Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har vi vart på kontroll av Carolinas blåsljud

Skrivet av Cesse m.Simon0109+Carolina 040825
Hej allihopa!
Här kommer en liten redogörelse för hur allt med Carolinas blåsljud och så gick när vi var på kontroll i fredags.

Vi kom till sjukhuset och fick sitta och vänta en bra stund på barnmottagningen, de låg efter i tidsschemat, vilket innebar att vi blev ju sena till allt efter första tiden, tur att avdelningarna skötte det själva med hjälp av telefon så vi slapp förklara oss hela tiden.

Iaf, först på barnmottagningen så togs vikt och längd, sen fick vi gå bort till röntgenmottagningen, där fick vi vänta en stund, sen komma in. Carolina hade givetvis somnat precis innan vi blev inropade och vaknade av att jag klädde av henne.
Pappa fick gå utanför att vänta och jag fick på mig ett blyförkläde för att kunna vara med och hjälpa till att hålla fast hennes höfter medans en assistent höll fast hennes armar ovanför huvudet.
Det var nog inte så populärt hos lillan, men så fort vi släppte och väntade på att veta om jag kunde klä på henne så låg hon och skrattade och jollrade på som aldrig förr (nästan om man bortser från natten till idag *skratt*).
Vi fick efter att de kollat så att det blev bilder sitta i väntrummet igen, sen kom de bara och sade att vi kunde gå tillbaka till barnmot. (Fick inte se röntgenbilderna eller förstå varför vi skulle vänta där egentligen).

När vi kom tillbaka till barnmot. så kom en sköterska och mötte upp oss och visade in oss i ett litet rum där det var dags för EKG, givetvis hade Carolina somnat igen och blev väckt av att jag var tvungen att klä av hela henne igen!
Sköterskan fäste alla elektroder och sladdar (urs, det såg läskigt ut).
Sen var det då meningen att Carolina skulle ligga stilla *haha*, sköterskan fick ta om kurvan 4 gånger för lillan sprattlade på som bara den, det slutade med att hon fick snutta på mitt finger lite för att vara ganska stilla iaf! :)
Efter hon var klar med EKG:et så fick pappa välja ett klistermärke för att hon vart så duktig, det ska sparas åt henne :)
Efter EKG:et så klädde jag inte på lillan då vi bara skulle gå två rum bort på samma mottagning, ville inte riskera att hon somnade och blev väckt av avklädning igen..
Kom till nästa rum och fick vänta på hennes läkare, under tiden vi väntade satte jag mig och matade henne lite och läkaren kom och var lika supertrevlig och skojjig som vanligt ;)
Under tiden Carolina åt så lyssnade han på hjärtat för att hon nog skulle vara lugnast så och hon rörde sig knappt när han lyssnade på henne.
Han hörde då fortfarande blåsljud och så var det dags för UL-undersökningen av hjärtat.

Till en början gick UL:et bra, men sen bara tvärhängde sig hela UL-utrustningen och läkaren fick inte igång den igen, men som han sa "jag har sett det viktigaste i alla fall".
Så gick han iväg för att se om röntgenplåtarna kommit till han än, det hade de inte, men när han väl kom tillbaka så hade maskinen bestämt sig för att fungera igen, så han kunde göra klart UL:et.

UL:et visade fortfarande hål på hjärtat, dock bara 2 stycken väldigt små, så det som var störst på 4mm har gått ihop helt och hållet sen hon var 3 dagar gammal och de två som är kvar är på 2mm var ca.
Och bägge de hålen kommer hon utan problem kunna leva med och det kommer aldrig behöva åtgärdas, dock kommer hon få gå på kontroller hos sin läkare och nästa kontroll skulle bli först om 6-9 månader.

Så kontentan av hela besöket och dagen är att Carolina kommer vara lika pigg och frisk som alla barn som inte har blåsljud på hjärtat och det blåsljudet hon har nu kommer aldrig behöva åtgärdas! Läkaren vill ändå följa upp henne och hålla koll, vilket är väldigt skönt det också.

Efter att vi lämnat sjukhuset så var det som att 10kg sten bara ramlade av mig och jag slappnade helt plötsligt av på ett helt annat sätt än på länge!

Kram på er allihopa och massa kramar till er som har små hjärtebarn som har det betydligt värre än Carolina och måste genomgå en himla massa. *tänker på er och skickar massa kramar*
Svar på tråden: Nu har vi vart på kontroll av Carolinas blåsljud

Hej Cesse!

Skrivet av  Jennie & Alva
Vad skönt att det gått så bra för Carolina! Förhoppningsvis kanske även de två små kvarstående hålen också växer bort med tiden!

Skönt dock att ni är under uppsikt en tid framöver.

Hoppas nu att allt ska gå väl för er i framtiden, passa på och bara njut av din bebis nu!

Kramar från Jennie
 

Artiklar från Familjeliv