Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vistelse i landet när man hämtar barnet

Skrivet av Karin
Hej! Jag har en fråga som gäller vistelsen i landet när man är och hämtar sitt barn. De jag känner som adopterat har stannat uner en längre tid i landet både före och efter när de fått barnet. Blev så otroligt överraskad när jag läste om en familj som kommer till landet en onsdag och åker hem med sitt barn redan på lördagen samma vecka. Dels trodde jag att man ville se lite av miljön som barnet kommer ifrån för att kunna berätta men främst för att kunna skapa en anknytning till barnet på plats eftersom man ju eg är två främlingar för barnet. För mig låter det som ett högriskprojekt att åka jorden runt med ett barn som bara har sett en vid några tillfällen de senaste dagarna. Hur har det varit för er när ni hämtat era/t barn. Har ni stannat kortare eller längre tid och vilka har varit fördelarna med att stanna en längre tid?
Svar på tråden: Vistelse i landet när man hämtar barnet

Jag misstänker..

Skrivet av  S-J
.. att det kanske är vår resa du läst om? (Fast vi åker hem på söndagen, inte lördagen) Ifall du inte redan gjort det så råder jag dig att läsa även det sista inlägget jag gjorde i den tråden, så kanske du förstår lite mer varför det är som det är.
 

Jag kan även tillägga..

Skrivet av  S-J
.. att det var mycket svårt för oss att få biljetter över huvud taget denna tiden, det var fullt på planen och vi fick t o m stå på kölista innan vi fick biljetter. Det går inte att välja och vraka, hade vi inte tagit den resan vi har nu hade alternativet varit att inte åka alls...

De vänner vi har som adopterat från samma land som vi, samma barnhem t o m, var också borta sammanlagt en vecka ungefär de var i Kolkata ca 1½ dygn längre än oss, och det är det "normala" vad gäller Kolkata. Resan och anknytningen har gåt bra för deras del och även de andra familjer som gjort likadant. Hade organisationen och barnhemmet funnit anledning att tro att det var skadligt på nåt sätt hade de inte godkänt förfarandet.

Skillnaden mellan svag och stark adoption har jag också förklarat för dig på OÄF.

 

Svar

Skrivet av  Karin
Eftersom du hänvisade mig och andra till adoptionssiter som jag uppfattade dig ville jag få adpotivfamiljers syn på saken eftersom de som skriver på OÄF inte verkar vara det. Det har inget med dig personligen att göra så därför skrev jag inte ut ditt namn utan det är mer en fråga i stort men det var just er resa som fick mig att börja fundera mer på det.
Jag vill alltså gärna ha synpunkter från er som är adoptivföräldrar.
 

Lääänge

Skrivet av  Sojakorven
Vistelsetiden skiljer sig åt mellan olika länder.

Jag känner till familjer som vistats flera månader i landet och de som i stort sett bara rest och vänt.

Jag tycker inte att man kan moralisera kring detta. Alla har inte ekonomisk eller praktisk möjlighet att vara borta för länge.

Jag tycker inte heller att man kan säga att det är ett "högriskprojekt att inte skapa anknytning på plats".

Lika viktigt för anknytningen är ju hur trygga föräldrarna känner sig.

Vi tillbringade sju veckor i vår dotters födelseland. Det var delvis självvalt men jag kände ändå en otrolig lättnad när vi åkte hem. För mig tog anknytningen fart när jag inte längre behövde oroa mig för en massa saker, t ex att ngn av oss skulle bli sjuk och inte få bra vård.
 

Så här var det för oss..

Skrivet av  mammaHA
När vi kom till Polen där vi fått en liten flicka så var vi upp i domstolen och fick 3 veckors vistelsetid med henne.Det är ju för att lära känna henne.Efter nästa domstol skulle "domen laga kraft" i 2 veckor(under den perioden har vi rätt att ändra oss ang.adoptionen).Sen fick vi vänta 3 veckor på passet(det har dom nu ändrat i Polen).Så sammanlagt var vi 8 veckor i landet men vi hade ju hand om vår dotter hela tiden.Jag tycker som du att man hinner ju lära känna sitt barn innan man kommer hem med det,och nyttigt att lära sig landet.Men jobbigt att vara hemifrån i 2 månader.
 

Längre tid

Skrivet av  Peter
Vi stannade en längre tid i landet när vi hämtade våra barn (mellen 5 och 7 veckor). Mest för att vi var tvungna till det men väldigt tacksamma för att det blev så. Det var den härligaste tiden vi haft i våra liv och vi är väldigt fascinerade över "vårt" extra land. Det var däremot flera andra familjer,som var där samtidigt med oss, som var frustrerade att de inte kunde komma hem. Anledningarna var många. Svårt klimat, barn som var sjuka och inte kunde få vård, dyrt etc

Vi känner flera familjer som vistats en kortare tid i landet och de är lika glada för deras kortare restid som vi för det längre. Jag tror att man hittar fördelar i det alternativ som man hamnar i. Det bästa vore dock om man hade möjlighet att själv bestämma.
 

Tack till er alla

Skrivet av  Karin
för att ni delade mer er och God Jul!
 

Artiklar från Familjeliv