Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

3 mån kontroll (långt)

Skrivet av Malin & Linus 031201
Ja, då var dags för Linus 3 månadskontroll. Är faktiskt lite nervös för denna. Hoppas så att han gått upp i vikt.
Vid 2 mån kontrollen vägde han 4570 och var 61cm lång. (Födelsevikt 3890). Vet ju att han inte gick upp något i början pga hjärtfelet och de har ju åtgärdat förträngningen han hade. Men han har ju fortfarande VSD och det skall ju bli en operation för det också. Kanske inte skall ha så stora förhoppningar att han går upp så mycket nu. Tycker ju att han äter så lite också. Slutade att amma då vi hamnde på sjukhuset med honom och nu får han bara ersättning. Äter mellan 120-150ml var 4:e timme. Dock inget på natten då han sover.
Tack olov följer maken med imorgon så jag får lite stöd. Annars är våran BVC sköterska väligt trevlig och hon ger oss extra stöd pga Linus hjärtfel.
Det är så skönt att denna sidan finns så att man kan få skriva av sig och få lite goda råd samtidigt.

Kram från Malin & Linus
Svar på tråden: 3 mån kontroll (långt)

Hej där!

Skrivet av  Elin å Emmy
Då får vi hålla tummarna för att allt går bra på kontrollen, minns att jag var helt viktfixerad fram tills Emmy var 1,5 år. Men man behöver ju nästan vara det fram tills operationen kändes det som..... gick inte Emmy upp så kunde de inte operera...... Emmy och Linus har samma hjärtfel, både aortaförträngningen som opererades när hon var 3 v och stor VSD som opererades när hon var 3 månader. Dock behöver du inte känna dig stressad över det tidiga datumet för den stora op, det var bara för att Emmy var så sjuk av sitt hjärtfel och hade "blöta" lungor med ständiga lunginflammationer som den gjordes så tidigt. Emmy har idag en pacemaker efter VSD-stängningen, men mår super-duper! Äter, växer å frodas! Och går idag på dagis och förutom paceoperationerna så kommer man nog inte märka av hennes hjärtfel så mkt. Har sett att hon inte klarar kyla på samma sätt som många andra, men så är hon ju lite smal oxå.... fast det var jag oxå, så man vet ju inte riktigt vad som hör till vad! ;-))
Har letat fram att Emmy vägde 4,8 kg vid 3 månaders ålder iaf!
Håller tummarna för er och tänker på er! Vet verkligen vad ni går igenom!
Kramar!
 

Hej Malin!

Skrivet av  Jennie & Alva
Håller med Elin, de flesta av oss här har någon gång (eller är fortfarande) oroliga vad gäller viktuppgång. Det blir ju inte lättare när man ska titta på diagrammet hos bvc, då hjärtisarna oftast ligger på en kura som inte finns med. Det viktiga dock är att de följer sin egen kurva. I början kan även det vara lite svårt. Jag minns att Alva bara gått upp 270 g under hennes två första månader, vägde 4310 g vid födseln och när hon var två månader 4580 g. Hon tillbringade iofs sin första levnadsmånad på sjukhus. Jag minns vilken att vi firade när hon vid fyra månader passerade 5-kilosstrecket!
I dag är Alva snart 1 år 9 månader, äter fortfarande till och från lite dåligt och är inte direkt någon tungviktare. Det vi lärt oss är att se till allmäntillståndet, att så länge hon är pigg och glad så är det ok. Det har tagit oss ganska lång tid att acceptera detta eftersom det ofta påpekas att det är så viktigt att hon får i sig kalorier osv. Nu går vi endast på viktkontroller en gång i kvartalet och då mest av nyfikenhet.

Om du känner oro för att Linus inte får i sig tillräckligt med mat, tycker jag att du ska prata med er kontaktsköterska alternativt en dietist, som säkert kan hjälpa dig med att energiberika kosten.

Vi håller tummarna för att allt går bra hos bvc och att Linus växt på sig lite!

Många kramar från Jennie & Alva
 

Hejsan...

Skrivet av  Anette
Vile bara nämna att man nog aldrig slutar oroa sig för barnens vikt. Min dotter är 8,5 år nu och har alltid vägt lite...Hon har för det mesta ätit bra men äter små måltider och ofta. Idag är hon 145 cm och väger 28 kg. Låter nog mycket i dina öron men är inte mycket till hennes längd.
hon har sedan ett halvår fått näringsdrycker som tillskott.
Lycka till på kontrollen! Kram Anette
 

Jippi

Skrivet av  Malin & Linus 031201
Hej!
Vill först tacka för era inlägg.
Linus väger nu 5090 och är 62 lång. Trodde inte att han skulle väga över 5kg. Lång men smal.
Det var verkligen som en sten lyftes från hjärtat.
Nu kan vi pusta ut till nästa kontroll om en månad.

Kram Malin