Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Var vid graven

Skrivet av Nanna m Jonna 9908 o Tilda 0201
idag med mina barn och satte dit ljus mm. Var inte hemma i helgen så det fick bli idag istället.
Hade med mig båda barnen för en gångs skull (nästan 3 o drygt 5 år).
En massa frågor blev det idag:
Var är mormor? I himlen.
Vad gör hon där? Tittar på oss.
Kan vi ringa till henne? Nej, det går inte.
Varför går det inte? För att hon är död.
Kan vi se henne? Nej, det kan man inte.
Varför kan man inte se henne? För att hon är död.

Osv osv. Kände att jag inte var så jätteförberedd på alla dessa frågor men för första gången så klarade jag att svara på dom utan att bryta dom. HAr tyckt att det har varit superjobbigt innan när speciellt Jonna har frågat nåt (T har varit för liten) och bytt ämne så bra det gick. Så på sätt o vis kändes det bra att de var med idag och att jag kunde svara.
Men hur hanterar man alla dessa frågor? Finns det nån tipssida på nätet? Vet att det finns nån bok, men vad heter den och var får man tag i den?
Svar på tråden: Var vid graven

Hej

Skrivet av  Britt-Marie
Känner igen alla frågor som du får, mina barn har haft en massa efter min pappa gick bort. Jag tror inte det finns några självklara svar, men ett tips är att vända på det som tex fråga vad tror du?? istället för att ge ett svar på deras frågor. Jag gjorde det med mina barn, och vilka härliga svar jag fick. Mina barn har nu en bild av morfar som åker i sin båt uppe på molnen och vinkar till oss härnere. Dom har själva kommit fram till att när stjärnorna lyser så kan vi titta på samma stjärnor som morfar gör och genom stjärnorna kan vi berätta saker för morfar.
jag tror väldigt starkt på att man inte skall göra för många omskrivningar utan vara ganska rak i sina svar och att man inte skall försöka dölja sin sorg utan visa dom, barn tar efter sina föräldrars beteende så om man gömmer sina känslor så lär man barnen samma sak.
Mina barn är idag ett år efter pappas död 6½, 4½ och 1½.

Kram
 

Jag

Skrivet av  Ledsen
tar ofta min dotter på med till graven, min mammas.
Fast jag har inte orkat säga att det är mormors grav, bara att vi har en sten som är våran som vi gör det fint vid och tänder ljus vid.
Nu har vi pratat mycket om mormor i himlen för dottern är övertygad om att hon VISST har en mormor!!! Jag blir ledsen varje gång, men nu har jag orkat berätta att hon är död också. Fast det enda döda min dotter sett är en överkörd katt, så jag vet inte vad hon ska tycka...
 

Jag önskar att jag visste någon

Skrivet av  Kicki
bra bok som tar upp dina frågor, men tyvärr vet jag inte det. Jag har bara tips på en mer "humoristisk" bok om döden som heter "Dödenboken" av Pernilla Stalfelt. Vi har den hemma och ska nog snart börja läsa lite i den för vår 5-åring. Lägger in en länk om den:

http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=138


Kram!
 

hej!

Skrivet av  Gosan
tänkte bara ge ett litet tips.
på fonus finns en bok som heter farfar och lammet eller något liknande... har ingen aning om den är bra men jag har sett att den finns.

Annars tycker ju jag att bröderna lejonhjärta är jättebra, den skänkte mig och mina fyra syskon stor tröst när vi förlorade vår pappa för fyra år sedan. vi var alla ganska stora då (13-24år) men den skänkte tröst ändå, den ger en något att tro på.