Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om jag skulle flytta

Skrivet av Pim
från sambon med barnen, har han då någon laglig rätt att bestämma vad som ska göras med barnbidraget? Barnbidraget sätts in på mitt konto från och med barnens födelse. Om jag och sambon bor ihopa vem bestämmer över vad barnbidraget ska användas till, kan jag bestämma alldeles själv, eftersom barnbidraget sätts in på mitt konto?
Tacksam för svar.
Svar på tråden: Om jag skulle flytta

En sak till.

Skrivet av  Pim
Jag och sambon bor ihopa. Vi har små barn. Han har bestämt alldeles själv att 500 kr vardera ska barnen ha insatt på sina konton och resten av barnbidrags pengarna ska dagiset betalas. Är det inte så att båda föräldrarna borde bestämma vad barnbidraget ska användas till? Dessutom är det så att vi delar på allt ekonomiskt även om vi har våra egna inkomster. Han har en arbetsinkomst och jag har ett studielån.
 

Det där låter inte realistiskt

Skrivet av  marib
Tror han att barnen är gratis?
Det där innebär att DU får näsan ingenting att leva på.
Det mest rättvisa måste väl vara att samtliga inkomster går in på samma konto och att samtliga räkningar/utgifter går därifrån.
I övrigt så ska ni bestämmma _tillsammans_
 

Dock köper han kläder

Skrivet av  Pim
och leksaker till barnen på second hand från och till utan att han begär från barnbidraget. Tidigare begärde han del av barnbidraget när han handlade helt nya kläder på t ex Hennes&Mauritz och som det ser ut nu så kan han inte begära några pengar alls.
 

Men ni måste väl vara eniga?

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
jag skulle inte gå med på att någon annan bestämde över min ekonomi! Bor man ihop och har gemensamma barn är det väl vanligast att man har gemensam ekonomi, men man kan göra på olika sätt, bara BÅDA TVÅ tycker att det är OK!

Ni kanske skulle sätta er ned tillsammans och diskutera vad som är rimligt. Om ni (du) har ansträngd ekonmi verkar det konstigt att ta av hushållspengarna till ett "onödigt" sparande. Det kan ju vänta tills du fått jobb och har inkomst!
 

Tack för de orden Niki.

Skrivet av  Pim
"Om ni (du) har ansträngd ekonmi verkar det konstigt att ta av hushållspengarna till ett onödigt sparande. Det kan ju vänta tills du fått jobb och har inkomst!"
Vi har alltså inte gemensam ekonomi. Själv så trodde jag att även om man är sambo, så borde det vara självklart för sambon att stödja sin "fru" ekonomiskt som levt på föräldrapenning, a-kassa, sparade pengar från a-kassan då jag ingen inkomst alls fick och nu studielån. Och allt detta under 5-års tid. Jag har förlorat mycket ekonomiskt på att sammanbo med min sambo.
 

Förlåt, jag menar Nissa,

Skrivet av  Pim
Rebecka dec02 + Manfred 28/9.
 

Nej!

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Det är mamman som får barnbidraget och hon kan göra vad hon vill med det om man bor isär och har gemensamvårdnad. Pappan kan inte säga nåt om vad som ska göras med det. Bor barnen växelvis kan en förälder som har låg inkomst få underhållsstöd vid växelvis boende.
Det är upp till hälften av ett underhåll och den andre föräldern behöver inte betala nåt av det.

Bor barnen växelvis ska ni dela på barnens kostnader, men enklast brukar vara att man köper sina egna vanliga kläder och delar på stora utgifter som vinteroverall mm.
 

Vad bra att veta,

Skrivet av  Pim
tack Maria med 3 och en på väg. Hur är det om vi bor ihop då, får mamman också bestämma vad som ska göras med det? Hittills har pappan bestämt vad som ska göras med barnbidraget.
 

Är ni inte gifta

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Så tror jag ni har lika mycket att säga till om det. Fast om barnbidraget kommer in på ditt konto så kan itne jag se vad´pappan kan göra för att hindra dig från att shoppa upp barnbidraget om du vill egentligen. Precis som du inte kan hindra honom från att köpa upp hela sin lön på dataprylar om han vill.
 

Tack, för svaret

Skrivet av  Pim
Maria med 3 och en på väg.
 

Artiklar från Familjeliv