man måste jobba.
Jag gillar däremot inte att man börjar redan vid ett. Tycker att föräldraledigheten borde förlängas.
Men här har vi pusslat så att Elma skulle kunna vara hemma längre, vi trodde vi skulle få plats till hon fyllde tre men så fick vi redan vid två år. VI sökte ett endaste dagis så vi tog platsenändå. Hon ska gå 17 timmar per vecka men det blir alltid mindre;) Vi hämtar tidigare eller lämnar lite senare.
Hon mår inte dåligt av det, men trivs bäst hemma med oss.
2. Vad har du för erfarenhet av dagis?
Elmas dagis är i mångt o mycket bra. Ibland undrar jag hur de resonerar (som nu, de har ingen krisplan alls efter katastrofen, underligt. Eller att en heltidare bröt foten o blev borta i 6 veckor men ingen vikarie ringdes in som täckte henne fullt ut. Ist tar de bort barnens ativiteter o slår ihop avdelningar så det blir ännu fler barn på liten yta)
De ville hetsa oss när vi skolade in, men vi röt ifrån o sen var det inget mer med det.
De är mkt flexibla o det är skönt.

3. Vad har du för erfarenhet av hemmaförälderskap

Alltså varesig jag eller Jonny har varit hemmaförälder i den bemärkelsen. jag var hemma på heltid första året. Men sen har jag jobbat 61% o Jonny 75% o Elma har varit hemma ändå.

Men det året var skitkul. Det skulle vara ännu roligare att vara hemma med henne nu;) Hon är urskön. Fast vi är ju det. Hon är itne på dagis många timmar;)
Snart får vi nummer två. Då får vi se om hon går kvar eller hur det blir. Det hänger på henne mest.
Denna gången ska jag jobba lite hela tiden så bebbe får haka på en dag i veckan:) Då är Jonny hemma med Elma för det är hans lediga dag.


kramen Emma
 

Matildas svar..

Skrivet av  Matilda med Nora 9912 & August 0310
1. Är du för eller emot dagis?
Mot just nu eftersom barngrupperna är alldeles för stora

2. Vad har du för erfarenhet av dagis?
Bara bra faktiskt, min dotter har alltid haft det bra på dagis

3. Vad har du för erfarenhet av hemmaförälderskap
Inget mer än att jag varit hemma med mina barn. först med dottern i 14 månader och nu med båda 2 sen sonen föddes. Ska vara hemma till augusti.
Skulle gärna fortsätta vara hemma, men ekonomin tillåter tyvärr inte det.
 

EMOT *S*

Skrivet av  Linnea med 3
1. Är du för eller emot dagis?

EMOT!

2. Vad har du för erfarenhet av dagis?
Jobbat själv på dagis..För 10 år sedan var det kanon! Då hann man med alla barn..Nu i dessa tider är det kaos.

3. Vad har du för erfarenhet av hemmaförälderskap
Varit hemma dom senaste 8 åren med våra barn Minsta är 2..KOmmer vara hemma tills hon börjar på 6-års.


 

Nyfiken fråga

Skrivet av  ES
Hur kan du veta att det bara är kaos när du inte arbetat de senaste 8 åren?
Och hur kan du veta hur det är på förskolan generellt?
 

Mina svar

Skrivet av  Amelie
1. Är du för eller emot dagis?
-För. Fast jag kan ju bara tala för mina barn, och det är ju inte statistiskt säkert, så i allmänhet kan ingen människa svara på vad som är bäst!

2. Vad har du för erfarenhet av dagis?
Sammanlagt 5 1/2 år med barn på 2 olika dagis. Det första var ovanligt bra, det andra har vissa avdelningar som är ovanligt bra, bl a den som min dotter går på nu. Eftersom alla människor verkar ha sina barn på ovanligt bra dagis, borde alla dagis i Sverige vara ovanligt bra...

3. Vad har du för erfarenhet av hemmaförälderskap
-Bara det som föräldrapenningen tillåter. Men jag tycker det är bra att det finns så bra föräldrapenning i Sverige. Det är skönt att vara hemma ett år, för det har märkts sån stor skillnad på mina barn efter det året, jämfört med när de var nyfödda. Det märks att man har hunnit bygga upp en viss grundtrygghet, så både vi föräldrar och barnen är trygga nog att vara ifrån varandra ett tag på dagarna.
 

Ulrikah savar

Skrivet av  Ulrikah
1. Är du för eller emot dagis?

*förstår egentligen inte hur man kan vara emot förskola generellt? Definitivt för bra förskolor och föräldrars egna val.*

2. Vad har du för erfarenhet av dagis?

*Mina barn har och går på förskola. Älsta från hon var tre tills hon började 6-års och yngsta från hon var 1,5 och går nu sista terminen. Börjar 6-års i höst.
Har mycket bra erfarenheter av vår förskola. Endast några månader var sämre i samband med byte att försl´kolchef och flera personal slutade i samma veva.

"3. Vad har du för erfarenhet av hemmaförälderskap"

Inget annat än mina tre år i följd när jag vara mammaledig.
 

ESvar

Skrivet av  ES
1. Är du för eller emot dagis?
För

2. Vad har du för erfarenhet av dagis?
Drygt 3 år med äldsta barnet

3. Vad har du för erfarenhet av hemmaförälderskap
Föräldrarledighet med mindre barn. Och så förståss all tid barnet inte är på dagis. *s*
 

Svar

Skrivet av  Vickan m EJ
1. Är du för eller emot dagis?
För.

2. Vad har du för erfarenhet av dagis?
Jättebra erfarenheter. Har ett kanonbra dagis.

3. Vad har du för erfarenhet av hemmaförälderskap
Har varit hemma med barnen tills de var 9 mån. Tillbringar i stort sett all min fritid med mina barn. Dvs eftermiddagar, kvällar, mornar, semestrar, helger, VAB-dagar, vanliga sparade fp-dagar, lovdagar. Och då är jag hemma och förälder till skillnad då jag är på jobbet och är förälder =).
 

Emot

Skrivet av  Maria med Elias
1. Iaf före 2 års ålder. Jag resonerar som så att innan dess har de inte så stort utbyte av jämnåriga kamrater utan vill helst vara med andra vuxna som de känner sig trygga med.
Jag tror inte jag skulle känna mig trygg med att lämna Elias någonstans tills han är stor nog att kunna uttycka sina behov språkligt. Eller tills han är stor nog att verkligen förstå att jag kommer att komma tillbaka.

2. Jag har jobbat på dagis. Håller med personen nedan som uttryckte att grupperna har blivit så stora nu. Skrämmande att inte hinna med barnen tycker jag.

3. Liten, men jag har åtminstone varit hemma i 1½ år nu :)
 

Annjo svarar

Skrivet av  Annjo
1. Är du för eller emot dagis?
~För bra förskolor.

2. Vad har du för erfarenhet av dagis?
~Har arbetat på förskola i några år och har haft egna barn på förskola i 4 år.

3. Vad har du för erfarenhet av hemmaförälderskap
~Varit föräldraledig med lillasyster och då haft det äldre barnet hemma också.
 

Mina svar!

Skrivet av  Monica
1. Är du för eller emot dagis?
För dagis som ett alternativ för barnomsorg.

2. Vad har du för erfarenhet av dagis?
Sonen på snart 2,5 år har gått på dagis i 1 år. Han trivs jättebra och jag är otroligt nöjd med dagiset och dess personal.

3. Vad har du för erfarenhet av hemmaförälderskap
Ingen egen, har däremot vänner som är hemmaföräldrar. Den enda skillnaden jag märker är att deras barn är blygare än vårt men om det beror på att de är hemma vet jag inte.

Vill tillägga att jag tycker att hemmaförälder borde finnas som ett alternativ vid val av barnomsorg. Och då menar jag att man skulle få någon form av vårdnadsbidrag för att vara hemma med sitt barn upp till ex 3-4 år.
 

Artiklar från Familjeliv