Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det någon som vet

Skrivet av Johanna
var man kan hitta en liten kort dikt till en begravning?? Vi ska på begravning nästa fredag. Det är min mosters man som skall begravas och det kommer att bli jättejobbigt för alla speciellt. Trots att dödsfallet var väntat (cancer) så är det verkligen helt omöjligt att förbereda sig på det definitiva slutet. Hans efterlevande barn har det så jättejobbigt nu och min moster också förstås, vi är väl egentligen den familj som stått dem absolut närmast, vi har firat våra jular ihop med dem när vi var små och så vidare. Vi står våra kusiner och moster väldigt nära och därför skulle jag vilja skriva något vackert men ändå kort som får följa med honom som en sista hälsning från vår familj men vad skriver man??? Någon som har nåt tips?
Svar på tråden: Är det någon som vet

Försök med DN...

Skrivet av  c
där man sätter in dödsannonser, där finns länkar till passande dikter. Tror även att begravningsbyråerna har det. Borde komma på exakt var jag hittade versen till mor som nyligen gick bort, men det blir lite kaos i livet ....
 

Beklagar sorgen

Skrivet av  Johanna
förstår att livet blir lite kaotiskt efter sin morss bortgång. Tack så jättemycket för hjälpen! En stor kram till dig!
 

Sök på Bo Setterlinds dikter

Skrivet av  • Lina •
Han har skrivit mycket om döden.
 

Tack så jättemycket! IMT

Skrivet av  Johanna
:o)
 

Detta läste min dotter...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... på sin mormors begravning i maj i år:

När dina steg har tystnat finns ändå ekot kvar
När dina ögon slocknat vi alla minnen har
Vi spar dem i vårt hjärta, tar fram dem då och då
Så kommer du för alltid att vara här ändå

Jag läste den här:

Om Glädje och Sorg

Sedan sade en kvinna, tala till oss om Glädje och Sorg. Och Profeten svarade:

Er glädje är er sorg utan mask. Samma källa, från vilken ert skratt porlar, har ofta varit fylld med era tårar. Och hur kan det vara annorlunda? Ju mer sorgen urholkar er varelse, desto mer glädje kan ni rymma. Är inte den bägare, som innehåller ert vin, just den bägare som brändes i krukmakarens ugn? Är inte den luta, som lugnar er ande, samma stycke trä som urholkades med knivar?

När ni är lyckliga, skåda djupt in i era hjärtan och ni skall finna att endast det, som berett er sorg, nu ger er glädje.

När ni är sorgsna, blicka åter in i era hjärtan, och ni skall se att ni i verkligheten gråter över det, som en gång skänkt er glädje.

Några av er säger: "Glädjen är större än sorgen", och andra säger: "Nej sorgen är större". Men jag säger er, att de är oskiljaktiga. Tillsammans kommer de, och när den ene sitter ensam med er vid bordet, kom då ihåg att den andre sover i er säng. I sanning, ni är som en våg mellan er sorg och er glädje. Endast då vågskålarna är tomma, är ni stilla och i jämvikt. När skattmästaren lyfter er för att väga sitt guld och sitt silver, måste er glädje eller er sorg, antingen stiga eller falla."

Ur Profeten av Kahlil Gibran

 

Tack så väldigt mycket

Skrivet av  Johanna
det var två jättefina stycken! Kanske jag lånar det första stycket och läser det i kyrkan?! Frågan är bara om man orkar få fram orden när man väl står där framme. Beklagar eran sorg!
 

Glömde...

Skrivet av  Johanna
*Kram*
 

det är svårt

Skrivet av  jiia med antonia 020820
att orka, jag sjöng på min mammas begravning och förstår inte hur jag grejjade det så här i efterhand

tears in heaven..........