Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snälla, är det någon som vet?

Skrivet av Amy
Jag har blivit delvis arbetslös och har gått från 100% till 78%. Jag har jätteproblem med A-kassan, har precis fått avslag pga att jag enligt dem jobbade heltid. När jag ringde dit så sa dom att jag måste skicka in papper från arbetsgivaren att min tjänst har ändrats (detta hade de inte sagt innan) Sedan pratade hon om att man måste ha jobbat 6 månader innan man blev arbetaslös.
Jag har varit föräldraledig i 2 år innan jag kom tillbaka i Augusti 2004. Jag har skickat in bevis från försäkringskassan om min föräldraledighet. Innan dess hade jag samma anställning som nu sedan 2000.
Hon klagade på hur min arbetsgivare hade fyllt i arbetsgivarblanketten. Jag fattar ingenting och hon var inte hjälpsam heller precis! Vad ska man göra när man har problem och inte fattar vad de menar?? Kan man kontakta facket? Det är ju iofs deras egen a-kassa men på olika orter!
Svar på tråden: Snälla, är det någon som vet?

Prova ring igen

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
risken att du får prata med samma person igen är minimal. Förklara för den personen du pratar med att du inte vet riktigt vad som saknas och fråga vad du kan göra för att de ska få in rätt papper.

Hoppas du har bättre tur nästa gång. Om arbetsgivaren har fyllt i dina papper fel är ju inte ditt fel. Förhoppningsvis hade den personen du pratademed bara en dålig dag.

Annars kanske ditt fack har nån form av arbetrslösasklubb eller liknande som kan hjälpa dig att se till att du får tag i rätt papper.

Nåt som är jätteviktigt är att du står som arbetssökande på heltid hos AF. Alltså att du söker heltidsjobb. Annars kan det bli helfel med din ersättning.
 

Ja...

Skrivet av  Amy
...allt ska vara ok hos föräkringskassan! Jag har lämnat in papper om att jag söker heltidsarbete!

Tyvärr är det samma person, hon har hand om alla som fyller år 1-15 i månaden....gaahh

Jag har fått lite hjälp från min arbetsgivare idag så jag hoppas verkligen att det löser sig!
Tack för ditt svar! :0)
 

Artiklar från Familjeliv