Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

förtränging aorta

Skrivet av Jenny & Thobias(3,5 mån)
Hej. Min son Thobias har en förtränging på aortan(direkt efter böjen) därav har han högre blodtryck upp mot huvud och armarna och lägre i benen. Är det nån som vet om det finns risker för att få blodpropp i hjärnan? Jag tycker hans huvud har växt så mycket sista tiden. Jag "vågar" inte fråga på BVC känner mig lite töntig med alla mina frågor.Han är fortfarande som en deg klump när man lyfter upp honom, kanske beror på att hans huvud är tungt.? Vi ska till kardilogen den 20:e för kontroll, men det känns som det är evigheter.
Han är ganska varm på huvudet också och när han äter så blir han svettig på huvudet, är det vanligt?
Jag vill att dem ska åtgärda hans förtränging så fort som möjligt men de verkar avvakta för att se om det blir trängre,varför gör man så ? Är det väldigt riskfullt att göra en sån operation?
Svar på tråden: förtränging aorta

Hej Jenny!

Skrivet av  Jennie & Alva
Jag tycker inte alls att du ska känna att du ställer töniga frågor, det är därför bvc finns. Sedan kan man dock inte få svar på alla frågor där men det är en bra start. Om Thobias huvud har växt ovanligt fort så borde de ha reagerat på detta hos bvc, de har ju sina kurvor att följa och märker ju en förändring ganska snabbt.

Det verkar som du har ganska många frågor, så jag tycker att du ska ringa er kontaktsköterska och ställa dessa, förhoppningsvis kan du få svar på det mesta, så att väntan till den 20:e inte känns allt för lång.

Hör av dig och berätta hur det går på återbesöket!