Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu är det mörkt!

Skrivet av Linn och Isaac 030114.
Min tillvaro är nattsvart. Lever med ett ständigt dåligt samvete för Elias (Isaacs storebror), och han har börjat reagera efter allt som har hänt Isaac och oss som familj. Han är så aggressiv mot oss alla och tycker inte någonting är roligt. Han är skit-jobbig, men jag vet ju varför. Och iom att jag själv inte mår så bra, så har jag sämre tålamod och är lätt irriterad vilket leder till att Elias får väldigt mycket negativ uppmärksamhet. Usch, jag tycker så synd om honom!

Jag var på BVC i fredags och tog upp det här med våran bvc-sköterska så hon ska ordna en tid till barnpsykologen åt mig. Äntligen ska jag få prata ut och kanske få hjälp att förstå Elias reaktioner. Jag undrar om detta med Isaac någonsin kommer att få ett slut...

Apropå Isaac, så blir han sämre och sämre för varje vecka. Mindre ork, lite flämtande andning, svetten rinner, äter mindre, mer otålig, orkar inte gå och vill sitta i vagn m.m. Jag tror att detta beror på att vi har satt ut medicinen och han har varit utan ca 1 månad. Vi ska till ALB den 1 december för att se hur hjärtat har reagerat utan medicin...hm, jag gissar på att han får börja igen.

Ja,ja, lite deppiga rader från mig!

Kram Linn.
Svar på tråden: Nu är det mörkt!

hej Linn...

Skrivet av  Mimmi & Zacki
..vilken jobbig situation...o jag vet hur det känns...
Man slits mellan barnen o man mår pest o pina över att båda mår sämre...
Har inga direkta konkreta råd, mer än att Ni kanske ska försöka få egen tid med Elias både du o din man samt att det bara är du o Elias samt din man o Elias.
Tycker så synd om honom o förstår oxå att även hans drömmar om en lillebror har inte blivit som han önskat...
Är Elias med Er mycket, för jag har märkt på mina tjejer att de lugnar ned sig markant då Zacki är sjuk o så blir de lite som Elias jättejobbiga, eftersom de förstår ju att det är något på gång, då blir de rädda att man glömmer av dem. Men sedan så är vi ju tillsammans nästan dygnet runt ju, eftersom jag e hemma med alla barnen...

JAg har ytterligare ett råd o det är att du ringer till din Kontaktsköterska på ALB imorgon o berättar hur det står till med Isaac...
Tycker det låter som om det var fel att ta bort medicinen.Sedan så får man ju beakta att just nu går det en förkyldningsepedmi o det kan vara så att det är den som "knockat" Isaac, fast inte gett utslag i samma symptomer som snor, hosta o så....Men att han inte äter o orkar så mycket får mig att reagera.Är hans läppar lite blåaktiga??Är hans händer o fötter lite kallare än resten av kroppen???...DÅ Zacki börjar äta sämre så vet vi att NU börjar han bli sjuk.Samt att han blir mer blåaktig samt kallare om händer o fötter inomhus, vilket han oftas bara blir ute i vanliga fall pga kylan som han är känslig mot.

Det som nu sker det märker Elias o han kan ju reagera på detta sättet som han gör pga rädslan att mista Isaac...Och ta gärna upp detta med dem på ALB också.
 

Hej Mimmi!

Skrivet av  Linn och Isaac 030114.
Jag kan börja med att berätta att jag och Tony ska få en barnfri helg i månaden, och det börjar nästa helg. Vi båda behöver samla krafter och få vara tillsammans bara han och jag. Det kommer att få oss att orka mer och få bättre tålamod till barnen, men också att vi får ta hand om varandra och vårt förhållande.

Egen tid med Elias försöker vi ordna så ofta som det går. Sist var för två helger sen då vi var i globen och kollde på monster jam. Så vi försöker...

Ang Isaac så ska jag ringa till ALB och våran underbara Lillemor.

Tack för att du orkade svara, och för att du är tillbaka här på hjärtebarn...du saknades!

Kram Linn.
 

Kan bara säga att...

Skrivet av  Mimmi & Zacki
..Lillemor e underbar och vaksam=) Det är vår kontaktsköterska oxå=)
Underbart att Du o Tony har o kan få hjälp utifrån...
Ni lär iofs ibörjan bara sova under eran första helg...
Men då det gäller Elias så är det att kunna avsätta en stund bara för honom mitt på dagen eller då Tony kommer hem. Det är inte att man behöver göra något...Själv brukar jag ta mina tjejer o göra något med dem då Zacki sover middag tex..vi bakar, ritar, ser på filmer osv. Eller som på helgerna försöker jag o tjejerna, eller Harri o tjejerna gå ut på promenader.
Sedan har jag en mamma som kommer då o då. Och de tillfällerna har jag o Harri börjat försöka ta oss tid för varandra...Nu sparar vi pengar så nästa gång vi träffar mina föräldrar ska vi ta in på hotell en natt o vara ifrån alla barnen som då är hos mina föräldrar.SÅ har jag tur så kanske vi kan ha julshopping i Göteborg helgen innan jul=)
 

Vad världen är liten...

Skrivet av  Linn och Isaac 030114.
...att vi båda har samma kontaktsköterska, skojigt! Fick inget svar idag när jag ringde, men jag lämnade meddelande och hoppas Lillemor ringer upp imorgon. Idag har Isaac varit hos dagmamman och ätit relativt bra men har sovit i 3 1/2 timme. Så länge brukar han inte sova, och han var trött vid samma tid nu ikväll som alltid och somnade svettandes vid 19.30.

Usch, den här oron är olidlig...

Jag brukar oxå hitta på olika saker med Elias, som att baka och rita m.m. Och han brukar även få sin egna stund på kvällen när han ska gå och lägga sig.
Vi försöker verkligen...

Kram Linn.