Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

bäst för 1åring?

Skrivet av mallan m hugo
Skulle gärna få lite synpunkter på barnomsorg för 1åring, vilken ålder är lämpligast att börja på förskola och varför, för o nackdelar med förskola, osv. Vi bor i London och jag har förmånen att kunna vara hemma så länge jag vill med vår son, 1år nu i januari, jag vill vara hemma ett tag till, men vill sedan gärna komma ut i arbetslivet iallafall halvtid. Vill gärna få infallsvinklar på bästa sätt att lösa frågan, är det bättre för de små att hellre ha barnflicka el dagmamma o börja förskola senare? Vi går på barngrupper så han träffar andra barn flera ggr i veckan, men borde han komma ifrån mig och bli mer självständig? Han är ganska försiktig och han trivs i lugn miljö, medan en väninna vars barn var likadant är helt förbytt sedan han började dagis, tar för sig osv.
Svar på tråden: bäst för 1åring?

Svårt att säga

Skrivet av  Marja
då det är som¨många skriver här att det bara är man själv som vet vad som är bäst för ens barn.
Tycker man själv att det är bäst för barnet att börja när det är nyfött eller först när det fyllt femtio år då år det så.
Men skämt å sido. Jag tror inte ettåringar ha rbehov av dagis. Det låter utmärkt som du gör nu låter barnet tärffa andra barn tillsammans med dig.
Umgänge med andra människor överhuvudtaget har mina ettåringar uppskattat och då inte bara barn.
Jag har haft turen att ha ett nätverk där barnen vid den åldern kunnat bli lämnade dels till farfar en gång i veckna men också till en väninna.
Upplever att de tidigt blivit mycke tförtjusta i andra människor än oss föräldrar.
Sen det där att barn ska ta för sig till varje pris det är så väldigt svenskt och är det alltid så positivt.
Tycker att det borde finnas plats för mer blyghet och inåtvändhet i vårt samhälle att det borde vara tillåtet för den personligheten också att finnas.
Det är som en sjukdom hos dagis att den människotypen ska rensas bort.
 

inget negativt

Skrivet av  Miss Lane
Tycker inte du borde se det som något negativt att han är försiktig och trivs i lugna miljöer. Först och främst är han så liten att det inte är speciellt viktigt att ta för sig och så är ju alla människor olika i sin personlighet. Varför jämföra ditt barn med andras? Du måste nog själv se vad som passar ditt barn bäst i de olika alternativen du ger. Mitt enda råd är att vänta lite till om du har möjlighet gärna tills han kan prata bättre och berätta vad han varit med om under dagen osv. Känner du att det är för länge ska du självklart forska runt lite vad ditt område har att erbjuda för förskolor, dagmammor osv och sedan välja den plats du har mest förtroende för.