Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min lilla farmor

Skrivet av Barnbarn nr.4
1 mars 2003 dog min farmor hastigt och oväntat. Min farmor, min vän, hon som alltid hade kloka ord till hands...

Jag mådde jättedåligt efteråt, grät hämningslöst OFTA, kunde inte ens prata om henne. Alla andra runt omkring tycktes ta hennes död så naturligt, men jag kunde inte, ville inte!

Hon begravdes i slutet på mars. Jag grät hela vägen till kyrkan, storgrät utanför kyrkan, ansträngde mig till max för att inte skrika rakt ut i kyrkan...

Jag gick fram till kistan och tittade...undrade vilket håll hon hade huvudet åt. Förnuftet sa mig att det var mot korset...
Ville öppna och titta om hon verkligen låg där...var det verkligen min farmor däri???

Alla andra gick bara och satte sig, men jag blev kvar framme vid kistan. Tittade och försökte förstå. Ville röra vid henne, men vågade inte ens nudda kistan...man gör ju inte så...eller??

Det var alldeles för vackert. Musiken, de stiliga herrarna i svarta kostymer och höga hattar som vördnadsfullt förde henne till sin sista vila.

En bit av min smärta hade jag fått ner på papper i form av en dikt som lästes av prästen på begravningen;

"När gryningen just blev till dag
du fridfullt somnade in
Du räds ej något längre nu
ingen oro, smärta finns
Farväl lilla farmor nu farfar du mött
din själsfrände och vän
Mitt hjärta värker i mitt bröst
jag vill att vi ses igen!
Att leva utan dig blir svårt
du var en öppen famn
Nu seglar du iväg från oss
mot ny och okänd hamn..."

Idag kan jag prata om farmor och glädjas över att hon levat. Sorgen att hon är död finns alltid men nu börjar glädjen sakta ta överhanden. Första året var kaos i mina känslor och det blev inte bättre av att min mormor dog 5v efter.

Jag älskar dig lilla farmor och hoppas du har det bra där du är nu...ibland undrar jag fortfarande varför du aldrig ringer då det är födelsedag, namnsdag eller dyl...tills jag kommer på att du är död...
Svar på tråden: Min lilla farmor

Stöttekramar..

Skrivet av  från en annan sida
..till dig såhär i juletider!!!
Kram!!!
 

Tack, det värmer! *imt*

Skrivet av  Barnbarn nr.4
s
 

Artiklar från Familjeliv