Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

T i n d r a - v å r t h j ä r t e b a r n

Skrivet av ~ N i n a , T i n d r a & V i l g o t~
Här är historien om Tindra, vårt hjärtebarn.

Tindra föddes den 5 april 2003 i v.37+0 med akutsnitt. Med sina 2360 gr och 48 cm kom hon till världen klockan 15.11. För ett ögonblick stannade tiden och hela världen stod stilla. Det enda som fanns var jag och lilla Tindra som så liten låg hos mig för en stund. Att denna lilla varelse legat inuti mig och filuret i 9 månader kändes helt otroligt. Att jag hade lyckats skapa denna underbara lilla tös var som ett mirakel. Trots bara några sekunder med min dotter intill mig kändes jag den största kärlek jag någonsin känt. Barnmorskan och läkarna tog Tindra ifrån mig och försvann ut ur rummet där jag låg kvar och blev ihopsydd. Tårarna kom, av både glädje och sorg. Mitt lilla mirakel var här, men hon kom ut genom att hon inte alls mådde bra inne i magen och dessutom missade Tindras pappa hennes ankomst iochmed en affärsresa till London(han skulle hem dagen därpå). När jag var klar fick jag komma till ett nytt rum där jag kunde ringa runt till familj, släkt och vänner för att berätta om det lilla liv som kommit till oss. Timmarna gick och först efter 8 timmar fick jag möta min dotter igen. Hon rullades upp brevid min säng i en kuvös kopplad till några slangar. Vilken enorm glädje att få röra vid henne, hålla hennes minimala hand i min egna. Läkarna berättar att de hittat ett blåsljud på Tindras hjärta och att det kan vara ett hjärtfel. Därpå kommer jag inte alls ihåg mina tankar förutom att jag genast tänkte att Å nej, lilla Tindra blev bara ett lån. Jag trodde att hon skulle lämna mig kvar... Tårar rann och chocken kom. Helt förvirrad var jag och natten kom... Kunde inte alls sova. Låg bara och studerade min stumpa som låg så vacker i sin kuvös. Varje andetag hon tog syntes på hennes bröstkorg och den följde jag hela natten. Tidigt på morgonen kommer Tindras pappa som hoppat på ett flyg hem tidigare.

Äntligen kom stunden då jag fick min lilla Tindra i famnen , tre dagar gammal. Jag kan inte beskriva hur det kändes att få mitt älskade barn intill mig, känna hennes hud mot min egna. Den kärlek som fanns emellan oss var verkligen stor.

5 dagar gammal konstateras ett hjärtfel på vår tös, men ej något allvarligt. Så vi pustar ut. Tindra ska komma på koll igen inom snar framtid och vi får lämna sjukhuset på hennes 1veckasdag. Hemma går allt som det ska, åtminstone till Tindras 10:e levnadsdag. Det är kväll och Tindra görs iordning för sängen. På skötbordet börjar hon andas konstigt och gnyr hela tiden. Hon känns varm och dessutom orkar hon inte ta bröstet. Ilfart mot sjukhuset där det kollas upp på hjärtat. Det hjärtfel som egentligen inte skulle vara något var ett allvarligt hjärtfel! HLHS(Hypoplastiskt vänsterkammarsyndrom) är det fel vår tösabit har så det blir bråttom med att ordna till en operation. 11 dagar gammal operas Tindra för första gången. Operationen går som planerat och allt ser bra ut. Tindra var otroligt stark trots att hon var så himla liten vid födseln. Tindra återhämtar sig fort och vi lever med glädjen att hon finns med oss. 5 månader gammal operas hon för andra gången, denna gång går också som en dans och vi får komma hem efter 2 veckor. Livet därefter har varit underbart. Tindra är en busglad tjej, idag på snart 19 månader. Vi väntar på sista och tredje operationen som förmodligt vis kommer ske i januari/februari.

Tindra har nu till och med blivit storasyster. 29 september föddes lilla Vilgot med sina 4350 gr och 54 cm i v.37+0 med planerat snitt. Stor skillnad mellan Tindra och Vilgot vid födslarna, hela 2 kg och 6 cm men ändå är dem födda i exakt samma vecka + dag. Tindra älskar lillebror mer över allt annat och hon är vår solstråle som skiner var eviga dag och stund. Det finns inte en enda stund då hon är på dåligt humör. Hon är vårt lilla hjärtebarn, dock full av solsken och glada skratt. Vi älskar dig så vårt lilla mirakel, Tindra ! Tack för gåvan du ger oss...

Mamma & lillebror Ville
Svar på tråden: T i n d r a - v å r t h j ä r t e b a r n

Underbart skrivit...

Skrivet av  Mimmi & Zacki
..o många känner nog igen sig i det du beskriver..
Speciellt jag fast vi hade mera turbulens runt om Z födsel....
 

Håller med Mimmi!!

Skrivet av  Malin & Linus 031201
Låter som ni har en underbar tjej.
 

Åhhhh.......

Skrivet av  Lotta m Tova 030306
våra tjejer är jämngamla!! Min Tova är född den 6:e mars, hon har Tricuspidalis atresi och kommer också att få ett enkammarhjärta :O)

Men att dom kunde missa ett så stort hjärtfel? Gjorde dom inte Ul direkt?

Tova ska också göra sin TCPC snart vi väntar på kallelsen från Lund, hör i också dit?

Kram Lotta m Tova
 

Oh, vad vackert skrivet...

Skrivet av  Hanna med Oscar
tårana kommer fast jag inte känner er.
Önskar er all lycka med båda barnen.

Kram
Hanna