Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det här kanske inte passar här

Skrivet av anonym dotter
men i så fall ber jag er att sända mig vidare dit där jag kan få svar på mina frågor.

Var till min pappas mors familjegrav i helgen. Där vilar även min farfar, hans mamma, hennes kusin och två av hennes barn.
Min mamma berättade på vägen därifrån, när pappa var en bit framför oss, att det inte finns plats för fler i den graven. Min pappa är jättegammal och har KOL, så vi vet att hans dagar här hos oss på jorden är räknade. Men vad gör man när det inte finns plats för fler i en grav? Hur ansöker man om ny gravplats?

Jag gråter nu när jag skriver det här, för det här är ju inget man ens vill prata om, än mindre behöva söka information om...Jag vill ju inte att min älskade pappa ska dö! Men nu, när jag skriver detta, så kommer minnen fram, min pappa vill bli spridd för vinden över en fjärd i skärgården. Då behöver vi ingen gravplats, fast jag gärna skulle ha en att gå till.
Svar på tråden: Det här kanske inte passar här

men om ni kremerar

Skrivet av  mandelblomman
får det inte plats då i graven ni har?
Bara en tanke sådär...
 

Jag vet inte

Skrivet av  anonym dotter
jag tycker ju att det borde finnas plats, men jag vet inte hur man bestämmer sånt.
Fast nu vet jag ju att min pappa inte vill ligga i en grav, han vill bli spridd för vinden. Så jag kommer få nöja mig med att gå till minneslunden eller åka till havs när jag vill tända ljus nära honom....
 

Ett svar från mig.

Skrivet av  Pia
Jag har alltid varit emot kremering, tills min pappa fick hjärntumör förra sommaren och dog i dec.-03. Hans önskan (och mammas) var en kremering och att bli kvar i en minneslund.
I o m att det var hans önskan så gav jag mig. Jag tycker inte man ska besluta själviskt i en sådan önskan.
Nu när pappa är borta så känner jag att det var en fin sak att lämna honom vid begravningsceremonin och sedan "bara" minnas honom genom tända ljus hemma och foto. Han är borta och får så förbli - förutom i våra hjärtan.
Du ska se att du kan ända intställning till kremering och hans önskan i sinom tid.

KRAM!
 

Vad jag hört så är det inte

Skrivet av  Mamma okt -03
lagligt att sprida askan för vinden.. men jag kanske varit feluppdaterad på det?
 

stämmer men

Skrivet av  A
ingen kan ju hindra en från det.ö enligt min åsikt är det väl inte värre än annat som lämnas i naturen så länge man gör det på en plats där det passar tex på havet eller på en någotsånär enslig plats.