Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur äter era små hjärtisar?

Skrivet av Paula med Elias
Hej!

Första gången jag skriver här så jag ska börja med att berätta lite vilka vi är.
Har en lite son på snart 9 månader som heter Elias. Han föddes med underutvecklad högerkammare och förträngning på lungpulsådern. Detta visste vi om då det konstaterats efter diverse ultraljud.
Han shuntopererades när han var två dagar gammal och glennopererades vid 4½ månaders ålder. Han har mått bra hela tiden. Lite trött innan han fick sin glennoperation så efter den var han som en ny bebis.
Vi har börjat med vanlig mat nu men det är jättesvårt att få i honom någonting. Han äter några skedar och sen är det bra tycker han. Sen vill han istället amma och det får han självklart men samtidigt så vet jag ju att han behöver annan mat också. Det märks att han inte blir mätt på bara bröstmjölk heller. Så var vi på BVC förra veckan och då hade han inte gått upp så mycket som han borde. Det fattades väl ca 300 gram.
Mår jättedåligt över detta. Jag vill ju att han ska äta men man kan ju inte tvinga i honom. Sen undrar man ju om det är så att han äter dåligt på grund av att han är ett hjärtbarn.
Ska till vår kardiolog imorgon så jag får väl höra med honom.
Hur har det varit för era barn vad gäller maten?
Någon som har haft liknande problem och vill dela med sig så är jag jättetacksam.
Svar på tråden: Hur äter era små hjärtisar?

Låter precis som Mimi

Skrivet av  Pia & Mimi
hon åt också bara några skedar barnmat, sedan var det bra. Välling var inte heller någon höjdare, bröstmjölk bäst. Hon ökade inte heller i vikt.
Vad jag har förstått nu, så skulle vi ha fått hjälp med kosttillskott, t ex sondnäring som vi kunnat ge istället för välling och som är väldigt kaloririk, men alla var bara så glada att hon levde, och detta var för 14 år sedan och man förstod inte att det var så viktigt att bokstavligt talat räkna kalorier. Och som du säger, man vill ju inte tvinga i barnet mat.
Försök få remiss till en dietist redan nu, via din kontaktsköterska. Om han äter lite så är det viktigt att det lilla är väldigt kaloririkt. Min tjej får sedan ett år tillbaka extra kalorier i form av chokladdrycker. Plötsligt har hon ökat 7 kilo på ett år, mot kanske 2-3 kilo tidigare. MImi kom aldrig igång med barnmat ö h t, hon gick direkt på makaroner och falukorv när hon var drygt ett. Hon gillade inte och gillar fortfarande inte blandad mat, t ex pyttipanna, petar ut allt utom kött i grytor, även om hon älskar grönsaker, men inte blandat med annat. Äter sallad för sig och mat för sig. Så det kan du också försöka med, att bara ge rena saker. T ex bara potatis, bara palsternacka, bara fisk osv. Blanda gräddfil och yoghurt som mellanmål och bananbitar till så blir det mer fett.
 

Artiklar från Familjeliv