Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varför gillar vissa inte trippelvaccinet mot röda hund, etc?

Skrivet av IT
Jag har inte riktigt hängt med eller förstått denna debatt gällande att INTE vaccinera sina barn mot påssjuka,röda hund och mässlingen.
Varför ska man inte? Vad talar och vilka talar för att det inte är bra?
Svar på tråden: Varför gillar vissa inte trippelvaccinet mot röda hund, etc?

därför väljer jag bort MPR

Skrivet av  allergiker
Det finns lite olika anledningar till att man är skeptisk till MPR vaccinet. För min del handlar det om en tro på att sjukdom inte bara är av ondo. Sjukdom kan vara bra för kroppen därför att det stärker immunförsvaret. Det finns undersökningar som tyder på att barn som inte vaccineras mer sällan blir allergiska än andra barn. Eftersom jag själv är allergiker och astmatiker löper mitt barn 40% risk att utveckla allergi/astma som båda är allvarliga och livslånga sjukdomar. Som förälder gör jag vad som helst för att minska den risken. MPR vaccinet är självklart ingen garanti för att mitt barn inte kommer att utveckla allergi, men ingen av de tre sjukdomar som vaccinet skyddar mot (mässlingen, påssjuka, röda hund) är idag dödliga sjukdomar i Sverige. Det är förstå inte roligt för ett litet barn att ha mässlingen, men det kommer ändå inte i närheten av vad det innebär för ett litet barn att ha astma! Att vara hemma med sjukt barn är heller inget problem för mig eftersom jag har ett flexibelt jobb. Jag vill också tillägga att barnet ändå utvecklar astma kommer jag att vaccinera, eftersom det innebär större risker för en astmatiker att ha de vanliga barnsjukdomarna.
 

Kosttillskott

Skrivet av  Amelia
Jag är inte heller förtjust i alla vacciner, men vissa (polio t ex) vågar jag inte hoppa över.
När jag läste ditt inlägg tänkte jag på det här om att stärka immunförsvaret - tänker du på att ge dina barn kosttillskott så att deras immunförsvar alltid hålls så bra som möjligt? Att det räcker med blandad kost håller jag inte med om mer än om det gäller att klara sig precis "jäms efter rumpan". Jag tror att det är jätteviktigt att stärka kropparna så att immunförsvaret alltid kan vara så starkt som möjligt .
 

inte ännu

Skrivet av  allergiker
Min snutte är liten än så det är mest amma-så-länge-som-möjligt som är aktuellt på matfronten. Men sedan blir det nog kosttilskott, det kan ju i alla fall inte skada och allt är värt att pröva tycker jag. Vi har bara tänkt strunta i MPR vaccinet. Vaccin mot Polio och andra sjukdomar som kan leda till döden/svåra har jag inget emot.
 

Ge dig själv kosttillskott tills du slutat amma!

Skrivet av  Amelia
Jag ville också amma så länge som möjligt, men mina flickor bestämde själva att de inte ville ha mer bröstmjölk efter 10 resp 8 månader - till stor sorg för mig! Under ammningen tog jag själv kosttillskott (som jag i och för sig hade tagit sedan före graviditeten), så de fick i sig det genom mig. Sedan började jag ge dem Spirulina (världens nyttigaste växt, en blågrön alg) i yoghurt (med acidofilus) varje morgon + multivitaminer, som jag krossar. Fördelen är att de inte är sjuka så länge när de blir sjuka. (Sedan de började hos dagmamman i januari har de varit hemma därifrån totalt 3 dagar...!
 

Men hallå, Amelia

Skrivet av  Petra
Är det riktigt vettigt att ge sina barn naturmedel? För det är väl det den där blågröna algen är? Om man inte vill vaccinera för att man tror att vaccinet innehåller gifter så kan jag inte begripa hur man samtidigt kan trycka i barnen dylika medikamenter. Vad multivitamintabletter anbelangar rekommenderar jag att läsa Ian Modins svar på Dagens Fråga.
 

Petra...

Skrivet av  Margurit
Jag tror inte att spirulina algen är ett naturmedel. Alger används ju i många länder som tex ingrediens i soppa eller annan mat. Sedan att den råkar innehålla många nyttiga ämnen är en annan sak. Man kan ju inte riktigt kalla tex broccoli för naturmedel bara för att den råkar innehålla mycket folsyra, om du förstår vad jag menar.
 

multivitaminer och barn

Skrivet av  Rose
Att ge multivitaminer till små barn är inget jag rekommenderar. Både vitaminer och mineraler kan överdoseras och ge skador. Tänk på att barn är mycket mindre än vuxna. C-vitaminer är dock ofarligt eftersom överdoseringen (som är vanlig) kommer ut genom urinen. Bättre att ge barn vitaminer i form av frukt och grönsaker.
 

Risker med överdosering ex på några(långt)

Skrivet av  Rose
De risker man har sett med överdosering av näringstillskott är bara studerat på vuxna människor. Barn lider i vårt land också mycket sällan av undernäring och behöver sällan tillskott förutom AD-droppar. Jag tänkte ge några ex på överdosskador och då är de alltså beräknade vuxna. (Barn kan alltså råka värre ut)

Överskott av följande kan ge skador:

Niacin (B5)- leverskador

Pyridoxin (B6)- neurologiska skador hos kvinnor vid långvarig, kraftig överdosering om det används vid menstruationen.

D-vit - Kan inte ge överdos via sol eller kost, men lätt via piller - höjt serumcalcium, som kan leda till anorexi. Illamående, huvudvärk, njurskada, depression bl.a (säker dos för vuxna är 5oo mikrogram per dag)

för högt koppar kan ge för lågt järn

för högt koppar och zink kan ge förhöjt serumkolesterol

VARNING för JÄRNtabletter till barn! Järn-förgiftning hos barn inträffar då och då när barn har fått tag på föräldrarnas järntabletter. De kan ge leversjukdom och chock, som kan börja med diarré och kräkningar.

När barnen blir lite äldre, kan man ge vitamintillskott (men hoppa över mineraler). Hör med dem på apoteket så att doserna blir rätt.
 

Jag har kontakt med läkare

Skrivet av  Amelia
Min husläkare har läst all min dokumentation och dessutom diskuterat det med övriga husläkare på centralen och därefter gett klartecken.
Spirulina är en blågrön alg. Många alger innehåller gifter, men den spirulinan vi har är garanterat giftfri (tror det gäller all spirulina).
Anledningen till att jag ger mina barn extra tillskott är att våra jordar utarmas allt mer. T o m Lantmännen säger att sedan 60-talet har näringen i jordarna minskat oerhört mycket!
 

Jag vill vänta...

Skrivet av  Margurit
jag har vaccinerat min dotter som vanligt. Men funderar med att vänta längre med att vaccinera nästa barn. Jag är inte emot att vaccinera, men tänker att det är ju samma dos vaccin barnet får vare sig det är 3 månader eller 1 år. Och när det är 1 år så väger det tre gånger så mycket och har mycket bättre imunförsvar.
Jag är också lite orolig för allergier, nu hade väl säkert vår dotter blivit allergisk vare sig vi vaccinerat vid 3 månader eller ej, men så här i efterhand så känner jag att jag hellre väntat med MPR vaccinet tills hon var i alla fall ett år. Forskarna verkar ju vara ganska oeniga när det gäller vaccinering och allergier, så det är svårt att veta vad som är rätt tycker jag.
 

Vi väntar

Skrivet av  Petra
Vi väntar med MPR därför att vi oroar oss för eventuella risker (astma och allergier t.ex.)på lång sikt med alltför tidig och alltför frekvent vaccinering. Detta är inte bevisat, men det finns seriösa forskare som arbetar efter, bl.a., denna hypotes. Jag tror inte på nåt samband mellan autism och vaccinering, inte heller på diverse teorier som framförts av t.ex. Viera Scheibner, antroposofer och alternativmedicinare. Det finns forskning som visar att barn som utsätts för fler infektioner i tidiga år får bättre immunförsvar. Därför tror jag att barnsjukdomarna inte bara är av ondo. Självklart vill jag inte att våra barn ska bli jättesjuka i någon barnsjukdom, men den risken är väldigt liten - särskilt om man känner till tidiga symptom på följdsjukdomar som encefalit och lunginflammation. Dessa är också följdsjukdomar som man måste vara uppmärksam på vid infektionssjukdomar som man vanligen inte vaccinerar barn mot: influensa och vattkoppor. Men av någon anledning talas det sällan om vilka följdsjukdomar även dessa sjukdomar kan ge.
 

titta gärna in på denna länk!

Skrivet av  L
http://www.smittskyddsinstitutet.se/
Här kan du få en del sakliga svar på en del skräckpropaganda frågor!
 

pinsamt dålig information

Skrivet av  Allergiker
Jag har kollat på deras sida tidigare och tyckte tvärtom att deras information var jättedålig. För det första var den som hade skrivit texten dålig på att formulera sig och använde talspråksuttryck. För det andra använde de sig av jättekonstiga argument typ: "kan vaccinering öka risken för allergi? NEJ, det är inte bevisat" vadå nej? i fall det inte är bevisat kan man väl varken säga jag eller nej. Tyckte att det var pinsamt dålig information för att komma från en myndighet.
 

Jag tyckte den var bra!

Skrivet av  L
saklig information med ett bra språk, kan det bero på vad man vill finna!

Ett litet påpekande också, man kan säga "Nej det är inte bevisat", man har alltså ej funnit bevis som skulle verifiera att vaccinationer skulle öka risken för allergi. Det finns forskning som försöker falsifiera detta, men det är alltså ej gjort!
så Nej, det finns inga bevis att det skulle öka risken för allergier, hypoteser finns förvisso.
Men det är som sagt var endast just hypoteser!
Hypoteser är nästan som en åsikt, man kan sedan försöka att verifiera dessa eller falsifiera.