Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förträngning på aortan...

Skrivet av Lena & Sebastian
Hej allihop,var ett tag sen nu. Hoppas ni alla har det så bra ni kan!
I går var vi på hjärtundersökning med Sebastian. Det gick väl inte riktigt som vi hoppats på. Han har haft en lindrig förträngning på aortan,som vi inte trodde skulle kunna bli nåt av. Men igår visade det sig på ul att han nu har en stor förträngning. Dom delar visst in det i olika grader (mellan 0-4),där 4 betyder att man måste op,Sebastian har en stark 3.

Sen går han ju oxå ner mkt i slag när han sover,till ca 50 slag och det är väldigt lågt. Men så länge han inte går ner så mkt i vaket tillstånd,så ska det tydligen inte vara nån fara.

Sebastian har oxå ett läckage på aortaklaffen,men det var än så länge oförändrat(skönt)

Nån här som har erfarenhet av förträngning på aortan? Hur har ditt barn i så fall blivit påverkat?

Kram till er alla

Lena & Sebastian
Svar på tråden: Förträngning på aortan...

Benjamin har...

Skrivet av  Nickan
...oxå en förträngning...eller två tror jag. Han är 4 år och har aldrig visat nån symptom. Men nu är det aktuellt med nya undersökningar igen så vi får veta mer det närmaste halvåret.
 

Hej

Skrivet av  Lena & Sebastian
Vad skönt att Benjamin inte har några besvär,Sebastian har ju inte så bra ork,blir lätt trött o svettig.
Lycka till på nästa undersökning!

Kram Lena
 

Hej Lena

Skrivet av  Karin
Visst har jag erfarenhet av aortan. Men jag tycker inte att du ska gämföra de olika operationerna eftersom de är så individuella. Mitt barn hade ett så komplext hjärtfel. Där hela aortan var som en tunn sytråd med en icke fungerande kammare + transposition.
Han vidgande sin aortabåge men sydde i hop lungpulsådern med aortan till ett rör.
Och detta gjordes när han var 5 dagar gamal.

Jag kan tänka om förträgningen inte är så komplex så är inte operationen så svår heller.
Hjärtläkarna är ju de som bäst kan förklara hur svår operation det är, hur pojken kommer må efter.
Även fast inte de heller kan säga exakt, varje barns hjärtfel är olika. Men de har säkert gjort liknande operationer innan.

Jag önskar att allt kommer gå bra, och att du får mera svar på dina frågor.
 

Hej Karin

Skrivet av  Lena & Sebastian
Vad vi vet är att om/när han kommer att behöve op,så måste dom öppna upp för att kunna få bort förträngningen. Det blir ju lätt att minnena från hans första op kommer upp och man blir lite orolig..

Kram Lena
 

Hej Lena...

Skrivet av  Mimmi & Zacki
..förträ\'ngnigar på aortan föddes Zacki med o de op de bort redan då han var 10 dagar...
Jag vet att de kan operera dessa förträngningar på olika sätt, Z fick den korrigerad via en öppen op, men sedan kan de gå in o göra en Ballongsprängning via en hjärtkaterisering....
En kollega till min gubbe vart väldigt dålig o vid närmare undersökning så hade han fötts med en ordentlig förträngning på aortan, som de inte åtgärdat, förräns nu i våras, o det lustiga är att han är själv en Hjärtebarnspappa....Men de kunde som tur var åtgärda hans förträngning via en katerisering o nu lever han med blodförtunnande mediciner.....

Zacki kan iom sina hjärtfel få tillbaka förträngningarna, men än så har de inte kommit tillbaka, tack o lov, fast han har ju oxå en läckande aortaklaff, vilket de tror beror på att de fick rekonstuktera om både lungpulsåder o aortan vid första operationen o vid den flyttat på hela paketet inkl alla kranskärl....
 

Hej Mimmi

Skrivet av  Lena & Sebastian
Den förträngningen Sebastian har går inte att fixa genom ljumsken,utan det måste bli till att öppna upp,jag frågade nämligen. Vet inte,men det har väl kanske med att göra var förträngningen sitter nånstans..
Läckaget har Sebastian haft seda op,har vi tur så håller den sig,men troligtvis kommer den att behöva opereras i framtiden..

Ha det bra!

Kram Lena
 

Våran Linus hade det

Skrivet av  Malin & Linus 031201
och han opererades när han var 1 månad gammal.
Anledningen till att man upptäckte Linus fel var pga att han inte gick upp i vikt som han skulle,
man upptäckte alltså inte detta på BB utan efter 2 veckor.

När man opererade Linus gick man in under armen och fixade till det genom revbenen. Våra läkare i Sverige är helt otroliga.

 

Artiklar från Familjeliv