Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

2 åriga slagskämpar

Skrivet av Jonas pappa till My 2 år
Är det någon annan som liksom jag och min hustru kämpar med att ta ur eran annars underbara lilla juvel olaten att slå sin mamma eller pappa, eller som i mitt fall de flesta som hon tycker mycket om. Hon är en ängel på dagis enligt fröknarna där. Jag tycker att jag har försökt förklara att i vår familj slåss man inte, vi säger istället "klappa fint" vilket hon också gör ibland. Problemet verkar dock alltid återkomma. Vad göra??? Var har hon lärt sig detta beteende? Tilläggas kan också att hon är ensambarn men vi väntar syskon och jag är orolig för att hon skall börja slå den lill* också.
Svar på tråden: 2 åriga slagskämpar

Inget bra svar, men

Skrivet av  Farlars
du är inte ensam. Min dotter, nu 4 år, har lappat på mig jämt, speciellt vid försylningar och öroninflammationer. Det enda jag gjort är att tydligt visa mitt missnöje med detta och numera har hon slutat. I alla fall nästan slutat, men hon vet numera att det är dumt gjort i alla fall. På dagis har hon aldrig slagits inte ens tillbaka och morsan hennes och lillesyrran, snart 2, har hon aldrig rört. Värdelösa tips va? Lycka till!
 

Nytt hopp

Skrivet av  Jonas igen
har tänts! Kanske kommer problemet att upphöra av sig självt om endast ca 2 år. Frågan är bara hur man står ut tills dess. Tack iaf.
 

Trial and error.

Skrivet av  Barbapapa
Det enda jag vet är att alla barn söker gränser. De vill veta vart gränsen går och de testar gränser på alla, överallt. Och ju bättre barnets förtroende för föräldern (eller annan vuxen) är, ju mer vågar den testa! Ponera att du skulle vilja fråga något som du verkligen skulle vilja veta, men var för blyg för att fråga. Vem skulle du fråga då? Jo, den du har fullt förtroende för. Och om barnet har fullt förtroende inför sina föräldrar, så blir det ju dem som får ta "frågorna" (som i detta fall är slagen barnet utdelar).
Din tvååring undrar helt enkelt om det är ok att slåss. Hon vill veta vad som egentligen gäller och det är bara du som vet det i hennes ögon. Reagera på det hon gör, tala om vad du känner. Är det ok att slåss? Är det ok att slåss lite, eller lite mer? När är det inte ok att slåss, när är det ok? Alla dessa frågor måste hon få svar på, och hon kommer inte att sluta slåss förrän hon har fått dem. Respektera barnet när det "frågar". Ge barnet ett svar och inte någon avledande manöver eller bestraffning. Förklara varför det inte är ok att slåss. Hon kanske inte har fått sitt svar ännu...
 

Artiklar från Familjeliv