Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Bort pappa"

Skrivet av Fredrik
Hej allihopa,
Jag måste höra med er andra om någon känner igen sig. Det är så att min dotter är nyss fyllda två och den finaste i hela världen. Jag tycker att min och hennes relation har varit bra fram till för ett tag sen. Det har varit väldigt mycket "Min!" och vredesutbrott när hon inte får som hon vill ett tag men det har varit ok och så där... Det trista nu på senare tid är att hon har på nytt blivit väldigt mammig och dessutom väldigt "anti-pappig". Det är inte bara det att det är mamma som ska göra allt utan det är t o m mycket "Bort pappa!" när jag försöker t ex leka med henne. När det är bara hon och jag fungerar det ju naturligtvis bättre men så fort min sambo kommer hem så är man bara en dum gubbtjyv känns det som... Är det någon som känner igen det här? Jag försöker allt jag förmår att hantera det på ett bra sätt för att inte belasta henne med dåligt samvete om hon nu behöver sin mamma lite extra just nu, men det vore jävligt skönt att höra att det går över någon gång...
Svar på tråden: "Bort pappa"

Min son var också sån ett tag

Skrivet av  Pappa Sven
Har Ni bytt arbetstider eller pappaledighet eller nåt sånt? Börjat dagis eller nåt? Min son var sådär ett par månader. "Du får gå bort härifrån nu Pappa" osv... Det lugnade ner sig ganska snabbt. Vill minnas att det var när mamman började jobba heltid... Kan ha fel. Dottern kanske vill testa att Du kommer tillbaka. Och det gör Du ju. Så småningom har hon nog förstått det.
Lycka till!
 

Snart får du ensamrätt på henne...

Skrivet av  Lasse
Min dotter var likadan, men det gick över. Hon blev sedan pappig. Lite mallig var man!!
Så det är bara att fortsätta att visa att du tycker om henne. Det kommer hon ihåg den dagen inte mamma står först på önskelistan.
Ha en bra helg!!
 

Min kille är

Skrivet av  Mange
precis likadan nu.
Han och jag har världens bästa och mysigaste relation, när vi är ensamma hemma, när mamma kommer så duger jag inte till att ställa in videon...
Men jag tror som Lasseoch Pappa Sven att det hör till, och snart är över..

Lycka till iaf.
 

Lyckligtvis går det över

Skrivet av  Pappa KP
Min dotter var likadan i den åldern. När hennes mamma inte var i närheten fungerade det bra, men när hon sedan kom hem var jag inte värd vatten. Backa undan en liten bit när hon säger "bort pappa" men visa att du finns där för henne, så kommer det snart att gå över.
 

Jodå

Skrivet av  Pappa F.
det är ju också ett stadie. Det viktiga tycker jag är att det är ni som föräldrar som bestämmer och sätter gränser. Man bör alltså inte acceptera att barnet bestämmer att bara en förälder duger till saker och ting utan (åtminstone) ibland markera att nu har mamma och pappa bestämt att det är pappa som ska klä på barnet (eller vad det nu är) och då är det det som gäller. Sen kan man ju vara lite smidig också och framförallt bita ihop och se det som ett övergående stadie.
 

Skönt att höra!

Skrivet av  Fredrik
Tack ska ni ha. Det var väldigt skönt att höra att man inte är ensam... Jag tog eftermiddagen ledig idag med henne och gick på teater och så där. Vi hade det jättehärligt! När min sambo sen kom hem var det i och för sig likadant igen... Men va tusan, jag får väl försöka sikta på att få till "på tu man hand"-stunderna lite oftare nu när det är så här.
 

Artiklar från Familjeliv