Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ensamme pappan

Skrivet av Karl
Såg ditt inlägg längre ner. Har du barn? Hur har du gjort? Har också förlorat min fru, vad hände? Hur bearbetar man skulden?
Svar på tråden: Ensamme pappan

Sorg och skuld

Skrivet av  Ensamme pappan
Karl, såg inte ditt inlägg förräns nu. Det är ju inte varje kväll man tar sig tid att surfa. Men nu är jag varit hemma med vattkoppor (dotterns, 3.5 år) och behöver lite omväxling till Pippi-filmerna.
---
Som sagt, min hustru tog sitt liv för knappt fyra månader sedan, till följd av en depression/kris utlöst av min önskan att separera, min otrohet och mitt svek mot henne. Dödsannonsen var införd på vår sons tvåårsdag.
---
Sorg och skuld är precis vad det handlat om till stor del sedan dess. Men dominerar gör ändå vardagen med dess praktiska bestyr och omsorgen om barnen. Hur jag gjort? Ja, det var just vad jag frågade mig själv: -Hur kunde detta hända? -Hur ska jag kunna leva vidare ? Rekonstruktionen av hur det kunde hända är en viktig del. Att klargöra vem som gjorde vad. Hur kedjan av händelser och reaktioner såg ut. Att komma till insikt om hur mitt eget handlande fick konsekvenser, men också att inse att vissa saker kunde jag inte förutse eller förhindra. Jag försöker tala, tala, tala mig igenom det här. Har även fått hjälp av en psykolog. Ta all hjälp du kan få! Jag känner skuld, jag ångrar vissa saker och jag sörjer. Men jag lever vidare. Med och för barnen. I balans och i nära (hoppas jag) kontakt med mitt inre.
---
Jag delar gärna med mig mera, men det här räcker väl som en början?
 

vill bara

Skrivet av  Petra
ge dig en stor & hård kram!!!
Du måste ha det jobbigt, men du skall klara dett!
jättekramar!!!
 

när någon ...

Skrivet av  carina
man älskar går bort frågar man alltid sig själv om man kunde ha gjort något annolunda.man känner alltid skuld och ånger för saker som kanske skede för flera flera år sen.att du känner skuld för att du ville separera förstår jag,men hur kunde du veta vad som skulle ske?och om du viste,hur skulle du kunna hjälpa henne?att själv vara olycklig?.lycka till.kram.