Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

angående föräldradagar vid adoption

Skrivet av på besök
jag undrar om man jag får föräldradagar vid adoption av min sambos dotter som är 3 år?
med tanke på att man får det när man adopterar barn från tex utlandet....
Svar på tråden: angående föräldradagar vid adoption

ja men

Skrivet av  Christine med Samuel 11/11-00 & Hanna 21/8-03
för att kunna adoptera dottern så måste ni vara gifta och barnets bio. förälder måste gå med på adoptionen
 

Bio behöver inte gå

Skrivet av  på besök
med på adoptionen efter som min sambo har ensam vårdnad...

och om jag förståt helt rätt så behöver vi inte vara gifta heller ?
baserat ut ifrån familje rättens frågor och svar ...

 

konstigt

Skrivet av  Elena
Har Familjerätten sagt att ni inte behöver vara gifta? Och att den andre bioföräldern inte ska ge sitt samtycke? Gud vad konstigt!! Du måste ha pratat med en helt okunning en, detta går emot ALLT jag vet om adoption i Sverige!

Angående FK, om inte din sambo redan tagit ut alla dagar borde du får rätt till en del utav de outtagna.
 

PS Se Inga Visors

Skrivet av  Elena
svar till frågan nere. Hon vet vad hon pratar om!

Som du ser motsäger henes svar till "älskar" allt du fått höra, så ring familjerätten igen och be om att få prata med någon som KAN sin sak.
 

Man är inte laglös..

Skrivet av  S-J
... för att man inte har del i vårdnaden. Det ska till otroligt starka skäl för att man ska kunna adoptera sin partners barn utan att den andre föräldern ger sitt godkännande. Som tur är!
 

Föräldradagar

Skrivet av  Mmea
Din sambo och barnets andra förälder har förmodligen redan tagit ut de dagar som är kopplade till barnet. Du lever ju redan med barnet, förmodligen sedan lång tid eftersom ni överväger adoption, och jag har därför svårt att tro att ni skulle få ytterligare föräldradagar. Anledningen till att man får det vid internationell adoption av ett barn i den åldern är att barn och föräldrar då behöver tid att i lugn och ro knyta an till varandra och bli en familj. Barnet byter ju dessutom miljö helt och hållet vilket kräver sin tid. Försäkringskassan bör dock kunna ge er svar på er fråga.

Jag tror precis som andra sagt att du fått dålig information av familjerätten vad gäller giftermål och behov av samtycke från barnets andra förälder. Det är inte nödvändigtvis i barnets intresse att få en ny förälder även om en förälder av någon anledning inte har rätt till vårdnaden. Ring dem och begär att få prata med någon annan.