Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

3 miljoner

Skrivet av Pillan mamma till 4:a gullungar
läste i tidningen i förrgår att tre miljoner barn dör i onödan varje år här i världen. Orsaken är att dom inte blir vaccinerade. Är det inte hemskt? Det är att en sned fördelning av världens resurser. Dessa barn skulle inte dö om dom hade det som vi. Dessa barn får inte ens tillgång till västvärldens vacciner. Jag tror att det 6 miljoner föräldrar som minster sina barn varje år skulle vara väldigt tacksamma för att få tillgång till vacciner. Dom ser det vi inte ser att sjukdomarna är dödligt farliga, det ser vi inte här eftersom så få barn blir sjuka tack och lov tack vare vacciner.
Jag önskar att ni som inte vaccinerar sina barn kunde ta lär dom av detta och förstå att om 3 miljoner barn dör varje år i världen så kanske sjukdomarna är farliga. Skulle vara intressant och höra hur ni tänker i det här fallet.
Svar på tråden: 3 miljoner

fruktansvärt

Skrivet av  nissen
ja kan bara hålla med om att det är fruktansvärt att detta händer. Men tror inte att vaccinet i sig löser problemet.

Är det tre miljoner barn i västvärlden som dör. Nej, utan i tredjevärlden. Har de tillgång till rent vatten, god hygien, bra mat, tak över huvudet, varma kläder, kläder överhuvudtaget osv ???????. Nej oftast inte. Immunförsvaret är inte det bästa hos gatubarn i brasilien som sniffar, men det är klart ge dem en spruta med ytterligare kemikalier så är problemen ur världen.
Hur kommer det sig att barn överlever mässlingen i västvärlden(ovaccinerade) och inte de i tredjevärlden? Jo därför att levnadsförhållanderna är som natt och dag. Hur hade vi det i Sverige förr, jo precis som i tredje världen, när levnadsförhållanderna blev bättre försvann även sjukdomarna. Detta i kombination med vaccinet. Inte vaccinet ensamt.
 

nej

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Det skrev jag inte heller. 3 miljoner barn dör av dessa sjukdomar, men man kan ju inte resonera som du att dom skulle nog dött än då!! pga dålig hygen och mat. Om dom fick tillgång till västvärldens vacciner skulle siffran sjunka. Men vist dör barn i 3:e världen av andra saker. Vaccinet ensamt kan inte hjälpa alla dessa barn men dom skulle hur som helst inte dö i mässling i alla fall. Jag menar att det är en enkel åtgärt för att rädda många. Sen måste västvärlden göra mycket mer än så men att dessa barn får tillgång till vacciner som finns är väll det minsta 3:e världen kan begära.
 

vad är det då

Skrivet av  nissen
du skriver. Jag kan väl inte ha sån dålig läsförmåga att jag tolkar detta fel :

"tre miljoner barn dör i onödan varje år här i världen. Orsaken är att dom inte blir vaccinerade"
 

nej

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
tre miljoner barn dör varje år för att dom inte är vaccinerade ja helt rätt! Sen om dom skulle dött än då av andra orsaker kan vi väll ändå inte räkna in eller???
 

men vaccinet

Skrivet av  nissen
är ju inte 100% igt. Det behövs mer mkt mer än bara vaccin, var min mening. Om vaccinet hjälpa ensamt vore ju det kanon. Men är du undernärd så klara vissa ändå inte av, de har så dåligt immunförsvar i övrigt. De kan ju stryka med av bara en förkylning.
 

Men nissen...

Skrivet av  Em
Det är tre miljoner barn som dör i någon slags barnsjukdom som det _går_ att vaccinera mot, det vill säga att de dör i mässlingen, påssjuka, etc. Det är klart att de kan dö av en vanlig förkylning också eller lunginflammation och så vidare, men det kan man ju inte vaccinera mot och de barnen är inte heller medräknade i de tre miljonerna.
 

Precis som Em

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
..skriver så är ju det barn som dör av andra orsaker inte med räknade i dessa tre miljoner. Skulle de vara det skulle siffran var högre. Självklar måste vi ta tag i och ge dessa barn mer än vacciner. Men fakta är att med vaccinet skulle dessa 3 miljoner barn överleva. Mässling påskjuka och rödahund. Sen om dom året efter dör i lunginflamation kan du ju bara inte mena är ett argument för att inte ge dom vaccin eller? Vi kanske inte kan rädda alla tre miljoner men dom skulle inte dö av mässling påssjuka och rödahund som det går att vaccinera mot i alla fall
 

men pillan

Skrivet av  nissen
hur ska du ha det egentligen. Var det tre miljoner som dog eller inte. Du kan väl publicera faktan? Så blir det lättare att diskutera.
 

ska försöka

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
jag ska se om tidningen har en nätupplaga. Annars kan jag skanna in artikeln och lägga ut det på min hemsida.
Enligt den faktan så är det 3 miljoner barn som dör varje år och orsaken är att dom inte får tillgång till vacciner. Siffran skulle bli mycket högre om vi räknade alla barn som dör i världen per år av andra orsaker.
 

här

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Det gick inte att skicka en länk till dig men för att hitta den går du in på http://www.vf.se
Sen väljer du debatt och PS sen klickar du på onsdag
Då för du upp där det står Många barn dör i onödan.
och klickar på "läs mer"
Hoppas verkligen att du hittar det. Det måste nog läsas förre nästa onsdag tror jag
 

Hick...

Skrivet av  JoA
Det är inte bara barn i tredje världen som dör i barnsjukdomar.

Läste du länkarna om barn i västvärlden (för Italien och Nederländerna hör väl dit?) som dött i mässlingsepidemier på 90-talet? Annars har du länkarna här:

http://www1.vgregion.se/smittskydd/smittskyddspost/nr32002.pdf

http://www.eurosurveillance.org/index-02.asp
Hmmm... fick inte denna länk att fungera. Den som lade ut den första gången kanske vet var man hittar informationen?
 

Artiklar från Familjeliv