Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag har valt

Skrivet av PetraMamman
att inte vaccinera min lille.Han är nu ca. 20 månader. Det känns bara helt fel att spruta i en massa kemikalier när man inte riktigt vet hur barnet påverkas. Särskilt när de är så väldigt små. Apropå biverkningar så känner jag att ok om han får hjärnskador efter röda hund. Det kan jag leva med hellre än att han skulle få detsamma av ett vaccin so mjag valt att spruta in. Sen tänker jag att det är väl en samhällsekonomisk fråga oxå. De/vi har väl inte råd att låta arbetarna vara hemma i flera veckor med sina barn. Hur som helst skulle jag ge rådet att se till att barnet är kanonfriskt och på topp när man ger vaccinet, det måste ju under alla omständigheter vara en påfrestning på den lilla kroppen. Man vet ju själv hur risig man kan känna sig när man blivit vaccinerad.
Svar på tråden: Jag har valt

inte stelkramp

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Har ni avstått alla vacciner eller bara MPR-sprutan. Innan jag vet svaret på det så svarar jag bara på det du skrev om MPR. Vist är det samhälls ekonomiskt men ett förut fullt friskt barn kan dö av mässling hur resonerar du då? det är bättre än att spruta in kemikalier?
 

du verkar lite dåligt påläst

Skrivet av  mandelblomman
man får inte alls hjärnskador av röda hund, utan det kan ge ett ofött foster hjärnskador om mamman får röda hund.
Hoppas du läst på lite mer innan du tar ett så viktigt beslut som du faktiskt gör nu....
 

Visst finns det risker...

Skrivet av  JoA
... med vaccin, men de är ju så otroligt mycket mindre än riskerna med sjukdomarna. Jag tycker att det känns betydligt bättre att riskera ett par dar med feber efter en vaccination, än hjärnhinneinflammation och kanske hjärnskador efter mässling.

Sen förstår jag inte varför det är så fel att tänka samhällsekonomiskt sunt?? Om man inte räknade samhällsekonomiskt finns det inte någon som skulle kunna "räkna hem" ett enda vägbygge, ny järnväg, bro, osv.
 

brom

Skrivet av  Dimpan

jag får väl hoppas att du sitter på biblioteket och skriver det här för du tvingar väl inte ditt barn att andas in bromerade flamsyddsmedel om dagarna
ett medel som har stora likheter med det förbjudna PCB och DDT

http://english.snf.se/verksamhet/kemikalier/brom-liknar-pcb.htm

hur har du tänkt dig at skydda honom för myggens saliv injektioner till sommaren eller ett getingstick är du lika rädd för dom kemikalierna?
du ska vara glad att du inte vet den kemiska sammansättningen på myggens saliv.
ha en trevlig fortsättning på året
 

Hej Petra!

Skrivet av  Bibbi
Jag tycker också att det inte känns bra att spruta in kemikalier i sitt barn. Jag stödjer ditt val. För några dagar stod det i Stockholms Metro om en pappa i Malmö som är helt säker på att hans son har fått autism efter kikhostevaccinet. Han väntar på avgörande i domstol om skadestånd som han sökt. Han har filmat sin son före och efter vaccinationen. De små barnens hjärnor och nervsystem är ju inte fullt utvecklade och kan påverkas av kemikalierna.
 

Jag väntar fortfarande på svar Bibbi

Skrivet av  Ewa
jag undrar fortfarande hur du menade? Vad var så kontroversiellt i min fråga att du plöstaligt lade ner allt? Ingen bekvämade sig heller att svara dottern. Skrämselpropaganda går utmärkt att sprida om antropsofernas inställning o s v.

Plötsligt så är då kikhostevaccin boven i dramat istället den var ny. Märkligt att du inte lade in den länken också
 

Läs på mer

Skrivet av  FiaLisa
Jag tycker verkligen att du ska läsa på lite mer om vad de olika sjukdomarna kan leda till. Tack vare att vi har haft ett så väl fungerande vaccinationsprogram i Sverige har vi varit förskonade mot dessa sjukdomar, men MÅNGA barn råkar väldigt illa ut vid epidemier. Det finns många bra inlägg här nedan som informerar sakligt med referenser.

Jag tycker det verkar som många förtränger att vi faktiskt kan få dessa sjukdomar i Sverige och framförallt riskerar vi att smittas när vi är på resa utomlands. Nu när vaccinationstäckningen minskar är det ju bara en tidsfråga innan en epidemi bryter ut.

Varför känns det bättre om ditt barn blir skadat eller dör som följd av någon av dessa sjukdomar (den risken tycker jag är betydligt högre) jämfört med om ditt barn får någon biverkan av vaccinationen? Jag förstår inte alls logiken, ditt ansvar är ju lika stort i båda fallen.
 

Konspirationsteori

Skrivet av  Kalle
Du indikerar i ditt inlägg att STATEN har bestämt att barnen ska vaccineras bara för att föräldrarna ska kunna jobba. Jag förstår inte den inställningen som många har att de litar mer på rykten än socialstyrelsens kompetens. Jag förstår inte att någon på allvar kan tro att de inte vill barnens bästa.

Om nu barnen vaccineras bara för att hålla föräldrarna på arbetet, så varför vaccineras de inte mot vattkoppor , influensa, ögoninflammation.... ja alla andra åkommor som faktiskt leder till flera veckors VAB.