Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur gammal

Skrivet av nissen
Var du eller ngn du känner då du/de blev smittade av mässlingen/röda hund/påssjuka? Undrar då jag försöka bilda mig en uppfattning om hur gammal barnet bör vara då man ger vaccinet.

Skulle vara intressant att se hur många som blev smittade/sjuka innan 2 års ålder.

Jag funderar nämligen på att skjuta upp just MPR. Själv blev jag inte vaccinerad förrän jag var 12.
Svar på tråden: hur gammal

Jag var

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
skrev nedan att jag var 4 år jag kommer ihåg det. men så kom jag på att min syster var bebis och det var väldigt farligt för henne så jag fick bo hos min farmor under min sjukdomstid mellan henne och mig är det 1½ år så jag måste alltså varit kom kring 2 år plus minus några månader men jag kan kolla upp det exakt om du vill veta.
 

Jag var

Skrivet av  :: Tina & Vincent ::
mellan 4-10 år då jag var sjuk med M+P+R. Vaccinet erbjöds i sjätte klass på min tid.
 

Lovans svar

Skrivet av  Lovan
mässling: inte haft
röda hund: vid 1,5 års ålder
påssjuka: vid 4 års ålder

Det är viktigt att veta att röda hund och påssjuke-vaccinationerna tar vi mest av solidaritet med andra, inte för att det är farliga sjukdomar för små barn.
 

va?

Skrivet av  :: Tina & Vincent ::
vad menar du, i solidaritet med andra?
 

Jo...

Skrivet av  Lovan
Påssjuka och röda hund är oftast ofarliga för små barn. MEN påssjuka kan ge testikelinflammationer som kan orsaka sterilitet hos äldre barn och tonåringar, och röda hund hos gravida ger fosterskador. Innan vi började vaccinera mot röda hund var sjukdomen den vanligaste orsaken till medfödd blindhet, idag är detta mycket ovanligt!

Vaccinationsprogrammet är utformat för att epidemier av dessa sjukdomar inte ska kunna få fäste i samhället, s k gruppimmunitet. Detta gör att även oskyddade grupper slipper sjukdomarna! Med oskyddade grupper menar jag spädbarn som inte hunnit vaccineras, barn och vuxna som inte kan vaccineras (t ex på grund av medfödda immundefekter) och sådana som inte vaccinet "tagit på". Vaccinationerna är nämligen sällan 100%-iga hos en enskild individ och även en vaccinerad kvinna kan riskera att få röda hund om hon har otur.

Jag har märkt att det här med gruppimmunitet är svårt att förklara. Men man kan inte bortse från det när man ska ta beslutet om vaccination av sitt barn. Du väljer även åt andra.
 

Men...

Skrivet av  FiaLisa
Visst jag förstår att de utsatta grupperna har större risk att få problem vid dessa sjukdomar, men för alla andra friska barn så har ju alla barn samma risk att drabbas av de negativa effekterna av sjukdomar.

Jag förstår gruppimmunitet, men jag förstår inte hur du menar när du säger att vi tar vaccinet av solidaritet. Det går ju inte i förväg att säga vem som ska drabbas av följdproblem pga sjukdomarna. Det går inte heller att säga att män inte ska vaccineras mot röda hund, de drabbas ju också om deras barn dör/blir blint om mamman får röda hund under graviditeten och en kvinna drabbas ju också om hennes man är steril (med tanke på påsjukan).
 

Jag var...

Skrivet av  JoA
Nu ska jag tänka efter.
Påssjuka hade jag när jag var 2 år. Min två år yngre syster var nyfödd och klarade sig undan eftersom hon fortfarande hade antikroppar från mamma.

Mässling hade vi sommaren 1975 - jag 5 år och min syster 3 år.

Röda hund hade vi nångång däremellan, så jag gissar att jag var 4 år och syrran 2 år.
 

Alla andra

Skrivet av  Sofia*
I dagens läge när vaccinationsfrekvensen överstiger 75 % av befolkningen är risken för att bli smittad mycket liten. I situationer när vaccinationsandelen sjunker är risken större, fler som väntar länge eller låter bli desto lägre frevkvens och större risk. Att vänta till 12 års ålder är att åka snålsjuts på de som vaccinerar, om man inte har medicinska skäl till att vänta ( då har man ju legala skäl till skjutsen). Att vänta till ca 2 års ålder om man inte går på dagis påverkar inte samhället i stort och troligen inte den enskilde individen heller.