Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Delat barnbidrag?

Skrivet av Rawls - justice is fairness
Vad säger ni - bör barnbidraget delas mellan vårdandshavarna? Hälften var typ?

Svar på tråden: Delat barnbidrag?

Nej

Skrivet av  marib
Det ska gå till den som faktiskt _tar_ ansvaret för barnet
 

Hur...

Skrivet av  Rawls
ska myndigheterna veta det då?
 

Nu tror ju jag att det är enkelt i de allra flesta

Skrivet av  marib
fall.
Man kommunicerar helt enkelt.
Men i infekterade fall bör det nästan tas i familjerätten där var och en får specificera (med kvitton, intyg från skola etc) VEM som tar största biten av ansvaret. ÄR det lika ska bb givetvis delas.
 

Nja om...

Skrivet av  Jeanette
föräldrarna bor tillsammans så tycker jag att det räcker att barnbidraget bara betalas ut till den ena vårdnadshavaren.
Bor man inte ihop men har barnet lika mycket så tycker jag att man kan dela på barnbidraget.
Annars ska den som har barnet mest få barnbidraget.

 

Håller med (imt)

Skrivet av  ~helena~
-
 

f-kssan

Skrivet av  trillan
betalar ut barnbidraget till mamman. Det är helknäppt och har varit massa insändare i tidningarna om det. Det är upp till mamman att dela med sig av det. Kan inte fatta att det får vara så, men det är det. Snacka om ojämlikt...
 

Ja

Skrivet av  Sofia och Leo 020529
Jag och min sons pappa delar på barnbidraget, vi har delad vårdnad så att vi har honom varannan vecka.
 

Inte helt lätt det där

Skrivet av  Monka
Rent spontant vill jag säja JA! Det ska delas. Men samtidigt så har jag mina söners vv-boende i minnet, där vi fick varsitt bb och det bara var jag som köpte kläder, betalde fritidssysslesättningar och månadspeng, biobesök och sånt... Då är det ju ändå inte rättvist...
Kanske borde prövas i fall till fall??
 

Självklart

Skrivet av  Christopher
Barnbidraget är en av de återstående lagstiftade könsdiskrimineringarna vi har. Givetvis borde det per automatik delas mellan föräldrarna.

Samtidigt kan man höja underhållsbidraget med ett halvt barnbidrag så löser man fallet där föräldrarna skiljer sig och barnen bor stadigvarande hos den ena föräldern.
 

Ja, om man har gemensam vårdnad

Skrivet av  Susanne med Viggo 030721
Liksom man ska dela föräldraförsäkringen bör man även dela barnbidraget så att båda föräldrarna får varsin del av kakan och bli lika "viktiga". Sedan kommer det självklart att finnas fall där ena parten kan få rätt till hela försäkringen/bidraget, men grundregeln bör vara lika fördelning.

Sedan tycker jag i och för sig att föräldraförsäkringen bör splittas så att det finns en överlåtningsbar del också, till exempel 6+6+6 som ofta förs fram i debatten nu.

mvh,
Susanne
 

Japp!

Skrivet av  knyttet
Absolut är man vårdnadshavare så skall man naturligtvis ha del av barnbidraget.
 

räcker inte att stå som vårdnadshavare...

Skrivet av  silverfisken
det kan ju inte räcka att ja vi har delad vårdnad så hit med halva barnbidraget? jag anser det ska gå till den som har barnet mest. jag tex har barnen och mitt ex har dom varannan helg plus två vardagar i anslutning till det. men sen har ju jag barnen födelsedagar och julaftnar och nyår mm så är jag har väl ganska mkt extrautgifter än vad han har kan man säga. jag har dessutom avsagt mig hans underhåll, han betalar alltså ingenting för barnen pga att slippa bråk. anser du då att han ska ha halva barnbidraget bara för att han står som vårdnadshavare? det måste vara hos den som är boförälder som barnbidraget går till för oftast har denne mest utgifter.
 

Artiklar från Familjeliv