Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur friar man? Tips!?

Skrivet av *Kasper*
Vi har pratat om att gifta oss nu ett tag, sambon säger då att det hänger på att jag skall fria nång...

har ni tips på hur man gör?
köper man ringar innan o så?

hur gjorde ni?
Svar på tråden: Hur friar man? Tips!?

Så här!

Skrivet av  Lillebror
Hon säger att det hänger på att du friar någongång. Det tolkar jag som att hon vill klassisk romantik. Till exempel: Ta ut henne på en god middag, ta henne i handen, se henne i ögonen och fråga om hon vill gifta sig med dig. Eller välj någon annan plats/tillfälle: en kobbe i ytterskärgården, en vacker utsiktspunkt i skogen, på stranden på kvällen på ett chartermål i ett varmt land.
Hitta på nåt, bara det blir ett särskilt tillfälle. Fria inte efter sportspegeln innan du stupar i säng eller just innan du går till jobbet. Gör en grej av det, då har ni ett kul minne.
Men gör det också för din egen skull. Om du känner att du måste tvinga dig till något för din sambos skull, så tänk efter ett tag.
Ring behövs inte, det är frivilligt tillval.
Hur jag gjorde själv? Tyvärr måste jag säga att jag friade ofrivilligt. När vi diskuterade efternamn sådär i största allmänhet råkade jag fråga om hon kunde tänka sig att ha mitt efternamn. Hon sa "visst" och plötsligt insåg vi bägge två att jag hade friat. Klart oromantiskt, men kul ändå. Det håller än, efter tio år.


 

Tack!

Skrivet av  *Kasper*
Kul frieri:-)

Vi förlovade oss på en Kobbe så det kan bli nåt liknande ingen!
 

Ringen

Skrivet av  Martin
Är ni redan förlovade så har ni väl redan varsin ring. Tycker inte att du ska köpa vigselringen på eget bevåg. Hon vill säker välja den själv.
Om du inte vill bjuda ut henne på restaurang kan du fixa middag själv hemma när hon är borta någonstans. När hon kommer hem har du dukat fint med tända ljud och en god (förhoppningsvis!) måltid. Gå ner på knä och ställ frågan.
 

Visst kan du köpa den på eget bevåg.....

Skrivet av  Riffraff
bara den är tillräckligt dyr! Billigt kraffs vill hon nog vara med om att bestämma.
 

Ringen

Skrivet av  Martin
Är ni redan förlovade så har ni väl redan varsin ring. Tycker inte att du ska köpa vigselringen på eget bevåg. Hon vill säker välja den själv.
Om du inte vill bjuda ut henne på restaurang kan du fixa middag själv hemma när hon är borta någonstans. När hon kommer hem har du dukat fint med tända ljud och en god (förhoppningsvis!) måltid. Gå ner på knä och ställ frågan.
 

Såhär!

Skrivet av  alexander
Köp en weekend resa till Paris och spendera två eller tre härliga nätter där. Gå på någon mysig fin restaurang och fria där eller varför inte eifeltornet? Annars så kan du ju alltid fria i Sverige också men välj då ett mysigt ställe, en äng, en restaurang etc eller varför inte stoppa ner ringen i ett champange glas om ni går på restaurang (personalen hjälper säkert till) och sedan när ni ska dricka kan du ställa dig på knä och fråga. Tipsen är oändliga!!
 

En ring i magen kan väl

Skrivet av  Ringrostig
ses på röntgen.
 

Gör inte så här, sjung inte:

Skrivet av  AJ och Lilla aj
Denna ringen den ska vandra,
från den ena till den andra...
Visserligen en gammal fin visa men helt OLÄMPLIG vid frieri och giftermål m.m.
 

*Asg*!! (IMT)

Skrivet av  Christopher
-
 

Hon ska upptäcka ringen innan hon dricker är det meningen...! Imt

Skrivet av  alexander
.
 

Min variant

Skrivet av  Lasseman
Var i slutet på januari, utomhus (8 sekundmeter och -15) vid ett historiskt minnesmärke. Jag hämtade min kvinna på hennes jobb och hade förberett mig med ringar (de var faktiskt handgjorda i silver och mycket speciella), champagne (fast jag hade glömt glas så det fick bli plastmuggar jag lånade av brorsan).

Vi frös som tusan och jag svamlade säkert 20 minuter om några historiska fakta som jag inte längre minns innan jag kom till skott och frågade om hon ville gifta sig med mig...och det ville hon.

Jag tycker själv att jag var enbart fånig och tafatt men min hustru tycker att det är en av hennes mest romantiska upplevelser.
 

den passar mig...

Skrivet av  *Kasper*
med tanke på att vi bor i Norrland och inte har så mycket pengar just nu passar den super!!
:-)