Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ansökningsbrev

Skrivet av Sammis
Är det någon som har några tips om vad för slags info som ska vara med i ett ansökningsbrev för adoptionen?
Svar på tråden: Ansökningsbrev

Förstår inte..

Skrivet av  mammaHA
..frågan.Ansökningsbrev??Menar du till adoptionsorganisationen?Förklara så kan jag kanske hjälpa dig.
 

personligt brev

Skrivet av  Sammis
man ska ju skriva ett personligt ansökningsbrev som sedan skickas tillsammans med hela akten (medgivande, referenser etc etc)...
Vi är snart helt klara med vår hemutredning och kommer att få medgivandet om några veckor och vill därför börja förbereda alla andra papper som ska läggas till för att ansökan ska vara komplett... angelägna om att få iväg ansökan så fort som möjligt...

Tips tas tacksamt emot!!
 

ansökningsbrev?

Skrivet av  Christine med Samuel 11/11-00 & Hanna 21/8-03
jag förstår inte vad du mennar. När vi löämnade in våra hemutredningar till vår organsiation hade vi med kopia av hemutredning, medgivande och foton på oss. När vi sedan valt land fick vi utförlig info av organisationen om vilka papper som gällde för vårt land.
 

Andra papper alltså...

Skrivet av  Sammis
Anledningen till att vi frågar är att vi har fått info från olika håll om att man ska skriva ett personligt ansökningsbrev som ska skickas med ansökan till Kina (som vi tänkter adoptera ifrån) förutom hemutredningen, medgivandet och foton .
Vad är det för andra papper som måste läggas till? Är det någon som vet?
 

personligt brev?

Skrivet av  Elena
Jag antar att du menar det personliga brevet man skickar till de flesta (alla???) länder. Det är inte en ansökan utan just ett personligt brev, vad det ska innehålla kan variera från land till land men ni kan börja i förväg och tänka efter/formulera saker som:
- varför adoption? Tankar kring adoption, hur ni tänker på er själva som adoptivföräldrar, mm
- beskrivning av er själva
- varför X-land
- tankar kring föräldraskap


Brevet är er chans att beskriva er och era känslor med EGNA ord. När ni väl och på G får ni veta vad brevet till just ert land ska innehålla. Om ni inte behöver skicka något brev så har ni i alla fall formulerat för er själva hur ni ser på saken och vad ni förväntar er av framtiden. Lycka till!
 

TACK!!!

Skrivet av  Sammis
Tack för tipset... då har vi något att börja med i allefall. När vi väl har börjat så kommer vi säkert att ändra hur många gånger som helst antar jag innan det är dax att skicka iväg det.
 

Fast lägg inte ner för stor möda

Skrivet av  Inga Visor
på att ordna alla papper innan Ni fått ordentlig instruktion från organisationen! Risken är att det blir fel och så är det i alla fall ogjort!
 

Artiklar från Familjeliv