Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver råd av er

Skrivet av Pe på besök
Hej!
Jag behöver lite råd av er. Våra grannar kommer vilken dag som helst hem med två barn, 6 och 4 år. Vi är inte "nära" vänner med våra grannar, men har en bra relation, snackar skit vid postlådorna och tar ett glas vin tillsammans i trädgården ibland. Våra barn, särskilt vår 3,5-åring, älskar dem. Han springer gärna över och snackar och står och tittar på när de gör något ute osv. Så är vår "relation".

Nu undrar jag hur vi ska förhålla oss när de kommer hem. Ska vi spontant gå över och låta dem träffa oss och våra barn direkt eller ska vi vänta? Jag kan ju tänka mig att de behöver lugn och ro när de kommer, men det känns ju fånigt att vänta på en injudan.

Ska vi ge barnen någon liten present, eller är det dumt?

Ge mig lite råd!
Tack på förhand
Pe
Svar på tråden: Behöver råd av er

jag tycker

Skrivet av  mamma
att ni kan vänta med att gå in. De har fått så pass stora barn som behöver få vara ensamma med sina nya föräldrar utan allt för mycket andra intryck. Sen är det skönt som förälder att få vardagen att gå runt innan det kommer besökare. Det är viktigt att barnen lär sig vilka som är deras föräldrar osv. Fråga gärna om de vill att ni ska förhålla er på något speciellt sätt när ni ses, tex inte ta upp barnen i famnen även om de vill osv.
Ni kanske möts vid postlådan, gratulera och fråga om och när det passar att ni kommer över en stund. En present är alltid trevligt ! Varför skulle inte det passa ???
 

Tack för svaret! imt

Skrivet av  Pe, på besök
l,k
 

Artiklar från Familjeliv