Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Får jag fråga er en sak?

Skrivet av ~Trixie~ med Karl 22/9-03 + 2
Vi har precis fått kontakt med en familj som har 2 adopterade barn. Snart ska vi bjuda hem dem på fika, vilket blir den första lite mer djupare kontakten vi tar. Den yngsta är runt 2 år och dom har haft henne i ca 5 månader. Jag har varit inne på adoptera.nu för att "läsa på" lite om adoptivbarn, för att inte såra eller klampa i klaver och läst om anknytningstid. Hur lång är den? Skulle ni som föräldrar säga till om man ska lyfta upp barnet eller inte? För mig är det naturligt att låta barn komma upp i knät men jag vill absolut inte förstöra något för dem. Tacksam för svar.
Svar på tråden: Får jag fråga er en sak?

Trixi

Skrivet av  Christine med Samuel 11/11-00 & Hanna 21/8-03
tror att det är olika beroende på föräldrar.
jag skulle inte ha något emot om någon jag kände gjorde så om mina barn lekte med henne/honom och sedan spontant sträckte upp händerna mot denne.
Men det är jag
\'Vet att det finns föräldrar som isolerar sig länge och inte ens låter de närmast familjemedlemmarna(far/morföräldra) mata eller trösta (trots att de haft batnet i 6 månader)
Fråga dem hur de ställer sig i frågan eller känn av hur de är när ni komer till dem.
 

Om barnet..

Skrivet av  S-J
... själv kommer fram till dig och vill upp i knät och det gått såpass "lång" tid som 5 månader så skulle jag tro att det inte är någn fara för anknytningen. Jag skulle också tro att föräldrarna själva sagt ifrån i förväg i så fall... Men, det skadar aldrig att fråga. "Är det OK om jag tar upp henne?" räcker, ifall barnet själv kommer till dig.
 

Tack

Skrivet av  ~Trixie~ med Karl 22/9-03 + 2
Det är väl det jag egentligen tror, att dom kommer att säga ifrån om det är så att dom inte vill att man tar upp henne. Det var lite tidsramen på den där anknytningen som jag undrade över, svårt att veta när man inte varit där själv. Tack för era svar.
 

Hej Trixie!

Skrivet av  Elena

Kul att du bryr dig!
Jag tycker 5 mån för en 2 åring är lite, tänk att barnet har varit 1,5 år någon annanstans än med sina nuvarande föräldrar. Fråga föräldrarna, berätta att du har läst på anknytning.nu och vet att det kan vara annorlunda än med bio 2åringar. Hoppas dina nya vänner blir glada av ditt intresse och omsorg, jag skulle bli det!
 

Hej

Skrivet av  ~Trixie~ med Karl 22/9-03 + 2
Vad bra att du tycker så, för det är så jag jag känner, att det är viktigt att bry sig. Jag är ju intresserad av av dem jag har runt omkring mig.
 

Fråga....

Skrivet av  Mamma till två flickor
Hej!

Fråga föräldrarna vad som gäller.... Då behöver det inte bli något missförstånd och dom ser att ni bryr er. Jag tycker personligen att 5 månader är en kort tid om barnet är 2 år nu. Anknytningen tar tid...

Vi kom hem med vår andra dotter för 10 månader sedan och först nu har vi börja låta henne sitta en liten stund hos mor- och farföräldrar, våra sykon...inga andra. Vår dotter var vid hemkomst 9 månader, och behövde en lång tid för att knyta an....och håller fortfarande på att knyta an....det tar tid...
 

Artiklar från Familjeliv