Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jennie

Skrivet av Helena och Evelina 031122
Hej!

Evelina saknar en bit mellan kamrarna och det ska de laga och så ska de vidga lungpulsådern, den snörps åt mer och mer ju mer den får kämpa, det blir som en ons cirkel. "musklerna" blir större ju mer jobbar och hålet för blodet att strömma igenom blir mindre och då får den jobba mer, osv.

Jag hoppas vi får bo på RMD, det var ju närmast sjukhuset. Undrar om jag kan sova med Evelina på IVA.

Evelinas hjärtfel upptäcktes när läkaren gjorde kontrollen dagen efter hon föddes, och nästa dag (måndagen) fick vi komma till barnkardiologen.

Där tycker jag de har varit fantastiska, inte för att vi har varit där så mycket eftersom Evelina varit så pass bra men man har ändå fått en känsla av att de kan sina saker och är proffesionella.

Helena
Svar på tråden: Jennie

Du får inte sova på IVA

Skrivet av  Hanela
IVA är en avdelning där barnen övervakas varge sekund de är oftast kopplade till mediciner och övervakningsutrustning och är sövda. Vi har gjort så att vi delat upp dygnet och suttit vakna med vår dotter hela tiden. Jag vet andra som passat på att sova på nätterna för att orka när barnet vaknar och är inte allt för glada hela tiden. Ni måste avgöra själva vad som känns rätt för er. Personalen hör alltid av sig om det händer något som man bör veta.
Lycka till med op.
 

Hej Helena!

Skrivet av  Jennie & Alva
Som Hanela skriver, så får man inte sova med barnen på IVA. När de sedan flyttas ner till avd 323 hamnar de först på en övervakningssal, som alltid är bemannad. Där får man heller ej sova med barnen utan det blir först när man kommer på "eget" rum. Man får vara hos barnen på IVA + övervakningsrummet så mycket man vill. De har vila för barnen varje dag mellan kl. 12-13 och då får föräldrarna gå iväg och käka lunch eller något. För många barn är denna timme den enda stund som de får vara ifred från ingrepp, undersökningar osv.
När Alva varit på IVA eller 3-rummet (övervakn.rum på 323) så har Mattias och jag valt att sova på RMD. Vi har känt att vi gjort mest nytta om vi varit utvilade och man kan komma överens med personalen om man vill att de ska ringa på natten om barnet blir otröstligt eller liknande. Det tar som sagt endast ett par minuter att ta sig till avd från RMD.

Håller med dig om att barnkardiologen är jättebra, om det är Akademiska du menar. Aggi (kontaktsköterskan) är helt suvurän, jag gillar även dr Gunnar!

Kommer Evelina anses som korrigerad efter operationen? Kommer hon behöva ytterligare ingrepp framöver?

Är ni med i hjärtebarnsföreningen? Har du i så fall deltagit i någon av deras aktiviteter? I oktober (tror jag) så ordnar de en kväll för mammor på Sturebadet i Stockholm, jag var med första gången förra året och det var jättetrevligt! De ordnar även en kväll för pappor veckan efter. Kan verkligen rekommenderas!

Kramar från Jennie
 

Artiklar från Familjeliv