Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

riktat UL

Skrivet av anna-c m hjärtisen Josse
Vi har nu vart på inskrivning på vår nya bebis i magen och jag har begärt riktat UL.
Kan det finnas risk för att de nekar det? beroende på vilket typ av hjärtfel barnet har.
Kan de göra en "snabbkoll" för att se om hjärtat är ok?
Jag ska dit på Torsdag och hon ska göra ett vaginalt UL först för att se hur långt gången jag är och sen en remiss (förhoppningsvis) dit.

Tack på förhand
Svar på tråden: riktat UL

Jag har gjort...

Skrivet av  Nahna m. Eddie +bf1/2
riktat UL. Om du menar snabbkoll av hjärtat på VUL så är det nog svårt att se då, ett riktat görs ju runt v. 20 för då är det lättast att se alla delarna. Jag har ingen aning om ifall de kan neka, men alla hjärtfel syns ju inte på UL, det kan t.ex. vara svårt att se hål mellan kamrarna eller förmaken.

Hoppas allt går bra!
 

Jag blev

Skrivet av  Jenny m Isak01 o Viktor04
erbjuden 2 extra UL när Viktor låg i magen. Så det blev 2 UL till utöver det vanliga, ett i v 20 och ett i v 32 tror jag det var. Min BM sa att alla som hade hjärtbarn blev erbjudna. Nu vet jag inte om jag fick riktat UL som du skrev, vet inte riktigt vad det är?
 

Tillägg

Skrivet av  Jenny m Isak01 o Viktor04
de kollade alltså Viktors hjärta 2 ggr med UL när han låg i magen. Alltså riktat. *virr virr amningshjärna* :-D
 

Du blir

Skrivet av  Elvira
med all säkerhet inte nekad riktat U-ljud.Det erbjuds om man så önskar, då man tidigare fått barn med speciell missbildning eller vid hereditet.

En snabbkoll är nog svårt att göra och skulle nog inte leda till något.Bäst ses fosterhjärtat i v18.
 

Artiklar från Familjeliv